افتتاحیه بیستمین کنفرانس ملی جوش و بازرسی و نهمین کنفرانس ملی آزمایش های غیر مخرب با حضور مهندس اقبال عباسی استاندار چهار محال و بختیاری، دکتر علی اوسط هاشمی رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای و معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر سعید کریمی رییس دانشگاه شهرکرد، مهندس عبدالوهاب ادب آوازه رییس انجمن جوشکاری و آزمایش های غیر مخرب ایران و جمعی از دانشگاهیان و متخصصان صنعت جوش در دانشگاه شهرکرد آغاز شد.

دکتر سعید کریمی در این کنفرانس ضمن تبریک هفته وحدت و خیر مقدم گفت: با تلاش صنعت گران و جوشکاران استان هفشجان به عنوان قطب جوش ایران معرفی شد.

رییس دانشگاه شهرکرد در ادامه گفت: با توجه به رتبه بندی های دانشکده های فنی و مهندسی سراسر جهان، دانشکده فنی و مهندسی  دانشگاه شهرکرد در رتبه بندی جهانی تایمز  از بین ۴۰ دانشکده ایران  رتبه۱۲ را به خود اختصاص داد.  

دکتر سعید کریمی اظهار امیدواری کرد برگزاری این همایش ها راهی برای پیوند هر چه بیشتر دانشگاه با صنعت و جامعه باشد.

مهندس اقبال عباسی نیز در این کنفرانس ضمن خیر مقدم و تبریک هفته وحدت گفت: از اواسط سال گذشته تاکنون بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات نفت بابت تسهیلات اشتعال زایی با سود ۴ درصد در استان توزیع شده است که علی رغم توزیع این میزان تسهیلات ارزان قیمت، میزان اشتغال پایدار ایجاد شده در سطح استان چشمگیر نیست.

استاندار چهار محال و بختیاری در ادامه گفت:  مهارت‌آموزی و ارائه مهارت تخصصی باید در بین جوانان و دانش‌آموختگان دانشگاهی نهادینه شود و دانشگاه ها باید به این مهم توجه بیشتری داشته باشند زیرا از دوره‌های گذشته اعتبارات اشتغال زایی در قالب طرح های زودبازده، مشاغل خرد و در قالب تسهیلات دولتی برای طرح‌های دانش بنیان در حال توزیع است که باید برای تحقق شغل پایدار، مهارت‌آموزی را گسترش داد و در زمینه ایجاد اشتغال پایدار گام برداشت.

عبدالوهاب ادب آوازه نیز در این کنفرانس به شهرت استان چهارمحال وبختیاری و شهر هفشجان به عنوان قطب جوش کشور اشاره کرد و گفت: در چهار دهه گذشته صنعت جوش و هنر جوشکاری فراز و نشیب زیادی را در سطح ملی و بین‌المللی پشت سر گذاشته است.

رییس انجمن جوشکاری و آزمایش های غیر مخرب ایران افزود: گواهینامه جوشکاری در بکارگیری نیروها در طرح‌های مختلف اشتغال الزامی است، این اقدام به‌منظور استفاده از نیروهای متخصص در مشاغل است و  جهت ارج نهادن به فعالان در عرصه جوشکاری یک روز در تقویم به نام روز جوشکار نامگذاری خواهد شد.

عبدالوهاب ادب آوازه گفت:  برای آنکه بتوانیم بانک اطلاعاتی جوشکاران را تکمیل کنیم باید توافقنامه همکاری و آزمون تعیین صلاحیت جوشکاران برگزار شود و این کار در سازمان‌های فنی و حرفه‌ای سراسر کشور انجام می‌گیرد.

دکتر علی اوسط هاشمی نیز در این کنفرانس گفت: جوش، صیانت و امنیت را به دنبال دارد. صنعت جوش فقط به عنوان یک رشته نیست و نقش بسیاری در صنعت و پیشرفت کشور دارد و صنایع بزرگ بخش عمده ای از نگاهشان به جوش است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  در ادامه گفت:کشورهایی در جهان بالغ بر ۳۴ میلیارد دلار تنها در این بخش سرمایه گذاری می کنند و در زمان  وقوع زلزله شش ریشتری و زمانی که ۳۰ هزار نفر از زیر آوار خارج می‌شود بخشی از ارزش جوش نشان داده می‌شود.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های ایجاد اشتغال و توسعه اقتصاد، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است لذا باید برای این قبیل آموزش‌ها الگویی بومی شناسایی و تعریف شود.

دکتر علی اوسط هاشمی افزود: اگر به سمت هدایت تحصیلی درست حرکت شود مهارت زدایی رخ نمی دهد بلکه مهارت زایی صورت می گیرد لذا استفاده و کیفیت درست منابع در مهارت مورد توجه است و ارزش کار همگان را نشان خواهد داد و بر پایه این نگرش می توانیم فضیلت مهارت را در کنار تخصص کار احیا کنیم و ما براساس صلاحیت حرفه ای گواهی مهارت صادر می کنیم که در جهان قابل ترجمه است و با پذیرفته شدن در ارزیابی تحصیلی مدرک فرد دارای اعتبار است.

 تشویق به پژوهش و نوآوری در زمینه های جوش و بازرسی، توسعه و ترویج فرهنگ مهندسی جوش و بازرسی در صنایع کشور، افزایش کیفیت و آسیب شناسی اتصالات جوشی در صنایع مختلف کشور، معرفی روش های نوین جوشکاری و بازرسی، معرفی جایگاه مهندسی جوش در افزایش بهره وری قطعات و تجهیزات صنعتی، معرفی نقش بازرسی در تضمین کیفیت قطعات و تجهیزات فلزی، معرفی روش های بازرسی فنی و کدها و استانداردهای مربوطه، معرفی روش های پایش سازه های دینامیکی نظیر پل ها، بلند مرتبه ها، معرفی روش های پایش سازه های استاتیکی نظیر مخازن تحت فشار، معرفی آخرین دستاوردها در زمینه آزمایش های غیرمخرب، شناسایی محدودیت ها و مشکلات فنی در زمینه آزمایش های غیرمخرب، معرفی روش های نوین آزمایش های غیرمخرب، طراحی و کنترل کیفیت آزمایش های غیرمخرب، اعتبار و قابلیت اطمینان سازه ها با آزمایش های غیرمخرب از مهمترین محور های بیستمین کنفرانس ملی جوش و بازرسی و نهمین کنفرانس ملی آزمایش های غیر مخرب در دانشگاه شهرکرد است.

در پایان این مراسم از دکتر ابراهیم حشمت دهکردی به عنوان چهره ماندگار سال ۱۳۹۸ در زمینه جوش، علی نصیری و عباس ربیع زاده به عنوان جوشکاران پیش‌کسوت سال ۱۳۹۸، دکتر محمدرضا پاک منش برای پایان نامه برتر سال۱۳۹۸، مهندس محمد افشار برای  اختراع برتر سال ۱۳۹۸و مهندس رضا ایمانیان نجف آبادی برای کتاب فرهنگ سال ۱۳۹۸ تقدیر به عمل آمد.