«وانگ ین گوا» پنجشنبه در نشستی با مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران که در راس هیاتی از مسئولان این اتاق به پکن سفر کرده است، نقش موسسات خصوصی در اقتصاد چین را بسیار مهم ذکر کرد و گفت: بیش از ۳۰ درصد از سرمایه گذاری خارجی چین که رقم آن به ۲۲۰۰ میلیارد دلار افزون می شود توسط بخش خصوصی چین انجام گرفته است و با توجه به سیاست دولت چین در چارچوب ایده یک کمربند یک راه، بخش خصوصی چین نقش مهمی در سرمایه گذاری و بازارهای خارجی را خواهند داشت.
رییس اتاق خصوصی چین با اشاره به سفرهای سال ۲۰۱۶ خود به ایران، زمینه همکاری موسسات و بنگاه های اقتصادی خصوصی دو کشور را بسیار مناسب خواند و آمادگی اتاق بخش خصوصی چین را برای همکاری میان دو کشور در تمام زمینه ها اعلام کرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز اظهار داشت؛ موسسات و بنگاه های بخش خصوصی چین می توانند در چارچوب ایده «یک کمربند یک راه» در زمینه پروژه های زیربنایی از جمله حمل و نقل، را آهن، راه سازی، قطار سریع السیر، گردشگری در ایران سرمایه گذاری و مشارکت داشته باشند.
«مسعود خوانساری» اشاره به ظرفیت های بالقوه ایران در عرصه های مختلف، ارتباط و همکاری موسسات و بنگاه های اقتصادی بخش خصوصی را مورد تاکید قرار داد.
به گزارش جارچی اخبار و به نقل از ایرنا, او در این نشست که اعضای هیات مدیره اتاق بازرگانی ایرانیان منطقه شمال چین نیز حضور داشتند، قابلیت های اتاق تهران با بیش از ۲۰ هزار عضو که عمدتا از شرکت های بزرگ ایران هستند را برشمرد و گفت گرچه روابط اقتصادی تجاری دو کشور روبه توسعه و گسترش است اما بخش خصوصی دو کشور با توجه به ظرفیت های آنان بیش از پیش توانایی ایفای نقش در مناسبات اقتصادی دو کشور خواهند داشت.
«حسن توانا» رییس اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم شمال چین نیز در این نشست با اشاره به قابلیت های اتاق تهران و اتاق بازرگانی بخش خصوصی چین آمادگی این اتاق را برای همکاری میان دو کشور به عنوان پل ارتباطی دو اتاق در چارچوب توافق های انجام شده اعلام کرد.

در ادامه این نشست تفاهمنامه همکاری سه جانبه میان اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اتاق بازرگانی همکاری های اقتصادی بین المللی بخش خصوصی چین و اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم شمال چین به امضا رسید.

بر اساس این یادداشت تفاهم، طرفین از ظرفیت های بنگاه های بخش خصوصی ایران و چین در جهت ارتقا مناسبات تجاری و نیز سرمایه گذاری حمایت و در خصوص اطلاعات بازار و تجارت بین المللی، اعزام گروه های تجاری، تبادلات علمی و آموزشی، برگزاری نشست ها و نمایشگاه های مشترک، ایجاد بستر خدمات اطلاع رسانی به تجار و بازرگانان دو کشور همکاری خواهند کرد.

کمک به حل مشکلات تجاری میان ایران و چین، ایجاد ساختار همکاری سه جانبه جهت تبادل اطلاعات اقتصادی و تجاری و نیز سرمایه گذاری از دیگر مفاد این یادداشت تفاهم سه جانبه بود.