با توجه به اینکه توسعه بازارچه های محلی تقویت اقتصاد منطقه‌ای را به دنبال دارد، ایجاد بازارچه‌های تخصصی مشاغل خرد و خانگی ویژه بانوان ضرورتی انکار‌ناپذیر به حساب می‌آید.

به گزارش خبرنگارجارچی اخبار ازیزد  اکثریت بالاتفاق کارشناسان اقتصادی، یکی از مهمترین و سریع‌ترین راه‌ها برای برطرف شدن مشکلات اقتصادی و کم اثر کردن تحریم‌ها را توجه به مشاغل خانگی و خرد می‌دانند.

از مهمترین ویژگی های مشاغل خرد و خانگی که سبب کاهش مشکلات و فشارهای اقتصادی می‌شود، ایجاد درآمد مستقیم برای خانوار، مشارکت تمام اعضای خانواده برای انجام کار، عدم نیاز به هزینه سنگین اجاره و امکان انجام کار در منزل و موارد مختلف دیگر می‌توان اشاره کرد.

همه این موارد به علاوه بسیاری ویژگی های بارز دیگر سبب شده که این روزها توجه به این نوع مشاغل در کشورهای مختلف جهان افزایش یابد و بخشی از نیاز تولید جامعه که امکان انجام در کارگاه های کوچک و خانگی دارد را بدین وسیله تامین کنند.

در ایران هم توجه به مشاغل خانگی و خرد از سال‌های گذشته وجود داشته و تسهیلات و حمایت‌های پراکنده‌ای از این مشاغل صورت گرفته ولی همچنان مشکلات و نقاط ضعف بسیاری در این مسیر دیده می‌شود.

از جمله مشکلات اصلی که پیش روی فعالان این نوع مشاغل وجود دارد، عدم توان برای بازاریابی و فروش محصولات است که سبب می‌شود پس از مدتی افراد تولید خود را کنار گذاشته و به نوعی کار و کسب خود را تعطیل کنند.

بانک اطلاعاتی مشاغل و توانمندی بانوان یزد ایجاد شد

فاطمه دانش یزدی مدیرکل بانوان و خانواده استانداری یزد در این رابطه گفت  ، در ارتباط با اقداماتی که در راستای توجه به مشاغل خانگی و فعالیت‌های اقتصادی بانوان در استان صورت گرفته اظهار داشت: بانک اطلاعاتی موضوعی و رسته‌بندی شده از بانوان فعال اقتصادی، مشاغل خانگی و افراد توانمند در سطح استان برای حضور در نمایشگاه‌های مختلف عرضه کالا توسط این دفتر شناسایی و جمع‌‌بندی شده است.

وی افزود: بر این اساس در این حوزه می‌توان برای اجرای برنامه‌های مشترک با سازمان ساماندهی مشاغل شهری و پیوند به این ظرفیت‌ها، فعالیت بازارچه‌های تخصصی و عرضه محصولات مختلف را در استان شاهد بود که تجربه‌های موفقی در این زمینه وجود دارد.

 

 

دانش یزدی خاطرنشان کرد: توسعه بازارچه‌های محلی، اقتصاد منطقه‌ای را تقویت می‌کند و با زمینه‌سازی برای نقش‌پذیری خانواده‌ها در این عرصه می‌توان مشارکت و حمایت خوبی را در تحقق رویکردهای اقتصاد مقاومتی شاهد بود.

قطعا یکی از مهمترین زمینه‌ها برای بازاریابی و فروش محصولات تولیدی در مشاغل خرد و خانگی، ایجاد بازارچه‌های عرضه مستقیم محصول است که در قالب شب بازارها، جمعه بازارها و بازارچه‌های تخصصی قشر‌های مختلف امکان‌پذیر است.

این روند البته در صورتی تحقق پیدا می‌کند که حمایت و پشتیبانی نهادهای دولتی و عمومی از جمله شهرداری‌ها وجود داشته باشد که در غیر این صورت چنین موضوعی امکان‌پذیر نیست.

آمادگی یزد برای ایجاد بازارچه‌های محلی اختصاصی ویژه توانمندی‌های بانوان

محمدرضا دشتی رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآوردهای کشاورزی یزد در این رابطه در گفت‌و‌گو با خبرنگارجارچی اخبار در یزد با معرفی روز بازار و شب بازارهای فعال در شهر یزد نسبت به آمادگی این مجموعه برای همکاری با دفتر بانوان و خانواده استانداری جهت ایجاد بازارچه‌های محلی اختصاصی ویژه توانمندی‌های بانوان اعلام آمادگی کرد.

وی اظهار داشت: ایجاد بازارهای جدید و نیازسازی در موضوعات مختلف در حوزه بازارهایی از جمله محصولات خانگی، مواد غذایی، خشکبار و محصولات سالم از یک سو و هدایت برنامه‌های فرهنگی به عنوان ظرفیت جنبی این بازارچه‌ها از برنامه‌های پیش روی این سازمان در حوزه ساماندهی مشاغل شهری است.

دشتی افزود: طرح احداث بازارچه‌های دائمی در دستور کار این سازمان قرار گرفته است و حرکت در این مسیر تمرکز عرضه محصولات، پاسخ به نیازهای جدید در بازار عرضه و تقاضای کالا و ظرفیت‌سازی برای مشاغل خانگی را به همراه دارد.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآوردهای کشاورزی یزد با تاکید بر اهمیت بازارچه‌های محلی در کمک به اقتصاد و معیشت خانواده مطرح کرد: بازارچه‌های محلی به توانمندسازی فعالان در این زمینه کمک می‌کنند و از منابع و نیروی انسانی شروع به تولید شغل جدید با استفاده از پتانسیل و ظرفیت‌های موجود می‌شود.

ورود کالاهای بی‌کیفیت وارداتی آفتی در بازارچه‌های محلی

توسعه هرچه بیشتر چنین بازارچه‌هایی که عموما یا به صورت بازارچه‌های ثابت و یا به عنوان بازارچه‌های خیری برگزار می‌شود،  قطعا در افزایش فروش تولیدات مشاغل خانگی و خرد و همچنین جلوگیری از افزایش قیمت محصولات به دلیل عرصه مستقیم نقش بسیار مهمی دارد.

با این وجود، الان در بحث این چنین بازارها مشکلاتی دیده می‌شود که با انتقادات گسترده‌ای از سوی شهروندان و حتی فروشندگان حاضر در این بازارها روبه‌رو است، از جمله این مشکلات می‌توان به فضای اختصاص یافته به بازارچه، نبود فضای کافی برای پارک، ورود کالاهای چینی و وارداتی بی‌کیفیت به شب بازارها و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

فروش محصولات وارداتی بی کیفیت به ویژه کالاهای چینی با سطح کیفی بسیار پایین در چنین بازارهایی سبب شده نگاه مردم به تمام کالاهای این بازارها تغییر کرده و این چنین بازارهایی را بازارهای بی‌کیفیت تلقی کنند که در این رابطه لازم است مسئولان امر اقدام به جلوگیری از فروش چنین کالاهایی توسط فروشندگان کنند.