یکی از اقداماتی که در راستای اهدای خون در استان یزد در حال انجام است، پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خونساز و ثبت اطلاعات داوطلبان این اقدام به مدت ۱۰ سال است.

به گزارش جارچی اخبار ازیزد ، استان یزد در طول سال‌های گذشته رتبه نخست در ارتباط با آمار اهدای خون را به خود اختصاص داده بود به گونه‌ای که میانگین اهداکنندگان یزد به نسبت کشوری بسیار بالاتر بوده است.

علاوه بر تعداد اهدا کنندگان خون، اهداکنندگان مستمر استان یزد هم به نسبت میانگین کشوری بسیار بالاتر است و همین موضوع نشان دهنده سطح توجه مردم این استان به نجات هموطنان خود است.

اهدای پلاسما و پلاکت هم یکی دیگر از مواردی است که مردم استان یزد در سال‌های اخیر توجه بسیار خاصی به آن داشته و الان هم زمینه اهدای پلاسما و پلاکت در استان فراهم است و مردم می‌توانند اقدام به این کار کنند.

با این وجود، همچنان نیاز به اهدای خون، پلاکت و پلاسما به شدت وجود دارد و علاوه بر آن لزوم توجه مردم به خدمات جدید که می‌تواند نجات بخش جان انسان‌های مختلفی باشد بسیار مهم است.

نقی تقوایی در این باره در ‌گفت‌وگو با جارچی اخبار در یزد با اشاره به سن اهدای خون اظهار داشت: از سن ۱۸ سالگی تا ۶۵ سال می‌توان خون اهدا کرد و طلاب می‌توانند در جامعه‌، خانواده و اقوام خود با ترویج این کار انسان دوستانه در نجات جان بیماران شریک باشند و طبق آیه قرآن که می‌فرماید”هر کس یک نفر را نجات دهد گویا بشریت را نجات داده است”مشمول این آیه قرآن شوند.

مدیر کل انتقال خون یزد با تشریح وضعیت اهدای خون در استان گفت:انتقال خونعلاوه بر تامین خون سالم و کافی برای بیماران با ایجاد”مرکز جامع اهدای خون” محصولات جدیدی همچون پلاکت و پلاسمای آفرزیس و پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌سازرا عهده‌دار است ویکی از ادارات برتر در کشور است.

وی با اشاره به خدمات جدید انتقال خون افزود: با راه‌اندازی دستگاه‌های خاص و پیشرفته در این اداره کل امکان اهدای پلاسما و پلاکت به روش آفرزیس فراهم شده است.

مدیرکل انتقال خون استان یزد افزود:در فرایند اهدای پلاسما یا پلاکت به روش آفرزیس، خون کامل گرفته شده از اهدا کننده سانتریفیوژ و بسته به نیاز بیماران پلاکت یا پلاسمای آن جدا شده و سایر اجزای خون مجددا به فرد برگردانده می‌شود.

تقوائی به پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خونساز در این مرکز اشاره کرد و گفت: اهداکنندگان می‌توانند همزمان با اهدای خون در پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز هم ثبت نام کنند و یک نمونه اهدایی از آنان در بانک خون اطلاعات سازمان انتقال خون به مدت ۱۰ سال ذخیره می‌شود تادر صورت نیاز و تشابه ژنتیکی‌، آن فرد بتواند جان یک بیمار را نجات دهد.

قطعا مردم یزد در این امر هم به مانند دیگر حوزه‌های اهدای خون، مشارکت بسیار بالایی دارند و می‌توان امیدوار بود که استقبال بسیار خوبی از این طرح انجام شود.