به گزارش جارچی اخبار ،آرش اخوان در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تسلیت شهادت سپهبد قاسم سلیمانی اظهار کرد: در آموزش فنی و حرفهای استان اصفهان ۵۳ مرکز دولتی و نزدیک به هزار و ۳۰۰ آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد فعال در سطح استان داریم، حدود ۱۲۰ هزار نفردوره را در سال آموزش میدهیم و در ۱۰ ماهه اول سال ۹۸نزدیک به ۸ میلیون نفر ساعت را آموزش دادهایم.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان افزود: با توجه به نشستی که با صنایع و صنوف داشتیم به این نتیجه رسیدیم که وجود ضعف در سیستم های آموزشی آنطور که باید نیاز جامعه را تامین نمی کند و چناچه این ضعف برطرف شود دیگر مشکل اشتغال نخواهیم داشت.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم انطباق مدرک تحصیلی، شغل و صلاحیت احراز شغل مثل کشورهای پیشرفته را داشته باشیم نظام آموزشی منطبق با نیاز بازار و صنعت خواهد شد و بهرهوری تولید ما بالا میرود، در همین راستا نظام آموزشی دوآل آلمان را به عنوان قطب صنعتی در کل دنیا مطالعه وترجمه کرده و بومیسازی کردیم که بر اساس دستورالعملهای کشورمان است، در همین راستا نظام آموزش دوآل آلمان را به اسم سیستم آموزش نظام دوگانه بومی سازی کردیم.
اخوان همچنین گفت: در سیستم آموزش فنی و حرفهای ۳۰ درصد آموزشها نظری و ۷۰ درصد عملی و هر دو در محیط کارگاهی انجام میپذیرد، اما توان نداشتیم کارگاهها مطابق با نیاز روز باشد، برای حل این مشکل سیستم آموزش دوگانه تعریف شد که ۳۰ درصد کل دوره آموزش در مجموعه کارگاهی و ۷۰ درصد آن در محیط واقعی کار است، فردی که از این سیستم خارج میشود یک نیروی متخصص و ماهر است که تا حد زیادی اشتغال او تضمین خواهد شد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان افزود: در آموزش دوگانه عرضهمحور کار نمیکنیم که مشکل اصلی نظام آموزشی ما بود، در این سیستم ،آموزش تقاضامحور شد که در همین راستا ابتدا شغل پیدا کرده و سپس با افرادی مصاحبه شده و برای این شغل آموزش داده شدند؛ سیستمهای آموزشی در سراسر دنیا اگر مشکل دارد به دلیل شکاف بین آموزش و صنعت است که سیستم آموزش دوگانه این شکاف را نه تنها پر کرده که این دو را در هم حل کرد.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته شروع کار را با صنف خودروهای سبک در راستای نظام آموزش دوگانه داشتیم، بیان کرد: توسط این صنف ۱۸ شغل به ما معرفی شد که هنوز دوره تمام نشده از طرف نمایندگیها درخواست ۲۵۰ نیرو داده شد که این اهمیت و تأثیرگذاری سیستم آموزش دوگانه را نشان میدهد که آموزشی مطابق با نیاز بازار، صنایع و صنوف است.
اخوان در ادامه مطرح کرد: در این زمینه بدون ریالی اعتبارات دولتی کار را با ظرفیت اصناف و به بهترین شکل ممکن انجام دادیم که این اهمیت ورود بخش خصوصی به آموزش مهارت را نشان میدهد.
وی با اشاره به اینکه نساجی اولویت سوم سرمایهگذاری استان اصفهان است، ابراز کرد: میز نساجی ایران، اتحادیه نساجی ایران، فرش ایرانسپهر، فرش عقیق شاهینشهر، دانشکده نساجی دانشگاه صنعتی و مجموعه نساجی فنی و حرفهای اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان اصفهان را کنار هم آورده و اجرای سیستم آموزش دوگانه و صلاحیت حرفهای را در زمینه نساجی شروع کردهایم، در صنعت پوشاک و نساجی گامی قوی برداشته شده است، با گروه صنعتی انتخاب در صنف لوازم خانگی و با شرکت آجر نماچین نیز همکاری تنگاتنگی را شروع کردهایم.
پیش بینی ایجاد ۳۰ هزار شغل تا سال ۱۴۰۰
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان اصفهان گفت: طبق برآوردهای انجام شده با کمک کارشناسان برای پایان سال ۱۴۰۰ به شرط پیش رفتن با همین روند، پیشبینی ایجاد ۳۰ هزار شغل با پتانسیل اصناف را خواهیم داشت.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان اصفهان تصریح کرد: سیستم آموزش دوگانه برای افراد جویای کار جواب میدهد، اما برای شاغلان صنعت سیستم صلاحیت حرفهای را داریم که وارد شرکت شده و اهداف سازمان را تعریف کرده و چارت را تهیه و شایستگیهای مورد نیاز هر شغلی را تعریف میکنیم و از شاغل در صنعت تست صلاحیت بر اساس شاخصها میگیریم و اگر افرادی کسر مهارت داشته باشند، آموزشهای مورد نیاز به این افراد داده میشود.
پیشتازی اصفهان در سیستم صلاحیت حرفهای
وی با اشاره به اینکه سیستم آموزش دوگانه و صلاحیت حرفهای با توجه به همراه شدن با صنایع و صنوف نیازها را تعریف میکند، عنوان کرد: در سیستم صلاحیت حرفهای استان اصفهان به عنوان استان پیشتاز در کشور کارهای خوبی انجام داده است و بهترین پروژه زبانزد در کشور «پتروشیمی جم» است که سیستم صلاحیت حرفهای در آن اجرا شد؛ در حال حاضر روی صنعت این سیستم صلاحیت حرفهای را پیاده میکنیم که بر اساس استانداردهای بینالمللی هم هست.
اخوان با اشاره به راهاندازی میز خدمت در ادارات مختلف، اظهار کرد: در اداره کل فنی و حرفهای استان اصفهان ساختمان خدمت را داریم که در طبقه همکف تمام موارد آموزشی، مشاوره آموزشی و مشاوره شغلی و کافینت بخش خصوصی را داریم، در طبقه اول تمام آموزشگاههای آزاد و در طبقه دوم تمامی امور آزمونها را داریم که در راستای خدمترسانی به مردم است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان اصفهان با تأکید بر اینکه مسابقات مهارتی یکی از ابزارهای ترغیب جوانان به فراگیری آموزش مهارتی است، افزود: از طرفی این مسابقات راه ارتباطی برای مربیان استانهای مختلف و تغییر دادن در آموزشها و به روز کردن آموزشها است، مسابقات آزاد مهارت با هدف ارتقای فرهنگ مهارتآموزی در کشور، جلب نظر بنگاههای اقتصادی، صنایع و صنوف در ارتقای مهارت شاغلان و توسعه مشارکت صنایع و صنوف با بخشهای آموزشی، ایجاد فرصتی مناسب جهت تبادل فنی و تجارب حرفهای بین شاغلان و بنگاههای اقتصادی، شناسایی کمبودهای موجود در آموزش فنی و حرفهای برای شاغلان و برنامهریزی برای رفع آنها، به هنگامسازی دانش و توانایی شاغلان و همچنین شناسایی نخبگان و استادکاران مهارتی برگزار میشود.
وی با اشاره به اینکه ماهی یک بار مسابقات ملی مهارت را در استان اصفهان داریم، گفت: در این راستا به منظور ایجاد رقابت سالم بین جوانان کشور، اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان اصفهان تاکنون با همکاری بخش خصوصی اقدام به برگزاری مسابقات آزاد مهارت در برخی رشته ها در دی و بهمن ماه سال جاری برگزار میشود، این مسابقات برای شناسایی استعدادهای برتر، ترغیب به مهارتآموزی و ارتقای مراکز آموزشی است.