رییس کمیسیون سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب و کار با بیان اینکه وضعیت خانه های تاریخی در تملک شهروندان باید حمایت شود گفت: متاسفانه اجازه هرگونه بازسازی، نوسازی را به میراث داران خانه های تاریخی نمیدهیم و از طرف دیگر اقدامی در خور این مکانهای تاریخی صورت نمی¬گیرد.
به گزارش جارچی اخبار، غلامحسین مسعودی ریحان در جلسه کمیسیون سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب و کار که در صحن علنی شورای اسلامی شهر تبریز برگزار شد با اشاره پروژه شهرداری منطقه هشت مبنی بر گسترش فضای تاریخی و فرهنگی تحت پوشش این منطقه اضافه کرد: شناسایی مکان های تاریخی و حمایت از آنها با ارائه تسهیلات و حفظ و نگهداری آن از جمله ی اقداماتی است که باید توسط شهرداری و دیگر ارگانهای مسئول انجام شود.
وی با اشاره به وضعیت فعلی مقبره الشعرا تاکید کرد: اجازه ساخت و ساز در کنار مناطق تاریخی نباید صادر شود.
مسعودی ریحان با اشاره به مباحث مطرح شده در کمیسیون سرمایه گذاری گفت: یکی از اهداف این کمیسیون برای مطرح کردن موضوعات مختلف و متنوع ایجاد مشارکت جامعه و کسانی است که به نوعی دغدغه ی توسعه این شهر را دارند.
مسعودی ریحان توجه به این موضوعات و به سر انجام رساندن آن را منوط به همکاری بین بخشی سازمانها دانست.
وی ایجاد شرایط مناسب برای اجرای پروژه منطقه هشت با ارائه تسهیلات مالی و حمایتی را ضروری برشمرد و ادامه داد: این پروژه باید در بودجه سال ۹۹ پیش بینی شود.
وی ضمن قدردانی از حضور اعضا کمیته فنی گفت: پتانسیل موجود در این کمیته و همراهی و همخوانی تفکر این کمیته با پروژه مد نظر شهرداری منطقه هشت امکان اجرایی کردن این پروژه را افزایش می دهد.
در ادامه سعید نیکوخصلت عضو شورای اسلامی شهر تبریز، نیز میراث فرهنگی هر شهر را ثروت و دارایی آن شهر دانست و گفت: اجرای پروژه های عمرانی برای نمایاندن و معرفی هرچه بیشتر مکانهای تاریخی دارایی های شهر تبریز را به سرمایه تبدیل می کند.
وی با اشاره به مشاهیر و نام آوران فرهنگی شهر تبریز آنها را دارایی های کهن شهر تبریز دانست و تاکید کرد: زمانی که توانستیم در شهرمان اشتغال ایجاد کنیم، در گردشگری تاثیرگذار باشیم و شهروندان را از ذائقه زرق و برق ظواهر به سمت ریشه هدایت کنیم، آن زمان دارایی هایمان را به سرمایه تبدیل کرده ایم.
سعید نیکو خصلت اظهار داشت: اجرای پروژه مورد نظر شهرداری منطقه هشت با مدیریت این منطقه بارقه ی امیدی را در دل ما ایجاد کرده است.
وی افزود: این پروژه به تنهایی و بدون همراهی دیگر نهادها احتمال آسیب زایی داشته و باید این پروژه ها را به نام پروژه های شهری معرفی کنیم تا دیگر نهادهای دولتی و ان جی او ها نیز بخشی از این پروژه را جهت اجرا در دست بگیرند.
نیکوخصلت گفت: ما با تمام توان خودمان در کنار شهردار منطقه هشت برای اجرای این پروژه هستیم.
وی اضافه کرد: الحاق مکانهای تاریخی دو منطقه ۱۰ و ۴ به شهرداری منطقه هشت از جمله مواردیست که شورا باید بررسی آن را در دستور کار خود قرار دهد.
در ادامه شهرام دبیری رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: اگر درست برنامه ریزی کنیم میتوانیم به هدف توسعه شهر و برند سازی دست یابیم.
وی با اشاره به پتانسیل بازار بزرگ تبریز افزود: این مجموعه میتواند در برند سازی شهر تبریز بسیار موثر باشد.
دبیری در ادامه با اشاره به سفر اخیر اعضا شورا به شهر کاشان اضافه کرد: این شهر با وجود وسعت جغرافیایی کوچک خود در حوزه فرهنگی و گردشگری توانسته به خوبی از مکان های تاریخی خود محافظت کرده و از این مجموعه در راستای جذب گردشگر بهره مند شود.
وی افزود: تملک خانه ای قدیمی و فعال کردن بخش خصوصی با اجرای سیاست های تشوقی و برنامه ریزی و سیاست گذاری از جمله اقداماتی است که شهرداری تبریز باید در اجرای آن کوشا باشد.
رییس شورای اسلامی شهر تبریز لحاظ پروژه منطقه هشت در بودجه سال ۹۹ را ضروری دانست.