فرماندار تکاب در آیین افتتاح این جشنواره ۲ روزه با اشاره به آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی این شهرستان گفت: در حال حاضر بستر حمایتی از فعالان و سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری فراهم شده و مجموعه مدیریتی تکاب آماده پذیرش فعالان بخش خصوصی و همکاری جهت رونق صنعت گردشگردی منطقه است.

محمود زمانی با بیان اینکه میزبانی تکاب در رویداد منطقه‌ای گردشگری شمال غرب کشور فرصت و ظرفیت مناسبی برای توسعه این شهرستان است، اظهار داشت: تکاب تلفیقی از حماسه طبیعت، تمدن، فرهنگ مادی و معنوی است که ده‌ها اثر تاریخی و طبیعی خاص و منحصر بفرد و چشم‌نواز را در کنار هم جای داده است.

وی بیان کرد: مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان در زمان رونق خود نقش تعیین کننده‌ای در حیات سیاسی و اجتماعی کشور داشته و به مدت هفت قرن نماد اقتدار و عامل وحدت ایران بوده است از این رو باید تلاش کنیم این مجموعه عظیم میراث فرهنگی به نحو مطلوب بازشناسی شود.

وی ادامه داد: برگزاری جشنواره منطقه‌ای تخت سلیمان می‌تواند نقطه اتصال توانمندی‌ها و ظرفیت‌های گردشگری استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل، زنجان و گیلان شده و ارتباط گردشگری بین آثار تاریخی این استان‌ها ایجاد کند.
به گزارش جارچی اخبار و به نقل از ایرنا, وی اضافه کرد: تکاب قابلیت تبدیل شدن به محور گردشگری شمال غرب کشور را دارد و رونق این صنعت می‌تواند به توسعه اشتغال و رونق اقتصادی منطقه منجر شود از این رو با تمام توان از فعالان و سرمایه‌گذاران این بخش حمایت می‌کنیم.

فرماندار تکاب با برشمردن سایر ظرفیت های مختلف گردشگری این شهرستان از جمله کوهستان های بکر و چشمه های آبگرم گفت: تکاب آماده پذیرش تمام سلایق گردشگری از جمله گردشگری علمی، سلامت، طبیعی و تاریخی و ورزشی است.

در این جشنواره ۲ روزه که با حضور گروه‌های هنری و گردشگری و مسوولان پنج استان آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل، زنجان و گیلان برگزار می‌شود، توانمندی‌ها و قابلیت‌های گردشگری تکاب معرفی خواهد شد.

در آیین افتتاح جشنواره منطقه‌ای تخت سلیمان فیلم کوتاهی از معرفی آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی تکاب برای حاضران در جشنواره پخش شد و گروه های موسیقی محلی از تکاب و تبریز به ارایه برنامه پرداختند.

در این جشنواره منطقه‌ای که یکی از هفت رویداد ملی گردشگری در کشور به شمار می‌رود، فیلم مستند اسرار دریاچه تخت سلیمان نیز اکران و نمایشگاه صنایع دستی پنج استان شمال غرب کشور گشایش خواهد یافت.

مجموعه میراث فرهنگی تخت سلیمان تکاب در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و در سال ۱۳۸۲ به عنوان چهارمین اثر ملی کشور در فهرست جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده است و هم‌اکنون آثار و بقایای دوره‌های تاریخی ساسانی و ایلخانی از جمله برج‌ها و باروها و بقایای آتشکده آذرگشنسب، یکی از سه آتشکده مهم ایرانیان باستان، در اطراف دریاچه‌ای اسرارآمیز این مجموعه خودنمایی می‌کند.

به عقیده باستان شناسان محوطه تاریخی تخت سلیمان قبل از اسلام آتشکده زرتشتیان و یکی از سه آتشکده مهم ساسانیان بوده و در دوره پس از اسلام به عنوان تفرجگاه و کاخ تابستانی ایلخانان مورد استفاده قرار گرفته است؛ هم‌اکنون نمونه آثار و بقایای کاخ‌های ایلخانی تنها در مجموعه تخت سلیمان تکاب به چشم می‌خورد.

تکاب با ۸۱ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع است و بیش از ۱۷۰ اثر میراث فرهنگی و گردشگری تاریخی و طبیعی ثبت شده ملی دارد؛ آثار این مجموعه یکی از مهمترین مقصدهای گردشگران خارجی در سفر به ایران است.

چمن متحرک «چملی‌گل»، آبشار دوقلوی «قینرجه»، زندان سلیمان، مجموعه چشمه‌های آبگرم احمدآباد و قینرجه، کاخ‌ها و خانه‌های اربابی از سایر آثار طبیعی و تاریخی شهرستان تکاب است در این شهرستان ۲ باب هتل و ۶ واحد بوم‌گردی در مجموع به ظرفیت بیش از ۶۰۰ تخت وجود دارد.