سید عباس صالحی روز پنجشنبه در آیین تجلیل از کتابداران نمونه استانها در یزد با تبریک هفته وحدت و میلاد حضرت رسول اکرم افزود: جوهره تمدن اسلامی، کتاب و کتابخانه است یعنی اینکه اگر بخواهیم آغاز و گسترش تمدن‌ها را با هم مقایسه کنیم تمدن ایران اسلامی از دل کلمات و مقوله های کتاب حرکت کرد و گسترش کتاب و کتابخوانی بال و پر پیدا کرد و به یک تمدن طلایی رسید و از این رو گسترش تمدن نوسازی جز از این مسیر میسر نیست.

صالحی تصریح کرد: کتابداران، صف مقدم این تمدن هستند و امروز با تغییراتی در فضای زندگی معاصر روبرو هستیم، تغییراتی که سریع در حال حرکت است و در حوزه های مختلف در حال رخ دادن است.

وی ادامه داد: در نظام دسترسی اطلاعات هم تغییرات قابل توجهی در حال اتفاق است و افزایش سریع حجم اطلاعات و دسترسی به آن در حوزه های اجتماعی هم در حال وقوع است بطوریکه ما در حتی در خانه هم این تغییرات را حس می کنیم.
به گزارش جارچی اخبار و به نقل از ایرنا, وزیر ارشاد یادآور شد: این نگاه فن‌آوری اطلاعات در کتابخانه ها اغاز شده و این دغدغه در دهه های اینده در کتابخانه ها بیشتر با ان مواجه خواهیم بود و از این رو باید متناسب با سیر تغییرات خود را هماهنگ کنیم.

وزیر ارشاد افزود: کتابداران و مسوولان و انجمن های کتابخوانی باید در این مسیر حرکت کنند؛ در نگاه اول به نظر می اید کتابخوانها در دهه های اینده به یک باشگاه های فرهنگی و اجتماعی چند منظوره و محور کتاب تبدیل می شود .

وی چشم انداز اینده کتابخانه ها را مبتنی بر این تغییرات دانست و اظهار داشت: نخست آنکه دارایی این کتابخانه ها دیگر اطلاعات داده های ایستا نیست یعنی داده های سیال، جایگزین اطلاعات ایستا خواهد شد و دوم اینکه مراجعه کننده به کتابخانه که برای کسب دانش و ارتقای آگاهی مراجعه می کند با تغییرات جدیدی به دنبال خلق دانش است و با این نگاه کتابخانه ای می ماند.

وی تصریح کرد: تغییر سوم هم اینکه سازمان کتابخانه ها و کتابداران به شکل گذشته که فقط کتاب و خدمات ارائه می کردند نخواهند بود و باید در اینده به عنوان حلقه های مختلف، ارتباط برقرار کنند و برای خلق دانش و اجتماع سازی و اجتماعی شدن بر محور کتاب عمل کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز برای یک سفر سه روزه وارد یزد شد.

شرکت در اختتامیه جشنواره مکتوب رضوی، بازدید از تالار مرکزی امامشهر یزد ، حضور در روستای رییس آباد ابرکوه و دیدار با پیشکسوت فرهنگی و هنرمندان ابرکوه و خاتم از دیگر برنامه‌های سید عباس صالحی در سفر به این استان است.

شرکت در شورای فرهنگ عمومی و نشست با اصحاب رسانه استان از دیگر برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان خواهد بود.