به گزارش چارچی اخبار مدیرکل بهزیستی استان اصفهان درخصوص آمار معلولان استان گفت: ۱۰۸ هزار نفر از بهزیستی استان خدمات می‌گیرند، اما طبق آمارهای ما ۴۰۰ هزار معلول در استان وجود دارد که به بهزیستی مراجعه نکرده یا خدماتی از ما نگرفته‌اند.

مرضیه فرشاد در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز معلولان اظهار کرد: در استان اصفهان ۱۲۵ مرکز روزانه توانبخشی فعالیت دارند که از این مراکز چهارهزار و ۴۳۱ نفر به صورت روزانه خدمات می‌گیرند.

فرشاد درخصوص افزایش یارانه‌های معلولان افزود: یارانه معلولان ضایعات نخاعی، در آبان ماه امسال افزایش دو و نیم برابری داشته و یارانه مراکز شبانه روزی بهزیستی از ۷۷۰ هزار تومان به ۹۲۰ هزار تومان افزایش یافت و تمام دستگاه‌ها ملزم به اجرای قانون بکارگیری سه درصدی معلولان در ادارات شدند .

وی درخصوص دستور جدید سازمان بهزیستی مبنی بر فاصله گرفتن مدیران دارای مجوز مرکز خدمات بهزیستی از پست سازمانی خود اظهار کرد: ریاست سازمان بهزیستی دستورالعملی به تمام استان‌ها ابلاغ کردند که مدیران کل استان‌ها، معاونین و رؤسای شهرستان‌ها و کارشناسان ناظر بر یک فرآیند که مجوز مرکز خدمات بهزستی دارند ظرف سه ماه باید از پست سازمانی خود فاصله بگیرند یا اینکه مجوز خود را به یک خیریه منتقل کنند .

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان درخصوص لزوم توجه به معلولان و ناشنوایان در رسانه‌ها اظهار کرد: باید صدای ناشنوایان و معلولان باشیم وجامعه به آنها توجه کند .

وی با اشاره به اینکه زبان اشاره جزء آموزش ارتباطی یک قشر خاص است، افزود: . توسعه ارتباطات ناشنوایان جزء مطالبات ما است که در این راستا دستگاه‌ها را مکلف کردیم مدیران یا خودشان زبان اشاره یاد بگیرند .

وی با اشاره به شفاف سازی همه پرداخت‌ها در بهزیستی گفت: از سال گذشته عمده پرداخت‌های بهزیستی با ثبت نام و کد ملی به حساب مراکز و مددجویان واریز می‌شود و همه مستندات آن به صورت شفاف موجود است.

فرشاد درخصوص غربالگری ژنتیک جامعه معلولان استان تصریح کرد: مقرر شد تمام خانواده‌هایی که یک فرزند معلول دارند مشاوره ژنتیک رایگان دریافت کنند .

وی با تأکید براینکه هزینه آزمایشات ژنتیک بسیار بالا است، افزود: ما موظف هستیم تمام خانواده‌های دارای یک معلول را تحت پوشش این طرح قرار دهیم که در مورد مشاوره ژنتیک با وجود ۳۰ مرکز مشاوره نگرانی خاصی نداریم اما در مورد هزینه آزمایشات ژنتیک قطعاً به مشکل برمی خوریم و باید سازمان رویه جدیدی برای تأمین هزینه‌های این نوع آزمایشات درنظر بگیرد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان درخصوص مناسب سازی معابر برای معلولان اظهار کرد: در ۳۴ ماده قانون حمایت از معلولان الزام وجود دارد یعنی باید حتماً اجرایی شود که در این راستا دو شورای استانی سالمندان و مناسب سازی تشکیل شد .

تخصیص سهمیه بنزین به افراد معلول

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان گفت: دو هزار و ۳۳۷ خانوار دارای دو معلول در استان تحت پوشش بهزیستی هستند همچنین نسبت جنسیتی معلولان در استان شامل ۳۷ درصد از زنان و ۶۳ درصد از مردان است.

سید مسعود حسینی نسب در ادامه این نشست خبری اظهار کرد: ۴۹ تشکل غیردولتی در حوزه معلولان تحت پوشش بهزیستی فعالیت دارند.

وی درخصوص وظایف مراکز توانبخشی افزود: یکی از فعالیت های این مراکز مراقبت از سالمندان و معلولان جسمی حرکتی است که در بخش شبانه روزی سه هزارو ۷۷۹ نفردخدمات می گیرند همچنین در بخش سالمندان یک هزارو ۳۷۹ نفر تحت پوشش خدمات بهزیستی هستند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان درخصوص آمار دیگر افراد جامعه هدف بهزیستی گفت: ۸۰۰ بیمار اعصاب و روان و یک هزار و ۶۰۰ معلول ذهنی و جسمی حرکتی در استان وجود دارد که به این افراد خدمات مراقبت در منزل هم ارائه می شود.

وی درخصوص دو مدل ارائه خدمات در منزل اظهار کرد: یک مدل از ارائه خدمات در منزل به صورت ویزیت پزشکی و توانبخشی است که برای ۹۰۰ سالمند و یک هزارو ۱۰۰ بیمار اعصاب و روان درحال اجرا شدن است، مدل دوم برای بیماران، معلولان و سالمندان بستری در منزل اجرا می شود به نحوی که مراقبین بهزیستی سه روز در هفته به منازل آن‌ها مراجعه کرده و به امور شخصی، تخصصی، مراقبتی و نظافتی آنها می پردازند که ۴۰۰ معلول به این شکل خدمات لازم را دریافت می کنند.

حسینی نسب با اشاره به اینکه در مراکز روزانه چهار هزارو ۴۳۱ نفر خدمات لازم را دریافت می کنند، گفت: مجموعاً ۲۱۱ فعالیت در مراکز بهزیستی سطح استان انجام می شود که این فعالیت ها در ۱۵۰ مرکز ارائه می شود و در بخش معلولین ذهنی ۸۵۰ نفر و بخش حرفه آموزی یک هزارو ۷۵۷ نفر خدمات لازم را دریافت می کنند.

وی درخصوص میزان یارانه افراد اظهار کرد: برای هرنفر مددجو ۵۴۰ هزارتومان یارانه به مراکز روزانه واریز می شود و در بخش شبانه روزی ۷۷۰ هزار تومان و در بخش مراقبت خانگی ۴۵۰ هزار تومان پرداخت می شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان درخصوص میزان کل یارانه ماهانه پرداخت شده به حوزه های توانبخشی گفت: یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار بخش روزانه، ۳۹۰ میلیون تومان اعتبار بخش کارگاه های تولیدی و حمایتی، ۳۰۰ میلیون تومان در بخش مراقبت از منزل، یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به بخش شبانه روزی به صورت ماهانه پرداخت می شود.

وی با تأکید براینکه ۶۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در طول یکسال و نیم گذشته به مراکز غیردولتی سطح استان یارانه پرداخت شده است، افزود: ۹.۷ درصد جمعیت استان را سالمندان تشکیل می دهند که این آمار در شهر اصفهان ۱۱ درصد است که درخصوص سالمندان آمارهای شهر اصفهان بیشتر از میانگین استانی است.

حسینی نسب درخصوص خبرخوش به معلولان اظهار کرد: سازمان بهزیستی دیروز در مصوبات خود سهمیه بنزین ویژه معلولان را مشخص کرد و از این بابت خوشحالیم چرا که تأمین بنزین به دلیل عدم توانایی یا امکان استفاده از حمل ونقل عمومی برای معلولین کمتر است به همین دلیل دغدغه تأمین امکانات مورد نیاز برای آنها بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه آمار کل معلولان شهر اصفهان ۲۶ هزار نفر است، گفت: کارت تردد برای معلولان و سالمندان توسط شهرداری در نظر گرفته شده و اسامی معلولان در اختیار مدیریت شهری قرار گرفت تا برای آنها صادر کند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان درخصوص موضوع مناسب سازی معابر گفت: مناسب سازی ساختمان دستگاه ها و ادارت در جشنواره شهید رجائی ۳۰ امتیاز دارد که دستگاه های مختلف باید این امتیاز را کسب کنند که در این راستا در طول سال ۹۷ و ۹۸ یک هزارو ۶۰۰ نقطه و ساختمان اداری در سطح استان مناسب سازی شده که اطلاعات آنها به استانداری اعلام شده است.

وی درخصوص آمار خانواده های دارای دو معلول اظهار کرد: دو هزارو ۳۳۷ خانوار دارای دو معلول در استان تحت پوشش بهزیستی هستند همچنین نسبت جنسیتی معلولان در استان شامل ۳۷ درصد از زنان و ۶۳ درصد از مردان است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰۹ مرکز شبانه روزی توانبخشی به جامعه هدف و مددجویان بهزیستی ارائه خدمت می‌کنند، افزود: از این ۱۰۹ مرکز، ۴۳ مرکز خدمات در منزل را به جامعه هدف ارائه می‌دهند که در حال حاضر سه هزارو ۷۷۹ نفر از مراکز شبانه روزی معلولان استفاده می‌کنند.