غلامحسین دهقانی روز چهارشنبه در مراسم افتتاح کنفرانس ملی اکوتوریسم، فرهنگ و توسعه گردشگری در مشهد افزود: مبنای توسعه و ترویج طبیعت‌گردی، توجه و احترام به طبیعت است که باید به این مهم توجه کرد.

وی ادامه داد: در کشوری با ظرفیت ایران، رواج اکوتوریسم و ظرفیت‌های جذب گردشگری در این بخش بسیار آسان خواهد بود چون طبیعت در فرهنگ ایرانی و دین اسلام مورد توجه و احترام فراوان است و از این حیث طبیعت در کشور ایران باید محترم و مورد توجه باشد.

معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه گفت: به رغم جایگاه والای طبیعت در فرهنگ ملی و دینی ایرانیان در عمل با طبیعت بسیار بد رفتار هستیم که کاملا بر خلاف فرهنگ ایرانی و توصیه های اسلامی است.

دهقانی افزود: کشور ایران از نظر زیرساخت‌های شهری و حمل و نقل کشوری نیمه توسعه یافته است اما در زمینه حفاظت از طبیعت و احترام به آن بسیار ضعیف و ناشایست عمل شده است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, وی ادامه داد: کمتر کشوری در دنیا توان ایجاد زیرساخت‌های قوی و راهبری خود در شرایط تحریم را دارد اما باید این جایگاه را با توجه به طبیعت بالاتر ببریم یعنی در زمینه فرهنگ سازی برای حفاظت از محیط زیست در سطوح خرد و کلان برنامه‌ریزی و برای اجرای آن اقدام شود.

معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه گفت: در بُعد خارجی اکوتوریسم نیز باید گفت که باید تامین زیرساخت‌های مورد نیاز گردشگران را بیشتر مورد توجه قرار داد مثلا کمبود سرویس بهداشتی در شهرها و جاده‌ها یکی از مشکلات عمده گردشگران خارجی است که باید نسبت به برطرف کردن آن اقدام کرد.

کنفرانس ملی اکوتوریسم، فرهنگ و توسعه گردشگری در روزهای ۱۳ و ۱۴ آذر با هدف ترویج فرهنگ گردشگری مسؤولانه و ایجاد فضای تعامل برای محققان، پژوهشگران، دانشجویان و فعالان گردشگری در مشهد برگزار می‌شود.