مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که میزان مشارکت عمومی مردم در امر مدرسه‌سازی نسبت به گذشته سه تا چهار برابر شده است، گفت: باید از ظرفیت خیرین در حوزه مدرسه سازی استفاده شود؛ خیرین استان به طور میانگین سالانه حدود ۸۰ میلیارد تومان در امر مدرسه سازی کمک می‌کنند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا جعفر پاشایی شنبه شب در نشست شورای آموزش و پرورش آذربایجان شرقی افزود: هر چند با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، سرعت رشد نوسازی مدارس نسبت به گذشته افزایش یافته است، اما لازمه رسیدن به بیشترین مطلوبیت نیز افزایش سرعت و استفاده از تمامی ظرفیت‌های درون و برون سازمانی است.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در خصوص مصوبات جلسه شورای آموزش و پرورش استان تشریح کرد: طی نامه‌ای به وزرات آموزش و پرورش و سازمان سنجش خواستار رسیدگی به نحوه امتحانات و ضریب کنکور دانش آموزان مناطق زلزله زده خواهیم بود.
تغییر کاربری مدارس قدیمی واقع در نقاط خوب شهر
معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه پیشنهاد کرد برخی مدارس قدیمی که نیاز به نوسازی داشته و در نقاط خوب شهر با ارزش تجاری بالا واقع شده‌اند، با تغییر کاربری و ایجاد ارزش افزوده، مورد استفاده قرار گیرند.
جواد رحمتی گفت: می‌توان بخشی از منابع تاسیس مدرسه جدید را از راه فروش مکان قدیمی مدرسه به دست آورد؛ انتقال این مدارس که فاقد ارزش تاریخی هستند، لطمه‌ای به فضای آموزشی نمی‌زند.
وی با بیان این‌که هزینه ساخت مدرسه در نواحی مختلف شهر، متفاوت است، گفت: می‌توان در خصوص ساخت مدارس کوچک و کمتر از پنج کلاس بازنگری شده و صرفه جویی انجام گیرد.
وی با بیان این‌که محیط فیزیکی در امر آموزش تاثیر گذار است، اظهار کرد: نحوه نشستن دانش آموزان در کلاس‌ها که بیشتر به صورت اتوبوسی است باعث عدم مشارکت در کلاس و تبعیض در آموزش می‌شود؛ دانش آموزان باید دور یک میز نشسته و در امر آموزش مشارکت کنند.