به گزارش جارچی اخبار احسان کاظمی در سلسله نشست های توجیهی کلاس شهر در دبستان محسنیه در جمع والدین با اشاره به مهارت های پانزده گانه در کتاب مهارت شهروندی اظهار کرد: لازم است دانش آموزان در طول مسیر آموزشی به رشد عاطفی، اجتماعی، ارتباطی و عقلی دست یابند و به حقوق خود آشنا شوند.
وی افزود: با آشنا شدن و مجهز شدن به مهارت های شهروندی و همراهی والدین با معلمان می توان به اهداف و اصول مورد نظر در این مسیر دست یافت.
این مدرس کلاس شهر با بیان اینکه شهروندی بر سه اصل احساس تعلق اجتماعی، مشارکت جویی و مسئولیت پذیری استوار است گفت: این وظیفه والدین است که از کودکی به فرزندانشان بیاموزند که هیچ کس حق ندارد حقوق دیگری را ضایع کند و همه باید با هم در یک مسیر گام برداریم. شهروندی در کشورهای پیشرفته جز اصول اولیه آموزش در کودکی قلمداد می شود و اگر کودک در مسیر آموزش و پرورش با اصول شهروندی آشنا نشود موارد دیگر درسی مورد توجه قرار نخواهد گرفت.
این روان شناس کودک با اشاره به اینکه جامعه ما از فقر مهارت های زندگی و شهروندی رنج می برد تصریح کرد: متاسفانه والدین با سبک تربیتی فرزندان را دچار عقب ماندگی عاطفی و روانی و اجتماعی می کنند لذا مهارت های شهروندی به کودکان یاد می دهد که در تمام ابعاد رشد کنند و نقش والدین در این مسیر بسیار مهم است تا اصول احترام را به کودکان بیاموزند.
وی افزود: از اصول ابتدایی شهروندی رعایت نکاتی مانند عدم استفاده از تلفن همراه در فضای بسته مانند اتوبوس و تاکسی است و یا آسیب نرساندن به موجود زنده است که در بسیاری از مواقع رعایت نمی شود.
کاظمی با بیان اینکه آموزش شهروندی در زنجیره ای به هم تنیده از والدین، دانش آموزان و معلمان تعریف می شود اضافه کرد: کودکان ما در محیطی پراز پرخاش در حال رشد و پرورش هستند. تلویزیون به عنوان دشمنی در خانه شناخته می شود و زمانی که کودکان با این حجم از پرخاشگری مواجه می شوند در محیط مدرسه هم نمی توانند در تعامل سازنده با همسالان قرار بگیرند و مدام در معرض رفتارهای پرخاشجو قرار می گیرند.
این مشاور خانواده با اشاره به تاثیر نامحسوس و مخرب گوشی های همراه بر کودکان گفت: تاثیر مخرب استفاده از گوشی های همراه در درازمدت نمایان می شود و مهارت شهروندی به ما می آموزد که در استفاده از تکنولوژی به تعادل برسیم.
وی با اشاره به یکی از پانزده مهارت اصول شهروندی در کلاس شهر تصریح کرد: اهمیت و ضرورت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی برای فرزندان از ضرورت های شهروندی است که می تواند در حفظ محیط زیست هم موثر واقع شود.
این مدرس کلاس شهر با تاکید بر آموزش استفاده از حمل و نقل عمومی به کودکان گفت: با آموزش مصرف بهینه انرژی به کودکان می توان هوای سالم تر و محیط زیست بهتری برایشان فراهم کرد.
وی با بیان اینکه مهارت های شهروندی این امکان را برای فرزندان فراهم می کند که در همه ابعاد جسمی و روانی و عاطفی و اجتماعی رشد یابند اظهار کرد: عدم استفاده از پل عابر پیاده و عدم رعایت چراغ عابر پیاده نشان دهنده تربیت نشدن شهروند قانون مدار در جامعه است.
کاظمی به دومین مهارت شهروندی اشاره ای کرد و گفت: مهارت پسماند و بازیافت دومین مهارت شهروندی است که در کلاس شهر به دانش آموزان آموزش داده می شود و نیاز است والدین هم این مهارت را در منزل مدام به فرزندان یادآوری کنند.
وی با اشاره به اینکه پسماند به مواد فیزیکی اطلاق نمی شود تصریح کرد: یکی از مهارت هایی که خانواده ها باید به آن مجهز باشد و از آن به عنوان زیرمجموعه پسماند یاد می شود بازیافت وقت و زمان است.
مشاور خانواده و روانشناس کودک با بیان اینکه تفکیک زباله امری است که باید از دوران کودکی و از کانون خانواده انجام شود گفت: انتظار می رود که فرزندان این تفکیک زباله را از آشپزخانه فرا بگیرند و در تفکیک زباله نسبت به محیط های عمومی هم احساس مسئولیت داشته باشند.
وی مهارت سوم را فضای سبز و پارک ها معرفی کرد و افزود: نیاز کودکان به فضای سبز و پارک حیاتی است و خلاقیت آنها را افزایش می دهد.
کاظمی با بیان اینکه خودایمنی و آتش نشانی یکی دیگر از مهارت هایی است که در کلاس شهر به دانش آموزان آموزش داده می شود اظهار کرد: آموزش مراقبت از خود و دیگران یکی از آموزشهای شهروندی است و فرزندان در کلاس شهر فرا می گیرند چگونه در خانواده و جامعه از خود و دیگران محافظت کنند.
وی با اشاره به مصرف بهینه انرژی به عنوان مهارت آموزشی دیگر به دانش آموزان تصریح کرد: فرزندان ما به راحتی آموزش می پذیرند و به ما آموزش هایشان را یادآوری می کنند.