در پی افزایش آلاینده های هوا در تهران و دیگر کلانشهرها ، برخی در فضای مجازی و رسانه ها طی روزهای گذشته به نشر گمانه زنی هایی خود مبنی بر تعطیلی مدارس، ‌ مراکز آموزش عالی و حتی ادارات پرداختند و شماری نیز مغرضانه با نشر خبر کذب در مورد تصمیمات کمیته اضطرار باعث سردرگمی شهروندان شدند که این عارضه درمان نیاز دارد.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا این روزها استان تهران به دلیل پایداری هوا و افزایش میزان آلاینده های جوی از گمانه زنی ها برای مصوبات احتمالی کمیته اضطرار در امان نیست و شهروندانی که منابع خبری غیر موثق را به عنوان مرجع دریافت اطلاعات انتخاب می کنند با مشکلاتی روبرو می شوند.
البته خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) که همواره تلاش کرده است تا در زمینه اطلاع‌رسانی از تصمیمات کمیته اضطرار، منابع رسمی را مبنای تولید و انتشار اخبار خود قرار دهد و روز گذشته نیز پس از تصمیم کمیته اضطرار برای تعطیلی دو روزه مدارس شهر تهران و شهرهای پاکدشت، ورامین، پیشوا و قرچک ضمن انتشار خبر آن، تاکید کرد که دانشگاه‌ها و ادارات برای روزهای ۳۰ آذر و یکم دی باز است.
با این حال شب گذشته مشاهده شد که حتی برخی رسانه‌های رسمی نیز تحت تاثیر اخبار فضای مجازی قرار گرفته و اخباری را منتشر کردند که منجر به تشدید گمانه‌زنی‌ها شد و مردم را صحت محتوای اخبار دچار تردید کرد؛ از این رو ایرنا برای ایفای رسالت حرفه ای خود که همان اطلاع‌رسانی صحیح به مردم است، بار دیگر در گفت و گو با استاندار تهران اعلام کرد که تعطیلی دانشگاهها و ادارات صحت ندارد؛ پس از آن بود که رسانه‌هایی که خود در دام اخبار نادرست دامن زده بودند، در نهایت مجبور به تکذیب اخبار خود شدند.
«امین بابایی» مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری تهران در این باره اظهار داشت: با توجه به اینکه شرایط تشکیل کارگروه اضطرار هوای تهران با محوریت استانداری به عنوان مراجع حاکمیتی در استانداری برگزار می شود، تمامی مصوبات و مطالب مندرج در این کارگروه بر اساس قانون و قوانین مربوط هوای پاک است.
وی ادامه داد: در پایان هر جلسه مرتبط به کارگروه اضطرار مرجع رسمی انتشار خبر شخص استاندار و یا معاون هماهنگی امور عمرانی به عنوان جانشین وی در کارگروه اضطرار هستند که تمامی مصوبات را بر اساس قانون اعلام و ابلاغ می کنند.
بابایی افزود: اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری تهران از جایگاه سخنگویی مجموعه، بارها و بارها بحث مرجعیت انتشار خبر را در رسانه های رسمی و فضاهای مجازی برای تنویر افکار عمومی سایت استانداری تهران اعلام کرده است.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری تهران، تاکید کرد: برای مطالبه به حق عموم شهروندان برای کسب اخبار به هنگام و صحیح استدعا داریم که اخبار از سایت های رسمی با منابع خبری معتبر مورد بهره بداری قرار گیرد.
وی یادآور شد: برخی رسانه هایی که بدون بهره گیری از ظرفیت منابع رسمی اقدام به انتشار خبر می کنند، بعضا موجب تشویش اذهان عمومی و بروز ناهنجاری اجتماعی می شوند.
شاخص کیفیت هوای تهران امروز(شنبه) تا لحظه انتشار این گزارش؛ عدد ۱۱۹ را نشان می دهد؛ ‌هواشناسی نیز پایداری هوا را تا روز دوشنبه اعلام کرده است؛ این اطلاعات زمینه گمانه زنی ها را افزایش می دهد.
بر اساس ماده ۷ ‌قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب سال ۷۴ در خصوص زمان‌هایی که کیفیت هوا به وضعیت هشدار می‌رسد، مقرر کرده است که «در مواقع اضطراری که به علت کیفیت خاص جوی، آلودگی هوای شهرها به حدی برسد که به تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی سلامت انسان و محیط زیست را شدیدا به مخاطره بیاندازد، سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت کشور، شهرداری‌ها و نیروی‌انتظامی جمهوری اسلامی ایران ممنوعیت‌ها یا محدودیت‌های موقت زمانی، مکانی و نوعی را برای منابع آلوده‌کننده برقرار می‌کند و بلافاصله مراتب‌را از طریق رسانه‌های همگانی به اطلاع عموم خواهند رساند. »
همچنین بر اساس دستورالعمل اجرایی وضعیت اضطراری آلودگی هوا که بر اساس تبصره ۶ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا به تصویب شورای عالی ترافیک رسیده و در آن وظایف دستگاه‌های مختلف در این شرایط تعیین شده، در شرایط پایداری و وارونگی دما در صورتی که سازمان هواشناسی برای حداقل ۴۸ ساعت پدیده وارونگی دما و پایداری را پیش بینی کند، کمیته بهداشت هوای وزارت بهداشت یکی از شرایط سه گانه هشدار، اضطرار و بحران را با توجه به میزان آلاینده‌ها اعلام می کند.
پس از آن کمیته نظارت بر هماهنگی مواقع اضطراری آلودگی هوا مرکب از نمایندگان تام الاختیار سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت بهداشت، وزارت کشور و سازمان هواشناسی با مسئولیت استانداری تشکیل می شود تا تصمیمات لازم را بر اساس دستورالعمل موجود اتخاذ و نتایج نیز از طریق دبیر کمیته به اطلاع مردم می رسد.