رییس جمهوری روز یکشنبه در اجتماع مردم استان یزد در میدان امیر چخماق یزد با تاکید بر مبارزه جدی با فساد گفت: مردم باید بدانند که عزم جمهوری اسلامی برای مبارزه با فساد جدی است و در این رابطه دستگاه‌های متولی برخود با فساد باید سراغ دانه درشت‌ها رفته و نهادها و افرادی را که فسادهای میلیارد دلاری مرتکب شده‌اند، را مورد پیگرد قرار دهند.

روحانی ادامه داد: آحاد مردم و جناح های سیاسی کشور خواستار مبارزه با فساد هستند، حالا که فسادهای میلیون و میلیارد تومانی را رسیدگی می‌کنند، درباره فسادهای میلیارد دلاری هم برای مردم توضیح دهند.

وی یادآور شد: بعد از چندسال رسیدگی به پرونده فردی که ۲۷۰۰ میلیون دلار پول بیت المال را خورده حکم اعدام داده اند، اما مشخص نشده این پول کجا رفته و چه کسانی در این پرونده نقش داشته‌اند.

رییس جمهوری ادامه داد: با وجود مصوبه شورای عالی امنیت ملی در دولت قبل برای بازپس گیری ۲ میلیارد دلار پول ملت ایران، به دلیل تعلل آن دولت، پول ملت ایران به حلقوم آمریکا رفت اما قوه قضاییه در این زمینه هنوزی کار نکرده است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, روحانی افزود: یک نهاد ۹۴۷ میلیون دلار دریافت کرده و در این زمینه هیچ گونه حسابی پس نداده و برخی نهادها ۷۰۰ میلیون دلار بدهکار هستند که این موارد باید به اطلاع مردم برسد و از نهادهای نظارتی می‌خواهم که این موارد را پیگیری و به اطلاع مردم برسانند.

وی اضافه کرد: با بردن چند نفر به دادگاه در خصوص مبارزه با فساد، سر مردم کلاه نمی‌رود و مردم باید بدانند پول‌هایی بزرگی که از جیب بیت المال رفته به چه سرنوشتی دچار شده است.

رییس جمهوری تصریح کرد: از وزیر نفت و رییس بانک مرکزی خواسته‌ام که در این زمینه مسائل را به اطلاع مردم برسانند.

رئیس جمهور اظهار داشت: قضات و دادستانها نترسند و از جناح ها نهراسند، باید به مردم توضیح دهند وگرنه مورد به مورد در استانهای مختلف این رقم ها را اعلام می کنم.

یک دلار هم در این دولت گم نخواهد شد

دکتر روحانی در ادامه گفت: در ماه‌های گذشته برخی افراد بداخلاق در انتقاد به دولت مدعی گم شدن ۱۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال گذشته شدند، اینجا اعلام می‌کنم که در این دولت یک دلار و یک ریال هم از بیت المال مردم گم نخواهد شد، لذا از رییس بانک مرکزی خواسته‌ام که فهرست پرداخت این ارز به بخش‌های دریافت کننده را اعلام کنند.

وی تصریح کرد: ارز دولتی پرداختی درسال گذشته ۱۹.۳ میلیارد دلار است که از این میزان ۷.۳ میلیارد دلار آن صرف واردات کالای اساسی مانند جو، ذرت، کنجاله و سایر موارد مورد نیاز کشور شده و ۱۲ میلیارد دلار نیز برای سایر کالاهای مورد نیاز مانند دارو، تجهیزات پزشکی و سایر نیازهای شده و حدود یک میلیارد دلار آن هنوز تسویه نشده که از تعزیرات حکومتی درخواست شده این مورد بررسی شود.

رییس جمهوری یادآور شد: دولت در راستای مبارزه با فساد سه لایحه را در دستور کار قرار داده که دو لایحه آن برای بررسی در اختیار مجلس قرار گرفته است.

روحانی لایحه های شفافیت و مبارزه با فساد را لوایح تقدیم شده به مجلس عنوان کرد و ادامه داد: لایحه تعارض منافع نیز در دولت در دست بررسی است که با اتمام امور مربوط به آن دردولت، به مجلس شورای اسلامی تقدیم می شود

کشف یک میدان بزرگ نفتی با ذخیره ۵۳ میلیارد بشکه خبرخوش روحانی به مردم ایران

رییس جمهوری در ادامه از کشف یک میدان بزرگ نفتی در استان خوزستان خبرداد و گفت: با همت کارگران و مهندسان شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت یک میدان بزرگ نفتی با ظرفیت ۵۳ میلیارد بشکه کشف شد که این میدان نفتی از بستان آغاز می شود و تا نزدیک امیدیه به وسعت ۲۴۰۰ کیلومتر مربع و عمق ۸۰ متر ادامه دارد.

دکتر روحانی ادامه داد: امروز به آمریکا اعلام می کنیم که ما کشور ثروتمندی هستیم و با وجود دشمنی و تحریم‌های ظالمانه شما، در این مدت کارگران و مهندسان صنعت نفت ایران موفق به کشف این میدان بزرگ نفتی شدند.

وی تصرح کرد: هم اکنون نکته مهم در خصوص این میدان نفتی ضریب استحصال آن است که هرچه فناوری بهتری به کار گرفته شود میزان درآمد کشور از این میدان نفتی افزایش می یابد به گونه ای که اگر ۱۰ درصد ضریب استحصال نفت از این میان افزایش یابد، ۳۲۰ میلیارد دلار درآمد بیشتر از آن حاصل می شود، پس باید به سمت استفاده از فناوری های جدید برویم و در این زمینه بر خلاف آنچه که برخی می‌گویند از فناوری خارجی استفاده نکنیم، استفاده از این ظرفیت، میزان بهره وری و درآمد ما را افزایش می دهد.

نگذاریم خواست آمریکا از حنجره عده ای معدود بلند شود
روحانی در اجتماع پرشور مردم یزد و در پاسخ به عده معدودی که با سر دادن شعار مانع سخنرانی وی می‌شدند، افزود: صدای شما مردم صدای این چند نفر جوان نیست. شما مردم بزرگ و مهربان در خط انقلاب هستید و اختلاف و فاصله، خواست آمریکاست.

وی اظهار داشت: نگذاریم خواست آمریکا از حنجره عده ای معدود بلند شود، گر چه این عده بسیار کم و محدود در کشورند ولی این گروه کم و کوچک را به وحدت دعوت می‌کنیم.

روحانی با بیان اینکه امروز در شرایط تاریخی بسیار مهمی قرار داریم تصریح کرد: امروز در شرایطی هستیم که در برابر فشار بیگانگان، ملت ما یکپارچه ایستاده اند و به رغم همه تلاشهایی که آمریکا و دشمنان ما علیه ملت ما انجام داده اند، امروز ملت ما از هر زمان دیگری برای فداکاری نسبت به کشورشان و دیارشان آماده تر از هر زمان دیگری هستند.

رییس جمهوری یادآور شد: اولین مسئله ای که در اینجا می خواهم بر آن تاکید کنم اینکه ما در طول یکسال گذشته در برابر فشار بیگانگان ایستادگی کردیم و روزهای سختی بر مردم ما گذشت؛ در طول سال ۹۷ و ۹۸ فشار اقتصادی بر کشور ما فراوان بود و مردم روزهای مشکلی را از لحاظ اقتصادی داشتند اما در عین حال ایستادگی مردم و وحدت مردم و تلاش پیگیری مردم امروز ما را به نقطه ای رسانده که به اعتقاد من آمریکا مایوس شده و به خوبی می داند که روزی است که ملت بزرگ ما در برابر فشار آنها ایستادگی و مقاومت کرده است.

مشکلات آب یزد رفع، و راه‌آهن یزد به اقلید سال آینده تکمیل می‌شود
رییس جمهوری با بیان این که برای استان یزد ۲ کار بزرگ باید انجام شود، گفت: یکی مسئله تامین آب است که پیش‌بینی‌های لازم برای تامین آب شرب استان تا ۳۰ سال آینده انجام شده و همچنین اعتبارات لازم برای تکمیل راه‌آهن یزد به اقلید پیش‌بینی شده و امیدواریم تا پایان سال آینده شاهد تکمیل این طرح باشیم .

دکتر حسن روحانی با برشمردن برنامه‌های دولت برای توسعه استان یزد اظهار داشت: در سفر قبلی به استان یزد قول اجرای ۴۶ طرح با ۹۷۰ میلیارد تومان اعتبار داده شد که حتی مبلغی بیش از این میزان پرداخت شده است.

روحانی یادآور شد: یک هزار و ۹۱ میلیارد تومان برای این منظور تامین شد اما همه آنها تکمیل نشده که از این تعداد ۲۲ طرح تکمیل ، ۱۶ طرح بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی و هشت طرح نیز زیر ۷۰ درصد پیشرفت دارد و اعتبار لازم برای تکمیل آن تامین خواهد شد.

به گفته وی ۳۷ میلیارد تومان دیگر هم نیاز است تا طرح‌های سفر قبلی تمام شود که این مبلغ نیز پرداخت خواهد شد.

روحانی اضافه کرد: در سفر امروز، یکهزار میلیارد تومان برای اجرای ۳۷ طرح در استان اختصاص داده شده که امروز در شورای اداری، جزئیات آن را برای مردم استان بیان خواهیم کرد.

رییس جمهوری در ادامه گفت: تامین آب صنعتی و کشاورزی و آب آشامیدنی استان یزد نیز در شورای عالی آب تصویب شده و اینکه آب آشامیدنی یزد تا ۳۰ سال آینده از کدام حوزه آبریز تامین شود، مصوب شده است.

رییس جمهوری تصریح کرد: آب مورد نیاز صنعت و کشاورزی نیز با اجرای طرح‌های انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان با شیرین سازی آب دریا انجام خواهد شد که در طرح انتقال آب خلیج فارس ۲۰ میلیون متر مکعب سهمیه برای یزد در نظر گرفته شده است.

روحانی با بیان اینکه تمامی نیازهای آب صنعت و کشاورزی یزد با توجه به بهره وری این استان از منابع آب از طریق طرح های انتثال آب به فلات مرکزی در سال‌های آتی تامین می‌شود و هم اکنون فضا برای مشارکت بخش‌هایی که آمادگی سرمایه گذاری در طرح‌های انتقال آب را دارند ، فراهم شده است.

وی در ادامه با ابراز خرسندی از حضور در استان یزد اظهار داشت: هر موقع به این شهر و دیار آمدم همواره توشه خوبی از محبت و لطف مردم برگرفتم؛ از سال ۵۳ که تقریبا هر سال یکبار یا دو بار تا پیروزی انقلاب من به این استان سفر کردم و تا اولین حرکت بزرگ در سال ۵۷ از سوی مردم یزد، انقلاب ما حرکت و اوجش در دیماه سال ۵۶ از قم و سپس در تبریز و از فرودین ۵۷ حرکت و نهضت از یزد و مردم غیور این استان آغاز شد.

روحانی گفت: در تمام مراحل بعد از انقلاب هم مردم عزیز یزد در صف مقدم بودند از دفاع مقدس گرفته تا سازندگی این کشور و من یادم نمی رود آن فداکاری لشکر الغدیر در میدان های نبرد و بویژه در عملیات خیبر که این تیپ و جوانان غیور این سرزمین با سختی ها و مشکلات فراوان ایستادند و مبارزه کردند و جنگیدند.

رییس جمهوری ادامه داد: امروز ۱۲ ماه ربیع المولود و روز میلاد پیامبر اعظم الشان اسلام به نقل از برادران اهل سنت و برخی از علمای شیعه مثل مرحوم کلینی و ۱۷ ربیع هم روز مشهور برای میلاد با سعادت رسول خدا و امام صادق است و این هفته هفته اتحاد و وحدت و یگانگی و هفته قرب بیشتر به راه و مسیر پیامبر اسلام است.

روحانی در پایان سخنان خود با گرامیداشت یاد و خاطره عالمان این استان گفت: به روح عالم زاهد و روشن ضمیر آیت الله روح الله خاتمی درود می فرستم و سلام می کنم به فرزند بزرگوارش حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی، افتخار ایران و افتخار این دیار .

وی همچنین زلزله اخیر در آذربایجان شرقی را یادآور شد و با مردم این استان ابراز همدردی کرد.

در جریان دومین سفر کاروان دولت تدبیر و امید قرار است ۵۰۰ طرح عمرانی در بخش‌های مختلف به بهره برداری برسد.