هفتصد و سی و ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی روز سه شنبه با حضور سید عباس صالحی به عنوان رئیس این شورا و دیگر اعضا با موضوع «بررسی برنامه ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست» برگزار شد.

سیدعباس صالحی در این جلسه، گفت: موضوع محیط زیست پس از دو دهه در این شورا بررسی می شود و اینکه سه جلسه به آن اختصاص یافته نشان از اهمیت آن است.

وی ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی با توجه به ماموریت های خود باید در حوزه آموزش و فرهنگ سازی وظایف خود را به درستی انجام دهد.

صالحی یادآورشد: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی پیش نویسی از سند اولیه حفاظت از محیط زیست تنظیم کرده که باید برای نهایی شدن مورد توجه اعضای شورا قرار بگیرد.

در ادامه این جلسه دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور نیز با اشاره به بارندگی های سیل آسا در استان خوزستان، گفت: سیل در خوزستان شرایط سختی را برای مردم این استان ایجاد کرده و باید با زیرساخت های مناسب این شرایط تسهیل شود.

سیدمحمدرضا موالی زاده افزود: دستور این جلسه در ادامه موضوع دو جلسه پیشین این شورا با عنوان بررسی برنامه ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست است.

در ادامه این جلسه دبیر شبکه های محیط زیست و منابع کشور گفت: توجه به محیط زیست بسیار با اهمت است و باید در این زمینه فرهنگ سازی شود و محیط زیست و منابع طبیعی و حکمرانی در آن از جمله مسائل پایه است.

محمد نصرالهی الموتی افزود: هم دولت و مسئولان و هم مردم باید نسبت به محیط زیست احساس مسئولیت داشته باشند و فرهنگ سازی در محیط زیست با تمام شئون حکمرانی ارتباط وثیق دارد.

وی تاکید کرد: باید در این حوزه بین بخش دولتی و سمن ها (سازمان های مردم نهاد) ارتباط عمیق تری برای ترویج حفاظت از محیط زیست صورت بگیرد.

براساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ادامه این نشست برخی از دیگر اعضا به ارائه نظرات خود درباره حفاظت از محیط زیست پرداختند. از جمله موضوعات مورد تاکید در این نظرات تغییر در سبک زندگی و الگوی مصرف، مدیریت پایدار سرزمین با نگاه آینده پایدار، ارتقای فرهنگ عمومی در حوزه حفظ محیط زیست، توجه بر آموزش در حوزه های طبیعت گردی، محیط زیست و مدیریت پسماند، استفاده بهینه از آب و انرژی و … بود.

هفتصد و سی و پنجمین نشست شورای فرهنگ عمومی کشور با دستور کار بررسی برنامه ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست بود که بر نقش بسزای فرهنگ در موضوع محیط زیست و اهمیت و جایگاه آن تاکید شد.

همراه با شورای فرهنگ عمومی کشور

اعضای شورای فرهنگ عمومی کشور در هفتصد و سی و چهارمین نشست این شورا به ریاست سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع «بررسی برنامه ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست» را در دستور کار خود داشت و پس از بررسی و بحث و تبادل نظر اعضا ادامه بررسی به جلسه بعدی (امروز) موکول شد و تصمیمات و مصوبات در این خصوص نهایی شد.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, شورای فرهنگ عمومی به عنوان یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموعه این وزارتخانه فعالیت دارد. براساس آیین‌نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، این شورا دارای ۳۳ عضو است و هر دو هفته یک بار، به صورت مستمر تشکیل جلسه می‌دهد.

در استان­ ها نماینده ولی­ فقیه در استان و امام جمعه مرکز استان به عنوان رییس شورا، استاندار نایب رییس شوار و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دبیر شورا بوده و در شهرستان­ ها امام جمعه رییس، فرماندار نایب رییس و رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دبیر این شورا هستند.

بررسی کارشناسانه و تجزیه و تحلیل شرایط و جریانات فرهنگی جهان و تبیین تأثیر کانون‌ها و ابزارهای مهم در این زمینه و اتخاذ تدابیر مناسب و ارائه گزارش تحلیلی جامع به شورای عالی، بررسی و تحلیل شرایط و جریانات فرهنگی کشور و سنجش نظام ارزشی جامعه به منظور تعیین نقاط قوت و ضعف فرهنگی و ارائه راه‌حل‌های مناسب، برنامه ریزی و هدایت فرهنگ عمومی به منظور تحقق اهداف و اجرای سیاست های فرهنگی کشور، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، تهیه و تدوین طرح‌هایی برای هماهنگ‌کردن کوشش‌های فرهنگی و هنری و تبلیغی در سازمان‌ها و مراکز رسمی فرهنگی و هنری در جهت اعتلای فرهنگ و هنر و بهبود کیفیت آنها و پیشنهاد طرح‌ها به شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیز تهیه و پیشنهاد موضوعات و طرح‌هایی راجع به آن بخش از وظایف شورای عالی که به شورای فرهنگ عمومی مربوط است، بررسی آثار فرهنگی مترتب بر سیاست‌ها و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی به منظور اطمینان از همسویی و عدم مغایرت آنها با اصول سیاست فرهنگی کشور و ابلاغ نتیجه به دستگاه‌های اجرایی و نیز ارائه راه‌حل‌های اصلاحی مورد نیاز، تصویب روش‌های اجرایی تشویقی به منظور شکوفایی فرهنگ عمومی در ابعاد مختلف آن و تهیه و پیشنهاد طرح های گسترش و بهبود تبلیغات دینی و عمران و احیای مساجد و مجامع مذهبی از وظایف شورای فرهنگ عمومی کشور محسوب می شود.