مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی گفت: مرمت سرای.
مرتضی آبدار روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: به همت کارشناسان میراث فرهنگی استان، پایگاه جهانی بازار و همکاری هیات امنا و کسبه بازار، عملیات مرمت کالبدی و سامان دهی این سرا در کمتر ۶ ماه انجام گرفت و در آستانه اتمام است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، وی با اشاره به اینکه سرای ایکی قاپیلی بازار تبریز در ۱۸ اردیبهشت ۹۸ ساعت ۱۰ شب دچار حریق شده بود، اظهار داشت: با تلاش آتش نشانان این آتش سوزی که ۲۵۰۰ مترمربع در دو طبقه از بازار را فرا گرفته بود و سرای ایکی قاپیلی، دالان های میانی و سقط فروشان را درگیر خود کرد در کمتر از ۵ ساعت مهار شد و طی آن حدود ۱۲۰ واحد تجاری آسیب جدی دید.
آبدار با تاکید بر اینکه بازار سرپوشیده تبریز سند باشکوه، فرهنگ، هنر، تاریخ، سیاست و اقتصاد آذربایجان به شمار می رود، ادامه داد: پس از اتمام مراحل اطفاء، لکه گیری و آواربرداری قسمت آسیب دیده بازار تبریز پیرو اولویت بندی های صورت گرفته و برآورد خسارات کالبدی، ارزیابی توسط کارشناسان اداره کل و پایگاه جهانی بازار، برنامه ریزی دقیقی برای مرمت و ساماندهی بخش های آسیب دیده بازار تاریخی تبریز انجام گرفت.
وی افزود: با توجه به اهمیت بالای موضوع پس از آواربرداری، از روز ۱۳ خرداد ماه در راستای مرمت این سرا، اقداماتی نظیر سبک سازی سقف، تمیزکاری و اندودزدایی، استحکام و تقویت پی و پایه ها، بازسازی قسمت های تخریب شده اعم از طاق و گنبد، تعمیر، مرمت و اجرای درب و پنجره، بندکشی آجرها با دقت و سرعت آغاز و به انجام رسید.
آبدار با اشاره به علل و عواملی که موجب شد تا آتش سوزی اخیر خسارت بسیار کمتری نسبت به مورد مشابه قبلی داشته باشد، گفت: اتصال به شبکه فاضلاب شهری، کف سازی بازار با همکاری شهرداری تبریز، خروج دپوهای کالا از معابر عمومی بازار، مرمت اصولی و استاندارد دهه گذشته، نصب شیرهای هیدرانت، اقدام به موقع قهرمانان آتش نشانی و بسیاری دیگر از عواملی بود که باعث تقلیل خسارت شد.
وی افزود: مرمت کالبدی کنونی نیز طبق استانداردها و ضوابط ملی و بین المللی انجام گرفته تا شاهد کوچکترین خدشه ای به سیمای تاریخی این بازار جهانی نباشیم.
آبدار با اشاره به لزوم برنامه ریزی برای اقدامات پیشگیرانه و مقابله با هرگونه احتمال آتش سوزی در مجموعه بازار تاریخی تبریز، یادآوری کرد: اقدامات لازم برای راه اندازی سیستم اعلان حریق الکترونیکی براساس فناوری های نوین با همکاری دستگاه های ذیربط در حال انجام است و با همکاری هیئت امنا بازار و کسبه به زودی به نتیجه خواهد رسید.