پویا طالب نیا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اقدام های انجام شده در جهت جهانی شدن اورامان و در دستور کار قرار گرفتن ثبت ملی روستاهای تاریخی، اظهارداشت: پرونده این روستا از جمله مطالعات معماری، منظر فرهنگی، آثار و بناهای تاریخی و مردم شناسی آنها مطالعه و گردآوری شده است.
او با بیان اینکه از این تعداد سه روستا در جوانرود و سه روستا در شهرستان پاوه قرار دارد، افزود: در جهت تکمیل پرونده ها کلیه نقشه های سه بعدی این روستاها آماده و خروجی آنها از نرم افزار «جی آی اس» تهیه شده است.
طالب نیا به حُسن ثبت ملی این روستاها اشاره کرد و گفت: با ثبت یک روستا علاوه بر میراث فرهنگی و تاریخی، ابنیه ها، آیین های کهن، رسوم، فرهنگ منطقه و حتی میراث طبیعی نیز ثبت می شود.
مدیر پایگاه منظر فرهنگی اورامانات در خاتمه با بیان اینکه این اقدام ها به میزبانی خوب این استان در کلان رویداد کرمانشاه ۲۰۲۰ کمک می کند، تصریح کرد: ۶ روستای اورامان در یک سال گذشته به ثبت رسیده و با ثبت این تعداد روستاهای ثبت شده در استان کرمانشاه به ۱۲ روستا خواهد رسید.
پیش از این، با تلاش‌های پایگاه حریم منظر فرهنگی تاریخی اورامانات و معاونت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه پرونده ثبت ملی بافت روستاهای هجیج، داریان، شرکان، نجار و نروی شهرستان پاوه و روستای بشی نوخاص شهرستان ثلاث باباجانی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
به گزارش ایرنا، هورامان یا اورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرستان‌های پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود در استان کرمانشاه را شامل می‌شود.

واژه هورامان یا اورامان از ۲ بخش هورا به معنی اهورا و مان به معنای خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شده و در واقع به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است.

اورامانات در استان کرمانشاه به منطقه ای در شمال غربی این استان شامل شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می شود که حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

بخشی از اورامانات نیز در شهرستان های مریوان، سروآباد و کامیاران در استان کردستان واقع شده و بخش دیگری از آن نیز در استان حلبچه عراق واقع می باشد.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، به گفته مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات، ۲۹۵ اثر ثبت شده ملی در این منطقه و در شهرستان های ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه و جوانرود وجود دارد که بیشترین آثار ثبت شده گردشگری ملی با ۲۰۰ اثر در شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است.

وجود چهار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اندحاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.
بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و … از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.
استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۲ هزار و ۶۲۲ روستا و ۳۴ شهر دارد.