مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: میزان بارش استان در ۳ ماهه اول سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته حدود ۴۸ درصد کاهش یافته است.
به گزارش جارچی اخبار ،علی دولتی مهر، روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در ۳ ماه اول سال آبی جاری (اول مهر تا دوشنبه ۲ دی) ۴۸.۹ میلی متر بارندگی در استان روی داد، در حالی که میزان بارندگی در مدت مشابه سال آبی گذشته بیش از ۹۴.۲ میلی متر گزارش شده بود.
وی با بیان اینکه میانگین بارش در این مدت نسبت به بلند مدت نیز حدود ۲۸.۵ میلی متر معادل ۳۶.۸ درصد کاهش یافته است، اظهار داشت: به طور میانگین در ۳ ماه اول سال آبی در بلندمدت حدود ۷۷.۴ میلی متر بارندگی در استان روی داده است.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی با بیان اینکه در کل سال آبی گذشته ۲۸۴.۸ میلی متر بارندگی در استان روی داده بود، گفت: از اول مهر سال آبی جاری تاکنون حدود ۱۷.۲ درصد از میانگین بارش استان تامین شده است.
دولتی مهر، ادامه داد: در سال آبی جاری بیشترین بارندگی از شهرستان چاراویماق به میزان ۸۰.۹ میلی متر و کمترین بارش از شهرستان آذرشهر به میزان ۲۵.۵ میلی متر گزارش شده است.
وی با اشاره به اینکه میانگین بارندگی در تبریز طی این مدت ۳۳.۸ میلی متر بود، یادآوری کرد: در مدت مسابه سال آبی گذشته میزان بارندگی در این شهرستان ۹۱.۳ میلی متر ثبت شده است.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: براساس پیش بینی های فصلی هواشناسی انتظار می رود دی ماه شاهد بارندگی در استان باشیم و بر اساس این پیش بینی میزان بارش تا پایان سال در برخی شهرها به حد نرمال یا کمتر از آن برسد.
دولتی مهر، افزود: از فردا چهارشنبه تا شنبه هفته آینده سامانه بارشی وارد جو آذربایجان شرقی می شود و احتمال بارش باران و در نواحی سردسیر و ارتفاعات بارش برف وجود دارد.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک بوده ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.