با گذشت حدود ۲ ماه از زلزله در روستاهای میانه و سراب، ساخت واحدهای مسکونی و دامی با اتمام اسکان موقت زلزله زدگان آذربایجان شرقی در این مناطق شتاب گرفته است.
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی روز چهارشنبه در این ارتباط به خبرنگاران گفت: ۱۴۶ خانوار از طریق احداث واحد ۱۲ متری اسکان یافتند و ۸۶۰ خانوار نیز از طریق وام بلاعوض اسکان یافته اند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، حافظ باباپور ادامه داد: کار احداث با توجه به شرایط جوی پیشرفت خوبی دارد و از مجموع ۱۰۰۰واحد، در ۱۷۶ واحد پی کنی، ۷۰ واحد بتن‌ریزی و ۲۰ واحد نیز نصب اسکلت تمام شده است.
عبداللهی، ناظر بازسازی در روستاهای سراب نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: ۴۵ درصد واحدهای تخریب شده آواربرداری شده و در شهرستان سراب عملیات آواربرداری ۷۶۵ واحد به اتمام شده است.
با این وجود عملیات احداث اماکن دامی به کندی پیش می‌رود و یکی از روستاییان در این زمینه می گوید: ۷ راس از گوسفندانم به دلیل اینکه در بیرون مانده اند، از سرما تلف شدند.
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی در این زمینه نیز گفت: ۱۵۰ نفر از مالکان مجموع ۱۰۰۰ واحد دامی آسیب دیه یا تخریب شده در مناطق زلزله زده، تقاضای خرید اسکلت‌های آماده شده توسط بنیاد مسکن را دارند.
یکی از روستاییان سرابی در این زمینه اظهار کرد: وام های بنیاد مسکن برای ساخت کافی نیست و نیاز به اهتمام بیشتر دولت و بانک ها است.
در شهرستان میانه نیز احداث واحدهای مسکونی تقریبا با سرعت در حال انجام است.
در حالی که رئیس بنیاد مسکن شهرستان میانه با بیان اینکه ۲۷۶۵ پرونده ساخت واحد مسکونی تشکیل شده است، گفت: در مجموع ۴۱۸۸ پرونده به صورت معیشتی و احداث دائم به بانک‌ها معرفی شده اند، ساکنان روستاهای زلزله زده معتقد هستند که نباید برخی مشکلات به فراموشی سپرده شود و وام های داده شده جوابگوی ساخت و ساز نیست.
به گزارش ایرنا، زلزله ۵.۹ ریشتری آذربایجان شرقی با کانون ترک میانه ساعت ۲ و ۱۷ دقیقه بامداد جمعه ۱۷ آبان ۹۸ اتفاق افتاد .
در این زلزله بیش از ۱۲ هزار نفر در شهرستان های میانه و سراب خانه خود را از دست دادند و در زمان حاضر بیشترشان در اتاقک های اسکان موقت زندگی می کنند.
دولت برای جبران خسارت زلزله‌زدگان ۱۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۲۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی ۴ درصد اختصاص داده است.
این کمک های بلاعوض و تسهیلات شامل ساخت، تعمیر، خرید لوازم خانه، کمک هزینه اسکان، احداث جایگاه دامی وخدمات فنی است.
بر اساس بخشنامه دولت، برای احداث هر واحد مسکونی روستایی آسیب دیده مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال و برای تعمیر واحدهای مسکونی شهری و روستایی به ازای هر واحد ۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض اختصاص می یابد.
همچنین کمک بلاعوض برای تامین لوازم معیشتی به ازای هر واحد ۵۰ میلیون ریال و کمک هزینه اسکان موقت برای هر واحد مسکونی روستایی ۱۰۰ میلیون ریال تعیین شده است.
علاوه بر آن کمک بلاعوض برای احداث هر جایگاه دامی نیز ۵۰ میلیون ریال است.
همچنین برای ساخت واحدهای مسکونی در شهر و روستا نیز به ترتیب تسهیلات بانکی ۵۰ و ۴۰ میلیون تومانی با سود ۴ درصد در نظر گرفته شده است.