ناظر گمرکات آذربایجان‌شرقی گفت: در هفت ماهه امسال یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا به ارزش بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده است.
لیلی اورنگی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش ۱.۱۸ برابر و از نظر وزنی هم ۲۷ درصد افزایش داشته است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، وی عمده محصولات صادراتی از گمرکات استان را در این مدت چدن آهن و فولاد ، مواد پلاستیکی ، سوخت های معدنی ، روغن های معدنی ، میوه ، مس ، ماشین آلات و وسایل مکانیکی ،شیشه و مصنوعات شیشه ای و فرآورده های غلات عنوان کرد و افزود: ۸۰ درصد کالاهای صادراتی از گمرکات استان به کشورهای ترکیه ، عراق ، ارمنستان، گرجستان و چین بوده است.
دبیر ستاد هماهنگی تجارت فرامرزی آذربایجان شرقی همچنین گفت: در هفت ماهه امسال بیش از ۳۱۱ هزار تن به ارزش افزون بر ۷۰۰ میلیون دلار کالا از طریق گمرکات استان وارد کشور شده است.
وی ادامه داد : این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی و دلاری به ترتیب ۷۴ و ۳۵ درصد افزایش داشته است.
وی گفت: بیش از ۷۰ درصد کالاهای وارداتی از گمرکات استان شامل توتون و تنباکو ، ماشین آلات و وسایل مکانیکی ، گوشت و احشای خوراکی ، کاغذ و مقوا ، مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد ، چدن آهن و فولاد ، کاکائو و فرآورده های آن ، خمیر چوب ، چوب و اشیاء چوبی و ماشین آلات و دستگاه های برقی است.
اورنگی اضافه کرد: بیش از نیمی از این کالاها از کشورهای ترکیه ، امارات متحده عربی ، آلمان ، چین و گرجستان وارد شده است.
ناظر گمرکات آذربایجان شرقی درآمدهای وصولی گمرکات استان در هفت ماهه گذشته را افزون برسه هزار و ۷۰۰میلیارد ریال اعلام کرد که این رقم نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۲۳ درصد رشد داشته است