رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، از راه‌اندازی نخستین واحد تحقیقات و پایش بیماری حبوبات، دانه‌های روغنی و گیاهان علوفه‌ای کشور در مراغه خبر داد.
به گزارش جارچی اخبار دکتر صابر گلکاری با بیان اینکه این واحد مجهزترین مرکز شناسایی بیماری‌ها و پایش آفات حبوبات، گیاهان علوفه‌ای و دانه‌های روغنی در کشورهای منطقه است افزود: با راه‌اندازی این واحد از این پس، بیماری‌های ارقام موجود در کشور شناسایی می‌شود تا محصولاتی با مقاومت بیشتر نسبت به بیماری‌ها معرفی شود.
وی با بیان اینکه در مرحله اول تحقیقات این واحد ۷ بیماری غلات، دانه‌های روغنی و گیاهان علوفه در کشور شناسایی شده و در حال ارزیابی است تصریح کرد: این واحد تحقیقاتی از اتاق کشت، آزمایشگاه و گلخانه تشکیل شده است.
رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور هزینه راه‌اندازی این واحد را به خاطر فراهم بودن زیرساخت‌های آزمایشگاهی در ستاد مرکزی موسسه در مراغه حدود ۵ میلیارد ریال اعلام کرد.
گلکاری خاطرنشان ساخت: برای پایداری تولید در دیمزارهای کشور لازم است کشت حبوبات، گیاهان علوفه‌ای و روغنی بیشتر شود اما با افزایش زیر کشت حبوبات، بیماری‌های گیاهی نیز افزایش می‌یابد.
بنابه این گزارش، این بیماری‌های گیاهی به مزارع حبوبات، دانه‌های روغنی و علوفه در کشور سالانه ۳۰ تا ۴۰ درصد خسارت وارد می‌کند.
گفتنی است؛ موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به مرکزیت مراغه با ۵ ایستگاه اصلی و ۹ ایستگاه فرعی در ۱۶ استان دیم‌خیز کشور فعالیت تحقیقاتی دارد.