این مخترع روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: هدف از اختراع این نانوکامپوزیت جذب امواج ماکرویو است چون امروز این نوع امواج به شکل زیاد در اطراف وجود دارد و در بعضی مکان‌ها برای بدن مناسب نیست که باید توسط موادی جذب شده تا به بدن صدمه نزند.

ام‌الفجر نخعی افزود: در این اختراع از نخ پلی استر استفاده شده که امکان بکارگیری آن در لباس وجود دارد و اگر گرانول آن تولید و سپس به نخ تبدیل شود لباسی که با این نخ تولید می‌شود قابلیت جذب امواج را خواهد داشت.

وی بیان کرد: برای تهیه این نانوکامپوزیت یک سال وقت گذاشته شد و اگر این اختراع صنعتی شود، می‌تواند علاوه بر پوشاک در صنعت ساختمان‌سازی هم کاربرد داشته باشد.

دکترای فیزیک حالت جامد به وجود تعدادی کمی از محصولات داخلی با قابلیت شیلدینگ در برابر امواج الکترومغناطیس اشاره کرد و گفت: در ‏اغلب این محصولات از فلزاتی مانند مس یا نانو ذرات فلزی برای کاربرد حفاظتی در برابر امواج الکترومغناطیس استفاده ‏شده که استفاده از فلزات به‌ دلیل وزن زیاد، هزینه بالا، قابلیت شکل پذیری کم، خوردگی و بازتاب امواج به محیط ‏اولیه کاربرد آنها را بسیار محدود کرده است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، وی تصریح کرد: محصول پلیمری تولید شده در این اختراع با وزن کم، ماندگاری طولانی و ‏بازده و کاربرد مناسب در برابر امواج الکترومغناطیس بر این مشکلات فائق آمده است.‏

نخعی گفت: پلیمر انتخاب شده در این محصول (‏PET‏) با خواص بلورینگی مناسب خواص حفاظتی مناسبی در برابر ‏پرتوها دارد و همچنین نانوذرات موجود در این محصول با جذب و بازتاب همزمان امواج الکترومغناطیس بازده بالایی دارند.‏

دانشگاه بیرجند با بیش از ۴۰ سال سابقه علمی و آموزشی در شرق کشور اکنون حدود ۱۳ هزار دانشجو دارد.