رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی از برگزاری رویداد شتاب (استارت آپی) نخودچی توسط این دانشگاه در شانزدهم بهمن ماه امسال خبر داد.
به گزارش جارچی اخبار، فرزان قالیچی با اشاره به فعالیت های این دانشگاه در زمینه برگزاری رویدادهای مختلف استارت آپی در استان،اظهار داشت: مقاوم کردن اقتصاد موضوع اصلی کشور است که در این راستا تربیت نیروهای ماهر و توانمند بر عهده دانشگاه هاست.
وی ادامه داد: دانشگاه علمی کاربردی در زمینه توانمندسازی و تربیت نیروهای ماهر اقدامات بسیار خوبی در سطح کشور انجام داده است.
قالیچی اظهار کرد: در دانشگاه علمی کاربردی مساله پژوهش تنها پرداختن به موضوعات و نظریه پژوهشی نیست بلکه به دنبال موضوعات و پروژه های کاربردی هستیم که در این راستا رویدادهای ایده تاپ و استارت آپ های مختلفی توسط این دانشگاه در استان برگزار شده است.
وی با تاکید بر اینکه کشور ما دارای منابع طبیعی بسیار زیادی است، گفت: دیگر زمان خام فروشی سپری شده است و باید از توان دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان در زمینه های مختلف بهره مند شد.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت شهرستان ممقان در زمینه تولید و فراوری انواع نخودچی در استان، افزود: این رویداد استارت آپی جهت بهره مندی از توان علمی دانشگاهیان و شرکت های دانش بنیان در استان برگزار می شود.
وی محورهای این رویداد را استانداردسازی خصوصیات فیزیکی و شیمیایی ماده اولیه نخودچی، افزایش ضریب مکانیزاسیون نخودچی ممقان، ارگونومی، ایمنی و بهداشت محیط کار، بهره وری در انرژی ، تنوع محصولات و بسته بندی و دیجیتال مارکتینگ، برند سازی و توسعه صادرات عنوان کرد.
مدیرعامل تعاونی نخود پزان نیز در این جلسه گفت: یک هزار و ۳۰۰ واحد فراوری انواع نخودچی در ممقان وجود دارد که موجب اشتغال ۶ هزار نفر به صورت مستقیم شده است.
آخوندی ادامه داد: سالانه ۱۰۰ هزار تن نخودچی توسط این واحدها در استان فراوری می شود که از این میزان ۶۰ هزار تن به کشورهای دیگر صادرات می شود و تنها ۴۰ درصد برای مصرف داخلی است.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه فراوری نخودچی کاری سخت است کمتر نخبه و دانشگاهی به این صنعت روی می آورد ولی ما نیازمند ایده پردازی نخبگان در این صنعت هستیم.
آخوندی یادآوری کرد: این صنعت ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار ارز آوری به استان دارد که نیازمند توجه بیش از پیش مسوولان دولتی و دانشگاهی است.