«بهروز گتمیری» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ما افزود: پیشگیری و مبارزه با سیلاب دانشی است که وجه‌های متعددی دارد و تنها دیدن یک وجه آن کارساز نخواهد بود.

رئیس جامعه مهندسان مشاور ادامه داد: توجه به بالا دست رود در زمان آرامش، توسعه پوشش گیاهی و ساخت حوضچه‌های آرامش از وجوه دیگری است که علاوه بر لایروبی رودخانه‌ها باید مورد توجه قرار گیرند.

گتمیری گفت: در بحث جلوگیری از سیلاب باید به دو بخش شهرهای واقع در دامنه‌ها و نیز شهرهای واقع در دشت‌های مسیر رودخانه‌ها توجه داشت.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: پیشگیری و مبارزه با سیلاب در شهرهایی که در دامنه قرار می گیرند بیشتر با تمیز نگهداشتن مسیل ها است تا وقتی آب در دامنه‌ها جمع می شود بتواند توسط چند مسیل خیلی مشخص به پایین دست شهر منتقل شود.

گتمیری افزود: در این شهرها باید مسیل‌ها از سنگ‌هایی که سیلاب‌های قبلی با خود آورده و نیز زباله هایی که مردم ریخته‌اند پاکسازی شوند و برخی مواقع که مسیل‌ها توسط لوله گذاری‌ها جابجا شده‌اند باید این لوله گذاری‌ها مداوم چک شوند تا مانند سیلی که در شیراز جاری شد آسیب زا نباشند.

رئیس جامعه مهندسان مشاور ایران گفت: در شهرهایی که در دشت قرار داشته و رودخانه از آنها رد می شود مانند شهر اهواز که رودخانه کارون از آن عبور می کند برای جلوگیری از سیل چند راهکار نیاز دارد که یکی از آنها لایروبی بستر و عمیق کردن رودخانه است تا بتواندآبی که در سیلاب می آید در خود مسیر رودخانه جاری شده و برود.
به گزارش جارچی اخبار و به نقل از ایرنا, گتمیری ادامه داد: برخی مواقع نیز حتی اگر لایروبی هم شده باشد حجم آبی که از بستر رودخانه جریان می یابد بزرگتر بوده و به بیرون سرایت می کند به همین دلیل تمهید اساسی دیگر این است که حوضچه‌های ذخیره‌ای در بالا دست احداث شود.

استاد دانشگاه تهران گفـت: احداث این حوضچه‌ها سبب می شود تا آب در آنجا نگهداری شده و با آرامش بیشتر و طول زمان بیشتر در بستر رودخانه جاری شود و اینکار به پیشگیری از سیل کمک خواهد کرد.

گتمیری با تاکید بر اینکه تنها لایروبی جواب نخواهد داد خاطرنشان ساخت: علاوه بر اینکه لایروبی باید انجام شود حوضچه‌های ذخیره که زمان تمرکز سیلاب را زیاد می کند نیز باید احداث شود.

رئیس جامعه مهندسان مشاور ایران لایروبی مسیل‌ها در شهرها را از وظایف شهرداری‌ها برشمرد و خاطرنشان ساخت: شهرداری‌های شهرهای دارای رودخانه باید نسبت به لایروبی مسیل ها اقدام کنند.

مدیرکل مدیریت بحران شرکن منابع آب ایران چندی پیش با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون حدود ۵۷۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان‌های سیل‌خیز لایروبی و بازگشایی شده است، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، لایروبی حدود یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های اولویت‌دار کشور نیز با استفاده از منابع مالی تدارک دیده شده از سوی دولت در دستور کار قرار گرفته است.

«سیف الله آقابیگی» افزود: در نیمه نخست امسال ۳۵ کیلومتر از رودخانه‌های کشور ساماندهی شده است.