پارک ها و فضاهای سبز، حکم دریچه تنفسی را برای شهرهای بزرگ دارند؛ از منظری دیگر اگر برای شهر حیات و کالبدی قائل باشیم، فضاهای سبز به عنوان ریه های آن عمل می کنند و تلطیف هوا، سالم سازی محیط زندگی انسانها، حفظ منابع طبیعی و زیست محیطی و همه و همه به دست موجوداتی است که بی توقع، ثروت وجودی خود را در اختیار انسانها قرار می دهند
محترم شمردن حق حیات برای دیگر موجودات و از جمله گیاهان و درختان، لازمه زندگی برای انسانهایی است که می خواهند به دور از استرس و عوارض ناشی از آن، زندگی نسبتا آرام و سالمی را تجربه کنند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری کلانشهر تبریز بخشی از وظایف مدیریت شهری در تمامی شهرها مربوط به ایجاد فضاهای سبز جدید و حفظ فضاهای موجود است. چرا که در برابر ایجاد فضاهای جدید، حفظ و نگهداری فضاهای سبزی که پیش از این ایجاد شده، می تواند در تمامی هزینه های اقتصادی و انسانی موجب کاهش شود. همچنین برای رسیدن به کمال مطلوب رشد در یک مجموعه سبز، مدت زمانی نسبتا طولانی لازم است که یک مجموعه از قبل ایجاد شده، چنین زمانی را پشت سر گذاشته است.
چنین سیاستی، با توجه به موارد ذکر شده، در حال حاضر یکی از برنامه های کاری سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری را تشکیل می دهد. بدین صورت که یک مرحله و در واقع پنجمین مرحله از طرحی جامع در فضای سبز شهری، با عنوان طرح جامع “گوزه ل تبریزیم”، به رفع نواقص و ایرادات موجود در پارکها اختصاص یافته است. طبق ارزیابی های انجام گرفته توسط کارشناسان و مسوولین امر، کمبود روشنایی، ایرادات موجود در آبخوری ها و شیرهای نصب شده در پارکها، خرابیها و مشکلات سرویس های بهداشتی، خرابی یا فقدان مبلمان شهری در فضای عمومی پارکها و ساماندهی معابر و پیاده روهای موجود در این فضاها، در راس برنامه های حوزه فضای سبز تبریز قرار گرفته است.
این طرح از اول دی ماه سال جاری با تلاش بی وقفه نیروهای فضای سبز مناطق دهگانه شهرداری تبریز آغاز شده و تا پایان دی ماه ادامه خواهد داشت. در این زمینه، آمار ارائه شده از مناطق دهگانه شهرداری، حاکی از آن است که شهرداری منطقه ۱ در پارکهای ولیعصر، پروین اعتصامی، باباطاهر، زیتون، نهالستان، ایثار، توانیر، بعثت، بهشتی، دانش آموز، نظامی، نگین پارک، شهریار، مسافر، شمس، چایکنار، چشم انداز، قله و تاکسی رانی علاوه بر نظافت و پاکسازی اساسی محوطه پارکها و سرویس های بهداشتی، تعمیر سطلهای زباله، اصلاح آبخوری ها، تعمیر وسایل ورزشی، انتقال نیمکتهای شکسته به انبار و جاگذاری نیمکتهای سالم، تعمیر سنگها و آسفالتهای پیاده راه ها، رفع ایرادات آلاچیق های معیوب، برش کاری لوله های اضافی و حذف موانع فیزیکی، تعویض لامپهای سوخته و ترمیم سیستم های روشنایی، اصلاح مسیرهای آب مخزن و همچنین اصلاح و تعویض لوله فاضلاب وضوخانه ها و هدایت به فاضلاب، را در دوهفته ابتدایی طرح انجام داده است.
مدیریت فضای سبز شهرداری منطقه ۲، در پارکهای صائب، طوبی، قازان، شهید پاشایی، فدک، پلیس، پارک ساحلی مهرانه رود و پارک گلها، اقداماتی نظیر تعمیراساسی و کف سازی و رنگ آمیزی آبخوری ها، حفر و جاگذاری لوله ها به همراه ترمیم و سیمانکاری، ترمیم درپوش تیرهای چراغ برق، بازسازی و ترمیم جداول کناری در پیاده راه های پارکها، رفع پوسیدگی ایجاد شده در کف پوش محل بازی کودکان با سیمان، ثابت سازی و ترمیم نیمکتهای فلزی و بتنی، بازسازی آلاچیق های معیوب، تعمیر و ثابت سازی نرده های سیمانی شکسته و حذف دیوارنویسی ها با رنگ آمیزی را اجرا و تکمیل نموده است.
حوزه فضای سبز شهرداری منطقه ۳ نیز، با اجرای اقداماتی چون تخریب بتن های و صفحه ستونهای مربوط به لوازم ورزشی برداشته شده از پارک ها، جاگذاری سیمهای برق هوایی با حفر کانال در داخل چمن ها و پیاده روها، رنگ آمیزی تابلوهای موجود، جوشکاری لوازم ورزشی و صندلی های شکسته، تعمیر دربها و شیرهای آب در سرویس بهداشتی، رفع معایب روشنایی، برش و حذف برخی از لوله های فلزی بجا مانده از چراغهای شکسته در انبوه کاریها، بازسازی و ترمیم سیستم های فاضلاب در پارکهای زنگوله باغ، منظریه، مشروطه، سه راهی ارتش و پارک کوثر، در صدد رفع نواقص و ایرادات موجود در پارکهای سطح منطقه برآمده است.
در حوزه شهرداری منطقه ۴ تا شانزدهم دی ماه جاری، اقداماتی مشابه در ۳۱ پارک موجود در منطقه از جمله بوستان اطلس، بوستان لاله، پارک امیر کبیر، پارک بانوان بهار، پارک حکیم نباتی، پارک قطران و پارک مصلی به انجام رسیده و ۱۴ پارک دیگر نیز تا پایان دی ماه در دستور کار قرار گرفته است.
شهرداری منطقه ۵ با جلب مشارکت واحدهای عمران و خدمات در زمینه رفع نواقص و ایرادات پارکها، اقداماتی اساسی را در فضاهای سبز موجود در سطح منطقه آغاز کرده و به دلیل گستردگی عملیات که ناشی از وجود مشکلاتی در پارکهای این منطقه است، در حال حاضر پارکهای یاس و باغمیشه تحت پوشش این برنامه قرار دارند.
حوزه فضای سبز شهرداری منطقه ۶، برای بهینه سازی وضعیت پارکهای تحت مدیریت خود اقداماتی همچون حذف موانع فیزیکی و خطرسازبتنی و فلزی را در پارکهای امام خمینی (ره)، آخونی، فرزانگان، لاله، شهریار فرهنگیان، شنب غازان، شقایق و پارک بانوان رضوان به انجام رسانده است. سیمانکاری و آجر کاری به همراه رنگ آمیزی دیوارنویسی و کف سازی معابر پارکهای نیروی هوایی، امام خمینی(ره)، بانوان رضوان و پارک صنعت وارد فاز اجرایی نموده است. مقاوم سازی و تعبیه درب برای چاه ها، جوشکاری و رفع خطر وسایل ورزشی، نصب درپوش و محافظ برای پایه چراغها و رسیدگی به وضعیت تابلوهای برق و خارج کردن نیمکت و سطل آشغال از داخل چمن و جاگذاری آنها در مکان های مناسب نیز در محدوده پارکهای منطقه ۶ اجرا شده است. و نهایتا، استانداردسازی وسایل بازی کودکان که با توجه به اهمیت ایمنی کودکان در پارکها، با دعوت از بازرسین شرکت معرف استاندارد و بازدید آنان از این وسایل و مذاکرات مورد نیاز انجام گرفته است.
در حوزه شهرداری منطقه ۷، موارد ابلاغ شده برای طرح رفع نواقص و ایرادات پارکها، در پارکهای بانوی مهر، رسالت، فرهنگ، بوستان قرآن، رازی و تلاش ۱ و ۲ انجام یافته و به پایان رسیده است.
رفع زواید فیزیکی و بصری در پارک گلستان با برش پایه میله های قدیمی، رفع ناهمواریها در معابر پارکها، اصلاح کف سازی در قسمتهایی از پارک گلستان که نشست کرده، حذف سیمهای اضافی برق، رفع ایرادات درپوشهای ناقص و معیوب در پایه های چراغ های برق در پارکهای سطح حوزه و حدود ۶۰ مورد تعمیر نیمکتها در پارکهای سطح منطقه، از جمله اقداماتی است که توسط مدیریت فضای سبز شهرداری منطقه ۸ انجام گرفته است.
انتقال تابلوهای عمرانی به کارگاه در پارک توسعه مسکن، اصلاح پایه تابلوی برق و انتقال لوله آب خام به محوطه کارگاه امانی در پارک های جلالی و اقبال آذر، رنگ آمیزی تابلو برق در پارک هشترودی و محوطه شهرداری منطقه ۹، ترمیم آبخوری، اصلاح سیم کشی در نگهبانی، ترمیم جدول کشی و انتقال حوضچه گل پارک مسافر به کارگاه امنی جهت تعمیر در پارک مسافر، برنامه هایی هستند که توسط مدیریت فضای سبز شهرداری منطقه ۹ اجرا شده اند.
بر اساس آمار ارائه شده از مدیریت فضای سبز شهرداری منطقه ۱۰، حذف انواع موانع فیزیکی و بصری، ترمیم سطلهای زباله و باربیکیوها، ترمیم و بازسازی شیرآلات و دیگر امکانات سرویس های بهداشتی، جوشکاری درب در دکل های روشنایی، ساماندهی کابلهای برق در محدوده نورافکن ها و رفع دیگر مشکلات سیستم برق و روشنایی، کف سازی در محل های دفن لوله های آبرسانی، نصب درپوشها و رفع خطر دریچه های پایه چراغ، حذف پایه های بتنی و فلزی، حفاری جهت کابل گذاری و لوله گذاری و ساماندهی لوله های آب در پارکهای آبشار، پارک جنگلی ارم، پارک میلاد، رضوان، بوستان انقلاب، پارک توسعه ارم، شقایق، مقبره و پارک قائم مقام محقق شده است.
و در نهایت، فضای سبز سازمان آرامستانها نیز با رفع زواید بتنی و خطرساز در رفوژهای وسط و کناری بلوارهای اصلی و گلستانها، احداث و راه اندازی آب رو جدید و رفع مشکل آب گرفتگی، ترمیم درپوش های چراغ برق و رفع نواقص در سرویسهای بهداشتی و رایزنی برای راه اندازی سرویس های بهداشتی جدید، در افزایش رضایتمندی شهروندان از مجموعه استحفاظی خود و کمک به ارتقای کیفیت فضای سبز تبریز تلاش نموده است.
با اینهمه هنوز هم در ابتدای راهی قرار داریم که مقصد آن دستیابی به شهری زیبا و سرسبز و فضای سبزی غنی و پرثمر است و در این راه، تنها کوشش و زحمات عوامل و تلاشگران مجموعه فضای سبز شهری کافی نیست؛ فضای سبز شهری امانتی است از آیندگان و به تک تک آحاد جامعه شهری تبریز تعلق دارد. به همین دلیل هم دست یاری سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری به وی شهروندان است تا با همکاری، هم فکری و مساعدت آنان در زمینه حفظ و توسعه فضاهای سبز هم قدم شده و شهری آباد و سرسبز با هوایی سالم و البته لایق پیشینه غنی و پرافتخار آن تقدیم نسل های آینده کنیم.