سرهنگ عین الله جهانی روز شنبه در مراسم آغاز به کار دوره آموزشی، مهارتی طرح توانمندسازی مدرسان اردوهای دانش آموزی سراسر کشور در مشهد افزود: هم اکنون تصادفات رانندگی سومین عامل مرگ و میر در کشور است که علاوه بر تلفات جانی، آسیب های زیادی نیز بر جای می گذارد که تا آخر عمر عوارض روحی، روانی و هزینه بری را برای فرد به همراه دارد.

وی ادامه داد: سال گذشته ۱۷ هزار و ۱۸۳ نفر در تصادفات رانندگی کشور جان خود را از دست داده اند و ۳۶۵ هزار نفر نیز مجروح شده اند که این ارقام بسیار مایه تاسف و تامل است چرا که از یک سو دولت با همه واحدهایش تصمیم می گیرد رشد ناخالص ملی را هشت درصد افزایش دهد اما از سویی دیگر هر سال هفت درصد تولید ناخالص ملی در نتیجه تصادفات از بین می‌رود.

معاون اجتماعی پلیس راهور گفت: ۱۲ درصد کشته های حوادث ترافیکی کودکان هستند که مسبب و مقصر این حوادث نیستند پس بیاییم با ارائه آگاهی های آموزش محور کاری کنیم که میزان کشته های انسانی ناشی از تصادفات رانندگی به ویژه کودکان بی‌گناه کاهش یابد و کاری کنیم که هیچ تصادفی در مسیر تردد دانش آموزان به ویژه در اردوهای آموزشی رخ ندهد و با آموزش، کاری کنیم که سطح ایمنی افراد به ویژه دانش آموزان در برابر حوادث ترفیکی افزایش پیدا کند و در سال‌های آینده شاهد کاهش ملموس این حوادث و میزان کشته های ترافیکی باشیم.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره تحصیلی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم گفت: کشور ما به شدت نیازمند آموزش مدیریت بحران به اقشار مختلف جامعه است و این مهم در آموزش و پرورش بیش از هر جای دیگر به فراموشی سپرده شده است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, مسعود شکوهی افزود: حفظ جان و مال همه در زمان بحران از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است و در کشور بلا خیزی مثل ایران تا کنون برنامه ریزی مناسبی برای مدیریت بحران صورت نگرفته است و مثلا مدیر مدرسه نمی داند در زمان بحران برای حفظ جان دانش آموزان چه باید بکند.

وی ادامه داد: در آموزش پیش بینی، پیشگیری و آمادگی کوتاهی کرده ایم و هنوز مردم نمی دانند در موقع بروز حوادث، ایجاد ترافیک نکنند تا نیروهای کمک رسان به موقع بتوانند خود را به محل حادثه برسانند و حتی یک برگ قابل مطالعه تحویل مردم نداده ایم که در این مواقع چه کار کنند.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره تحصیلی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت: شرح وظایف دستگاه‌ها در زمان بحران مشخص نشده است مثلا رییس هلال احمر کرمانشاه در شب حادثه به دلیل این که در یک منطقه آسیب پذیر اجازه استقرار چادرها را نمی دهد بازداشت می شود چون آموزش، ارائه نشده است و طبیعی است که در چنین شرایطی بحران، مدیریت نشود.

شکوهی افزود: در ژاپن یک بار که قطار از ریل خارج می شود ۱۵۰ صفحه مطالعات انجام می دهند تا جلوی تکرار آن را بگیرند اما در کشور ما هر بار که سیل و زلزله رخ می دهد ما از نو شروع می کنیم و هر حادثه ای که رخ می دهد مردمی که برای تماشا و یا منظورهای دیگر در محل حضور می یابند موانع ترافیکی برای امدادگران ایجاد می کنند.

وی تاکید کرد: جای کار تحقیقی و آموزشی مدیریت بحران در کشور خالی است و همین است که گاه در برخی مناطق بحران زده دو برابر جمعیت ساکن، چادر توزیع شده است اما باز هم خانوارهای بدون چادر در منطقه بوده اند که امید است این گردهمایی آموزشی بتواند راهکارهای مفیدی در زمینه مدیریت بحران ارائه کند.

مدیرکل فرهنگی، هنری اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم گفت: امید است این دوره آموزشی برای مربیان به نتیجه مثبت و ارتقای سطح مدیریت بحران منجر شود.

علی رمضانی افزود: قرار است که شرکت کنندگان دراین دوره مهارت های ویژه ای کسب و در بحران‌ها به عنوان رهبر دانش آموزان عمل کنند و آنها را به گونه ای آموزش دهند که در شرایط سخت بتوانند به خود و جامعه کمک کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز برگزاری نخستین دوره کشوری مهارتی، آموزشی مدرسان اردوهای دانش آموزی را یک ضرورت اجتناب ناپذیر دانست و گفت: آنچه که به شکل تئوری به دانش آموزان ارائه می کنیم از جمله رعایت نظم و انضباط، رعایت حقوق دیگران و مسئولیت پذیری اجتماعی در قالب اردوهای دانش آموزی به فعلیت در می آید.

قاسمعلی خدابنده با تاکید بر اینکه پیشگیری بهتر از درمان است افزود: این دوره نخستین دوره ای است که با مشارکت دستگاه های دیگر از جمله پلیس راهور برگزار می شود که امیدواریم بتواند هم محتواهای آموزشی مناسب را به مربیان منتقل کند و هم در آینده از مشکلات دوره های اردویی بکاهد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در حاشیه این همایش به خبرنگار ایرنا گفت: در این همایش آموزشی ۳۰۴ نفر از مربیان سراسر کشور از امروز تا روز چهارشنبه کلاس‌هایی را در زمینه ضوابط و مقررات اردویی، کمک های اولیه، پیشگیری از آسیب های اجتماعی، راهنمایی و رانندگی، پدافند غیر عامل و بهداشت و سلامت زیر نظر استادان خبره می گذرانند.

مالک اشرفی افزود: در پایان این مراسم از این مربیان امتحان به عمل آمده و گواهینامه پایان دوره صادر می شود.

در این همایش همچنین از ۱۴ جلد کتاب راهنمای آموزشی در زمینه های گفته شده رونمایی شد.