مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه استان از پیشتازان پرورش ماهیان زینتی در کشور است، گفت: سالانه ۶ میلیون قطعه از انواع ماهیان زینتی در این استان پرورش می‌یابد.
به گزارش جارچی اخبار قاسم جعفروند روز دوشنبه در جلسه هم اندیشی افزایش تولید ماهیان زینتی در تبریز افزود: هدف سازمان حمایت از تولید و صادرات ماهیان زینتی استان است و برای تحقق این هدف باید دست به دست هم دهیم تا بتوانیم پاره ای از مشکلات تولیدکنندگان ماهیان زینتی را برطرف کنیم.
وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان ماهیان زینتی در استان دارای دانش فنی هستند، اظهار کرد: استان آذربایجان شرقی با تولید ۶ میلیون قطعه از انواع ماهیان زینتی، رتبه هفتم کشوری را به خود اختصاص داده و استان اصفهان با تولید ۶۷ میلیون قطعه دارای رتبه اول کشور است.
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه کلانشهر تبریز قطب تولید ماهیان زینتی استان است، ادامه داد: از جمله مشکلات عمده تولیدکنندگان ماهیان زینتی در استان نبود کارشناس فنی تولید و کارشناس فنی بهداشتی برای صدور پروانه نظام مهندسی در برخی از واحدهای تولیدی است.
جعفروند با بیان این موضوع که ماهیان زینتی تولید شده در استان از راه استان اصفهان و خراسان رضوی به کشورهای دیگر صادر می شود، بیان کرد: با توجه به این شرایط، تولیدکنندگان استانی نمی توانند از مزایای بازار فروش ماهیان زینتی به نحو مطلوب بهره مند شوند.
وی نا آشنایی تولیدکنندگان با بیماری های ماهیان زینتی، نبود اطلاعات کافی سازمان نظام مهندسی و اداره کل دامپزشکی استان و ضعف اطلاع رسانی مطلوب و سریع بین سازمان و تولیدکنندگان را از سایر مشکلات این بخش عنوان کرد.
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: با ایجاد کانال شبکه مجازی و ارتباط بیشتر با تولیدکنندگان، واحدهای تولیدی می توانند مشکلات، انتقادات و پیشنهادات خود را به راحتی مطرح کنند.
وی افزود: بدون وجود تشکل های مناسب در تولید و پرورش ماهیان زینتی، نمی توان مشکلات موجود در زمینه تامین نهاده ها، فروش و صادرات را به درستی انعکاس و حل و فصل کرد.
جعفروند با بیان اینکه بخش دوم مشکلات مربوط به صادرات می باشد، گفت: دستورالعمل صادرات ماهیان زینتی ابلاغی وزارت جهادکشاورزی به طور مناسب اطلاع رسانی می شود.
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی همچنین گفت: در داخل شهرها برای تولید تا سقف ۱۰۰ هزار قطعه مجوز لازم صادر می شود و به شرطی که کاربری لازم وجود داشته باشد، در صورت وجود اعتبار تسهیلات بانکی نیز پرداخت می شود.