عیسی کلانتری پنجشنبه در حاشیه بازدید از تالاب هورالعظیم در کمپ میدان نفتی آزادگان شمالی در جمع خبرنگاران، سهم میادین نفتی تالاب هورالعظیم از تولید نفت کشور را حدود ۱۵ درصد عنوان کرد و افزود: روزانه ۳۵۰ هزار بشکه نفت از میادین هورالعظیم استحصال می‌شود، این حوزه‌ها مشترک با کشور همسایه است و نمی‌توان اکتشاف را متوقف کرد.

وی اضافه کرد: حوزه‌های مشترک نفتی فرادستگاهی و فرا تشکیلاتی است که در رده‌های بالای کشور و شورای امنیت ملی درباره آنها تصمیم‌گیری می‌شود، بنابراین همه باید خودشان را با آنها هماهنگ کنند، حوزه‌های مشترک را نمی‌توانیم به دلایل کوچک‌تری رها کنیم تا مثل پارس جنوبی در خلیج فارس شود که قطری ها ۱۵ سال زودتر از ما اکتشاف را آغاز کرده بودند.

کلانتری با بیان اینکه در حال حاضر در هورالعظیم با وزارت نفت مشکل جدی نداریم، تصریح کرد: نفت استانداردهای خود را اصلاح کرده و به تعهدات اکتشافی خود عمل کرده است.

وی درباره ارتفاع تاسیسات نفتی در هورالعظیم که مانع آبگیری تالاب می‌شد، افزود: ارتفاع تاسیسات مهم نیست مهم آلودگی است، نفت زمانی که استانداردها را رعایت نکرده بود خودش لطمه دید، اکنون تا جایی که مقدور بوده استانداردها را رعایت کرده اما مساله رقابت در برداشت از میادین نفتی مشترک است.

براساس این گزارش، رییس سازمان محیط زیست در حالی از تحقق تعهدات نفت در هورالعظیم و اصلاح استانداردهای تاسیسات نفتی می‌گوید که صبح امروز در همایش مدیران تالاب‌ها در اهواز، اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفته بود: در هورالعظیم به دلیل فعالیت‌های نفتی، بسیاری از آلودگی‌های نفتی به سمت تالاب هدایت می‌شوند، اگرچه در سال‌های اخیر محیط زیست خوزستان تلاش‌های زیادی کرده که این تهدید را به حداقل برساند، ولی این تهدید همیشگی است. به گفته وی هورالعظیم به دلیل توسعه فعالیت‌های نفتی به مخازن و تکه‌های متعددی تبدیل شده است.

تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی کشور و در خوزستان قرار دارد که یک سوم آن در ایران و دو سوم دیگر در عراق است. بخش‌هایی از هورالعظیم از سال ۸۷ برای اکتشاف نفتی به وزارت نفت واگذار شده است. وزارت نفت در سیل اخیر متهم شده بود که برای جلوگیری از آبگرفتگی تاسیسات خود مانع آبگیری هورالعظیم شده است که وزیر نفت این اتهام را رد کرده است.

هورالعظیم به عنوان یکی از کانون‌های بحرانی گرد وغبار شناخته شده است.

سهم ۳۵ درصدی محیط زیست از مالیات بر ارزش افزوده

معاون رییس جمهوری همچنین در حاشیه همایش مدیران تالابی و دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت وگو با خبرنگاران، گفت: در صورت تصویب بودجه سال آینده در مجلس، بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال در بخش بهبود وضعیت محیط زیست سرمایه گذاری می شود.

وی پسماند را از مسائل جدی دولت دوازدهم عنوان کرد و اظهار داشت: در بودجه سنواتی ۱۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه برای مدیریت پسماند پیش‌بینی شده است.

کلانتری افزود: بر اساس قانون بودجه سال ۹۹ نیز به منظور کاهش اثرات مخرب پسماندها، مقرر شده از محل عوارض فروش کالاهایی که مصرف آنها منجر به تولید پسماند مخرب محیط زیست می‌شود، تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال برای بازیافت پسماندها گرفته و از طریق صندوق محیط زیست برای کمک به شهرداری‌ها و سرمایه گذاری در حوزه پسماندها اختصاص داده شود.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا وی از افزایش نرخ خرید برق از نیروگاه‌های پسماندسوز خبر داد و اضافه کرد: نرخ خرید برق از نیروگاه‌هایی که از پسماندها استفاده می‌کنند پیش از این ۶ هزار ریال بود که با تصویب سازمان برنامه و بودجه به ۱۴ هزار ریال افزایش یافته است تا سرمایه گذاری بخش خصوصی در تولید برق توجیه اقتصادی داشته باشد.

کلانتری ادامه داد: در بودجه پیش بینی شده که ۳۵ درصد از مالیات‌های ارزش افزوده که به شهرداری‌ها پرداخت می‌شد، صرف جبران خسارت های محیط زیستی و احیای محیط زیست در شهرهایی شود که کارخانجات سلامتی مردم را به خطر می‌اندازند.

وی اظهار داشت: حفاظت و احیای گونه‌های در معرض تهدید که از نظر ژنتیکی برای کشور مهم است، با کمک سازمان برنامه و بودجه و دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی خارجی نیز جزو برنامه‌هاست.

ممنوعیت اجرای طرح‌ها بدون مجوز محیط زیست

کلانتری در ادامه محیط زیست را محور توسعه دولت دوازدهم عنوان کرد و گفت: طبق گفته رییس جمهور، در دولت دوازدهم هیچ طرحی بدون مجوز محیط زیست نباید اجرا شود، این تصمیم مبارکی است که دولت اتخاذ و شورای عالی محیط زیست مصوب کرده و سازمان برنامه‌ریزی نیز پذیرفته که بودجه ای به این طرح ها تخصیص داده نشود، این تصمیم گیری‌ها برای این است که در آینده مشکلات ناشی از طرح‌های اجرا شده فاقد مجوزهای زیست محیطی تکرار نشود.

وی با اشاره به تصمیمات دولت در حوزه کاهش خسارت های زیست محیطی صنایع، گفت: از سال ۹۷ مقرر شده است که هیچکدام از پروژه آب بر اعم از صنایع فولاد و صنایع پتروشیمی در داخل سرزمین مجوز داده نشود و این صنایع باید در کناره‌های مرزهای آبی کشور به اجرا درآید.

کلانتری با بیان اینکه گرد و غبار بخش عمده‌ای از کشور به ویژه جنوب را فرا گرفته، اظهار داشت: در ۲ سال گذشته سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون دلار از طریق بودجه های سنواتی برای مهار گرد و غبار داخلی تخصیص داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: حقابه بیش از ۳۸ تالاب کشور در شورای عالی آب به تصویب رسیده، و سهم آبی محیط زیست برای نخستین بار با این مصوبه رسمیت پیدا کرده، پیش از این حقابه زیست محیطی رایج نبود و همه آب به مصرف کشاورزی و شرب می‌رسید، به این ترتیب وزارت نیرو باید همانند حقابه کشاورزی و شرب آن را اختصاص دهد.

کلانتری با بیان اینکه تالاب‌های مرکزی که خشک شده برای ما اهمیت بیشتری دارد، افزود: حقابه تالاب های جازموریان، پریشان، گاوخونی، بختگان و تشک باید اختصاص داده شود، این در حالیست که در گذشته به دلیل نیاز مردم به تامین غذا تصور بر این بود آبی که وارد تالاب می شود، هدر می‌رود، اما با ظاهر شدن خسارت های زیست محیطی همه متوجه اشتباهات گذشته شده‌اند.

کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست عصر چهارشنبه وارد اهواز شد و در نشست کارگروه مقابله با گرد و غبار شرکت کرد. حضور در همایش مدیران تالابی و دریایی سازمان، بهره برداری از اداره محیط زیست هویزه و نشست تخصصی مدیران تالاب از برنامه‌های روز پنجشنبه کلانتری است.