به گزارش جارچی اخبار از یزد  – معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد می‌گوید: با هدف توسعه کشت محصولات کم آبخواه و صرفه جویی در مصرف آب در سال زراعی ۹۹- ۹۸ مبلغ ۵۵۲ میلیارد ریال وام ارزان قیمت برای ایجاد ۴۶ هکتار گلخانه به کشاورزان پرداخت شد.

محمدحسین ملانوری  روز یکشنبه در حاشیه بازدید تعدادی از طرح های گیاهان دارویی و توسعه کشت محصولات گلخانه ای ابرکوه گفت : در این مدت در سطح ۷۲ هکتار اراضی شهرستان های یزد و اشکذر، طرح توسعه کشت گلخانه ای با مشارکت بخش خصوصی و با همکاری ۱۴۰ نفر از تولید کنندگان اجرا شده است.

به گفته وی در این مدت متقاضیان احداث ۲۶ هکتار محصولات گلخانه ای بدون دریافت وام بانکی منابع مالی لازم را از محل سرمایه و اندوخته های شخصی تامین و پرداخت کردند.

این مسوول بخش کشاورزی استان اضافه کرد: با اجرای طرح یادشده در سطح یادشده  علاوه بر افزایش ۱۷ هزار تن محصول که بیشتر خیار سبز است ، زمینه اشتغال ۸۰۰ نفر نیز فراهم گردید.

ملانوری ادامه داد: امسال به دلیل محدویت منابع آبی و با توجه به ارزش افزوده ، مجوز ساخت ۶ شهرک گلخانه ای با اشتغال زایی حدود ۵۰۰ نفر در شهرستان های ابرکوه و خاتم برای بخش خصوصی صادر شد.

این کارشناس ارشد بخش کشاورزی یزد بابیان اینکه ۸۰ درصد شهرک‌های گلخانه ای استان یزد در شهرستان خاتم قرار دارد، تصریح کرد: تاکنون ۲۰۰ نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رشته‌های کشاورزی برای سرمایه‌گذاری در شهرک های گلخانه‌ای اعلام آمادگی کردند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی یزد تاکید کرد: توسعه گلخانه ها به دلیل مزایایی که در کاهش مصرف آب ، افزایش تولید، اشتغال و ارزش افزوده دارد ، با توجه به استقبال مردم برای سرمایه گذاری شاهد شتاب خوبی برای توسعه در این بخش هستیم.

وی با تاکید بر رفع و تسهیل موانع ایجاد گلخانه خاطرنشان کرد: : دستگاه های اجرایی دست اندرکار به خصوص شرکت آب منطقه ای باید با سرمایه گذاران دارای آب و زمین مدارا کنند و بانک های عامل هم با سرمایه گذاران این بخش نهایت همکاری را داشته باشند تا در شرایط فعلی بیشتر شاهد رونق کسب و کار باشیم.

ملانوری ادامه داد: ساخت مجتمع ها و شهرک های گلخانه ای باعث ایجاد زنجیره تولید، افزایش رونق صادرات به بازارهای داخلی و خارجی می شود.

وی با اشاره به روش کاشت نوین گلخانه‌ای به صورت هیدروپونیک (کشت بدون خاک ) تاکید کرد: با این روش میزان تولید محصول به ۲ برابر افزایش می‌یابد، اما در روش معمولی کشت گلخانه‌ای در هر هکتار ۱۵ میلیارد ریال و در روش کشت بدون خاک ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان اجرای این طرح‌ها پرداخت می شود.

معاون جهاد کشاورزی استان یادآور شد : هزار و ۶۹۰ هکتار اراضی استان به محصولات گلخانه‌ای اختصاص دارد که سالانه  از این میزان سطح زیرکشت ۴۸۵ هزار تن محصول تولید و روانه بازارهای داخلی و عمدتا خارجی می شود.

ملانوری با بیان اینکه ۲۲ درصد خیار سبز گلخانه‌های کشور در استان تولید می شود، تصریح کرد: پارسال ۶۰ درصد معادل ۴۲ هزار تن  محصول به بازارهای روسیه و عراق و  حوزه خلیج‌ فارس صادر ‌شده است .

وی بابیان اینکه یزد از لحاظ تولید محصول گلخانه‌ای مقام دوم کشور را دارد، تصریح کرد: تاکنوندر این بخش زمینه اشتغال ۱۶ هزار نفر فراهم شده است.

ملانوری خاطرنشان کرد: تولید محصول در فضای باز هر هکتار ۳۰ تن و در گلخانه های معمولی ۳۰۰ تن و در گلخانه های جدید  (N. f. t ) بالای ۶۰۰ تن است و در این زمینه  مصرف آب برای کاشت محصول گلخانه‌ای نسبت به کاشت در فضای باز ۱۰ برابر کاهش دارد و علاوه بر آن اشتغال را به ۱۰ برابر افزایش می‌دهد.

زمین‌های قابل‌کشت استان ۱۷۰ هزار هکتار است که در حال حاضر به دلیل تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی و کاهش بارندگی ، ۱۱۴ هزار هکتار آن کشت می‌شود و از این میزان ۶۹ درصد مربوط به باغ‌ها و ۳۱ درصد مربوط به زمین‌های زراعی است.

تعداد بهره‌برداران بخش کشاورزی یزد حدود ۷۰ هزار نفر است.

وام ارزان قیمت

در طرح تسهیلات ارزان‌قیمت ، متقاضیان حقیقی و حقوقی می‌توانند با توجه به میزان معدل گردش حساب کوتاه‌مدت خود در بازه زمانی مشخص، با انتخاب نرخ کارمزد دلخواه و تعداد اقساط تسهیلات دریافت کنند.

در این طرح مشتری متناسب با ضریب امتیاز حساب‌جاری یا کوتاه‌ مدت خود مشمول برخورداری از این تسهیلات می‌شود، بنابر اعلام برخی بانک ها حداقل مانده روزانه ۱۰۰ هزار تومان در حساب متقاضی، یک امتیاز محسوب می‌شود.