معاون عمران شهری شهرداری اصفهان با اشاره به محور میانی چهارباغ به عنوان یکی از پروژه های مهم اصفهان گفت: این پروژه با همه حساسیت ها و نکاتی که دارد، طبق برنامه زمان بندی در حال انجام است. نوع کار این پروژه به گونه ای است که باید با سازمان میراث و مراجع ذی ربط هماهنگ باشیم. با توجه به اینکه سرعت اجرای این طرح متناسب با برنامه و حساسیت ها است اگر مشکلی نباشد، تا پایان سال پروژه به پایان می رسد.   

به گزارش جارچی اخبار و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، ایرج مظفر با حضور در صد و ششمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان با اشاره به آخرین وضعیت پروژه های بزرگ شهر اصفهان، اظهار کرد: در شهرداری اصفهان دو نوع قرارداد داریم که یکی سری قراردادها را معاونت منعقد می کند و بخشی را مناطق که که مجموعا ۳۱۵ قرارداد پروژه داریم با ۶۵۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مبلغ قراردادهایی که وجود دارد.

وی ادامه داد: ۱۶۵ قرارداد با ۶۳۳ میلیارد تومان در حوزه معاونت عمران شهرداری اصفهان و ۱۶۵ قرارداد در حوزه منطقه ای با ۱۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان منعقد شده است که غیر از پروژه میدان امام علی و مرکز همایش های بین المللی که در مجموع ۳۰ قرارداد را به خود اختصاص داده اند، مابقی قراردادهای عمرانی عنوان پروژه است.

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه مجموعا ۷۹ قرارداد بالای یک میلیارد تومان در مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان در حال اجراست، گفت: اعتبار در نظر گرفته شده برای این پروژه ها بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه بودجه عمرانی شهر اصفهان سال گذشته دو هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و امسال سه هزار میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است، ادامه داد: امسال بودجه خالص عمرانی شهر دو هزار میلیارد و ۸۷۰ میلیون تومان، و از سال گذشته یک هزار میلیارد و ۱۳۵ میلیون تومان بود.

مظفر با بیان اینکه بودجه عمرانی شهر اصفهان امسال ۶۳ درصد افزایش داشته است، گفت: مبلغ تعهد اعتبارات پارسال یک هزار میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان و امسال سه هزار میلیارد و ۳۹۳ میلیون تومان است که تاکنون ۲۲ درصد تأمین اعتبار شده است. 

۴۸ درصد جذب بودجه عمرانی اصفهان در سال جاری 

وی جذب بودجه عمرانی شهر اصفهان را در سال جاری ۴۸ درصد دانست و گفت: این میزان نسبت به پارسال وضعیت خیلی بهتر است یعنی متناسب با درآمد تعهد اعتبار و مالی هم شده است. 

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: بیشترین درصد جذب بودجه عمرانی در بین مناطق مربوط به منطقه شش با ۷۲ درصد و کمترین جذب هم در منطقه دو با ۱۴ درصد است.  

وی تعداد پروژه های شاخص سال جاری را ۱۲۴ عنوان طرح دانست و افزود: همچنین ۳۲ پروژه تعهد اعتبار و شروع شده ولی از نظر مبلغ در ۸۲ درصد آنها تعهد اعتبار انجام شده است که علت آن هم توجه به پروژه های نیمه تمام مانند قطار شهری و رینگ حفاظتی بوده که هزینه ها و اعتبارات بیشتری را می طلبد.

مظفر تعهد اعتبار پروژه های شاخص را از نظر مبلغ ۸۲ درصد دانست و تصریح کرد: از پروژه های مستعد شهر مانند آسفالت و پیاده روسازی ۶۲ درصد تأمین اعتبار شده است.

وی ادامه داد: ۲۲ درصد طراحی پروژه ها تاکنون انجام و به معاونت عمران برای برگزاری مناقصه ارسال شده است.

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان به تعداد مناقصه های عمرانی برگزار شده در سال ۹۸ نسبت به سال قبل هم اشاره و اظهار کرد: پارسال تعداد مناقصات عمومی ۱۸ مورد و امسال ۶۸ مورد بود. مبلغ این مناقصات سال گذشته ۱۶۷ میلیارد تومان بوده و امسال به ۲۴۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. همچنین ترک مناقصه پارسال ۲۸ مورد و امسال به ۲۱ مورد کاهش یافته است.

وی افزود: درصد رشد مناقصات از نظر تعداد ۷۵ درصد و از نظر اعتباری ۳۳.۹ درصد نسبت به سال گذشته بوده است. 

نحوه اولویت بندی پروژه رینگ چهارم ترافیکی شهر اصفهان

مظفر با اشاره به آغاز به کار طرح رینگ چهارم به عنوان یک پروژه بزرگ و نحوه اولویت بندی اجرای آن اظهار کرد: سیاست گذاری برای اولویت بندی حلقه حفاظتی طی جلساتی با حضور رئیس کمیسیون عمران شورای شهر اصفهان انجام شد، اولویت اول این طرح اجرای کار از کارخانه قند تا اتصال به بلوار فرزانگان با ۹ کیلومتر و ۳۵۰ متر طول است که باید تا پایان سال ۹۹ انجام شود که در این قطعه برای احداث طرح تقاطع نصف جهان پیشرفت طبق برنامه بوده است.

وی تصریح کرد: احداث رینگ در منطقه ۱۴ هم با تقاطع آفتاب در حال انجام است و بلوار فرزانگان که قرار است تا پایان سال این دو بخش به بهره برداری برسد تا ترافیک سنگینی که در بلوار بعثت و شمال شرق اصفهان است، حل شود. 

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان ادامه داد: این پروژه آرزوی دیرینه مردم بود و ما هم امیدواریم با سختی هایی که اجرای طرح دارد، از نظر مالی با حمایت های معاونت مالی – اقتصادی و شهردار اصفهان بتوانیم این پروژه را تا آخر سال تمام کنیم. 

وی با بیان اینکه تقاطع نصف جهان است که طبق برنامه ۱۸ ماهه الان تقریباً ۳۸ درصد پیشرفت داشته است و خیلی خوب جلو می رود، اظهار کرد: مسیر بین کارخانه قند تا اردستانی که حدود شش کیلومتر است و در محدوده منطقه ۱۵ آزادسازی آن انجام می شود، قرار شد ما در نیمه دوم امسال این بخش را شروع کنیم که متأسفانه کمی این طرح با تأخیر مواجه است اما هرچه تأخیر بیفتد تا پایان سال ۹۹ باید طرح را انجام بدهیم. این اولویت یک است که انجام می شود.

اولویت دوم احداث رینگ 

مظفر افزود: اولویت دوم در اجرای رینگ چهارم، در منطقه ۱۳ در محدوده شهر ابریشم و در محدوده منطقه ۵ از اتوبان ذوب آهن تا شرق زندان مرکزی اصفهان، که یک پل احداث می شود و از کنار کارخانه سیمان اصفهان به کمربندی جنوب سپاهان شهر مقابل سیتی سنتر متصل می شود. 

وی با بیان اینکه این طول مسیر ۱۶ کیلومتری در قطعه ۶ و ۷ و در مناطق پنج و ۱۳ قرار دارد، اظهار کرد: علت اینکه این بخش اولویت دوم شد این است که در اتوبان شهید دستگردی روبروی پارک صفه ترافیک سنگینی دارد و اگر این بخش از طرح اجرا شود، خودروها دیگر از اقارب پرست به سمت صفه نمی آیند و از همانجا در غرب زندان اصفهان به کمربند جنوب سپاهانشهر و پل راهداران وصل شده و بعد به طرف شرق و جنوب حرکت خواهند کرد. 

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: اولویت سوم رینگ حفاظتی، غرب اصفهان است. یعنی مناطق دو، ۹ و خمینی شهر را شامل می شود که با توجه به اینکه بخش عمده کار در خمینی شهر است، باید جلساتی با استانداری برگزار شود تا بودجه دولتی برای آزادسازی و اجرای طرح تخصیص دهند.

وی ادامه داد: شاید این بخش با توجه به وضعیتی که بزرگراه شهید خرازی دارد، در واقع اولویت اول ما باشد اما چون اختیارش دست ما نبود در اولویت سه قرارداد رفته است.

مظفر با اشاره به اینکه اولویت چهارم، تعریض کمربندی شرق است، تصریح کرد: این بخش شامل پل راهداران، سیتی سنتر تا اراضی راه آهن و تعریض کمربندی شرق و اتصال به کارخانه قند که کیلومتر صفر است، می شود. عمده آزادسازی این بخش در اراضی ارتش است که نیاز به هماهنگی دارد و مابقی کار در بخش کمربندی شرق و فضای سبز شهر است.

وی افزود: اولویت پنجم نهایتاً در قسمت شمال شهر است که شامل شهرهای دولت آباد، خورزوق و منطقه ۱۲ است و ادامه رینگ در منطقه ۱۴ را به میدان استقلال وصل می کند.

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: برای این پنج اولویت بر اساس سیاستی که ما پیش می گیریم زمان اجرا حداقل پنج ساله است ولی باتوجه به شرایط بودجه و شرایطی که شهرهای اطراف باید فراهم کنند، نیاز به هماهنگی بیشتر با برگزاری جلسات دارد.

۱۷ قرارداد پروژه در مرکز همایش های بین المللی شهر اصفهان در حال اجرا است

وی با بیان اینکه مرکز همایش های بین المللی در یکی دو سال اخیر پیشرفت خیلی خوبی داشته است، گفت: در سال جاری ۱۷ قرارداد با مبلغ بالای ۱۶۰ میلیارد تومان منعقد شده است و تمام این قراردادها در حال اجرای طرح است.

مظفر افزود: پیشرفت طرح هم در یک سال و نیم گذشته تقریباً از ۴۵ درصد به ۷۵ درصد رسیده است اما این طرح مشکلات فراوانی از جمله تاثیر نوسانات نرخ ارز دارد که امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی تا پایان ۹۹ سالن مرکز همایش های بین المللی را به سرانجام برسد. 

وی با ادامه داد: مشکل این پروژه تعیین بهره بردار است که ما دنبال آن هستیم و چندسالی است این نکته را گوشزد کرده ایم که تا بهره بردار مشخص نشود حتی اگر این طرح هم به پایان برسد نگهداری مرکز با مشکل روبرو می شود.

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه  اظهار کرد: پروژه میدان امام علی (ع) دارای سه فاز بود که فاز اول احداث میدان ترافیک و زیرگذرها بود، فاز دوم احداث میدان اصلی، بدنه سازی و فضای چند منظوره بود.

وی با اشاره به اینکه این طرح هم نیاز به تعیین مباحث مربوط به بهره بردار و سیاست گذاری دارد، گفت: با پیش بینی های قرار شد چند پروژه مشارکتی در این مکان ساخته و آزادسازی میدان جلوخان و مسجد جامع نیز انجام شود تا این میدان تکمیل شود. به این دلیل چند پروژه به هم گره خورده و الان اولویت ما انجام پروژه تجاری زرین است که جانمایی آن مشخص است.  

مظفر با بیان اینکه تاکنون این طرح مشارکتی که انجام می شد که متأسفانه نشد و اخیراً مناقصه برگزار کردیم، گفت: این مناقصه شامل حدود ۳۲ هزار مترمربع زیربنا و ۵۰ میلیارد تومان اعتبار است که حدودا ۱۲ هزار مترمربع تجاری در اختیار ما می گذارد. 

۳۳۰ میلیارد تومان تاکنون در پروژه میدان امام علی هزینه شده است

وی ادامه داد: در پروژه احیاء میدان امام علی کل هزینه انجام شده ۳۳۰ میلیارد تومان بوده است که ۱۲۵ میلیارد تومان هزینه عمرانی، ۵.۶ میلیارد تومان تأسیسات شهری جابجا شده و حدود ۱۹۶میلیارد تومان هم صرف آزادسازی شده است. 

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان افزود: در حال حاضر تقاطع بلوار رضوان از دیگر پروژه های بزرگ شهر اصفهان است که پل آن قبلا احداث شده بود ولی لوپ هایی که باید تکمیل می شد انجام نشده بود. در همین راستا قراردادی به مبلغ دو میلیارد تومان با سازمان عمران منعقد شد و الان پیشرفت طرح ۷۳.۵ درصد است و امیدواریم تا یک ماه آینده تکمیل شود. 

وی با اشاره به پروژه تکمیل سالن گلستان شهدا که قرار بود با مشارکت بنیاد شهید و استانداری ساخته بشود ولی همه هزینه های آن به عهده شهرداری قرار گرفت، گفت: به غیر از اسکلت سازه ای که از سوی بنیاد شهید ساخته شد، بقیه کارها از جمله ساخت فونداسیون و پارکینگ را شهرداری انجام داد. اکنون هم آزادسازی زمین طرح در حال انجام است.

مظفر با بیان اینکه پیشرفت طرح هم در حال حاضر ۵۸ درصد است، اظهار کرد: در این پروژه هشت درصد از برنامه عقب هستیم که دلیل آن هم مشکلات فنی سازه ساخته شده، بود اما قرار است این پروژه تا اوایل سال آینده تکمیل شده و در اختیار مردم قرار بگیرد. 

وی با اشاره به تقاطع غیرهمسطح شهید روح الامین روبروی مرکز همایش ها به عنوان یکی دیگر از پروژه های بزرگ اصفهان تصریح کرد: ۱۹ درصد عقب ماندگی در این طرح به دلیل آزادسازی هایی است که انجام نشده و با آزادسازی این کار هم تمام می شود. 

تقاطع آفتاب و بلوار فرزانگان  

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان افزود: بلوار فرزانگان یکی دیگر از طرح های کلان شهر است که آزادسازی آن به خوبی از سوی منطقه ۱۴ انجام شده است. اکنون میزان پیشرفت این طرح حدود ۷۳ درصد است و اگر این آزادسازی ها انجام شود ما می توانیم تقاطع را تا ۲۲ بهمن به بهره برداری برسانیم.

وی اظهار کرد: در اجرا تقاطع آفتاب را داریم برای احداث پل آن مشکلی نداریم و امیدوارم با تمهیداتی که دیدیم قسمت هایی که نیاز است نظم ترافیک را برقرار کند تا پایان سال انجام شود. هرچند نسبت به برنامه مقداری عقب هستیم اما سعی می کنیم،‌ جبران شود.  

مظفر ادامه داد: تقاطع نصف جهان است یک قرارداد مجاور کارخانه قند است. این تقاطع پنج پل دارد که در سطوح مثبت هفت و مثبت ۱۴ اجرا می شود و همه حرکات این تقاطع، غیرهمسطح است که امیدواریم بتوانیم در موعد ۱۸ ماهه که قرار بود، به اتمام برسد. 

پروژه چهارباغ طبق زمان بندی پیش می رود 

وی با اشاره به محور میانی چهارباغ به عنوان یکی دیگر از پروژه های کلان اصفهان اظهار کرد: این پروژه با همه حساسیت ها و نکاتی که دارد، طبق برنامه پیش می رود و عقب نیستیم. نوع کار این طرح به گونه ای است که باید با سازمان میراث و مراجع ذی ربط هماهنگ باشیم. با توجه به اینکه سرعت اجرای این طرح متناسب با برنامه است اگر مشکلی نباشد، تا پایان سال پروژه تمام می شود.  

خیابان کمکی ارتش در منطقه ۵

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان به خیابان کمکی ارتش در منطقه پنج هم اشاره و اظهار کرد: برای احداث این خیابان توافقی با ارتش انجام شد که این طرح هم به دلیل مسائلی که فی مابین طرفین برای آزادسازی در منطقه نظامی وجود دارد ولی امیدواریم با تلاش شهرداری منطقه پنج توافقات انجام شود.

وی افزود: احداث پایانه قدس دیگر پروژه در جریان شهر است که که دو فاز دارد، فاز اول تمام شده است و فاز دوم آن تا یک ماه دیگر تمام می شود و می تواند مورد بهره برداری قرار بگیرد. این طرح هم ۱۲ هزار متر فضا دارد که در ابتدای خط یک مترو قرار دارد و می توان برای پارک اتوبوس و تاکسی مورد استفاده قرار گیرد و در نهایت در آخر خط یک مترو احداث پایانه مجاور صفه را داریم که این هم در حال اتمام است. 

مظفر اضافه کرد: فاز اول نمایشگاه بزرگ اصفهان هم با تامین تاسیسات مورد نیاز تا خرداد سال ۹۹ بهره برداری می شود.