معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز با تاکید بر لزوم رعایت مسائل زیست محیطی در روزهای سرد و برفی، گفت: ضمن اینکه از برودت هوا کاسته می‌شود وارونگی هوا نیز بیشتر رخ می‌دهد.
به گزارش جارچی اخبار، حبیبه هراتی در گفتگو با برنامه تلویزیونی «تبریزیم» با گرامیداشت ۲۹ دی روز ملی هوای پاک اظهار داشت: روز ملی هوای پاک امسال در راستای اهمیت محیط زیست و ارج نهادن به مواهب الهی، با شعار «هوای پاک، اقدام و عمل» نامگذاری شده است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه برودت هوا در ماه‌های دی و بهمن شدید است و وارونگی هوا و استفاده از سوخت‌های فسیلی افزایش می یاید، ۲۹ دی با این عنوان نامگذاری شده است.
هراتی با بیان اینکه آلودگی هوا ۲ منشاء اصلی دارد، تصریح کرد: یکی منشا طیبعی که حاصل فعالیت آتشفشان‌ها، گرد و غبار و آتش سوزی در جنگل ها است که نمی‌توان برای آن کاری کرد و طبیعت خود قدرت پالایش آن را دارد.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز ادامه داد: مورد دیگر ارمغان انقلاب صنعتی بوده و به دست انسان‌ها رخ داده و اکثرا از سوخت‌های فسیلی و وسایط نقلیه که در شهرها تردد می‌کنند، حاصل شده است.
وی اظهار داشت: با بارش برف مقداری پاکسازی هوا نیز صورت می‌گیرد ولی در این صورت آلودگی نیز افزایش یافته و خطرات آن بیشتر می شود که ضروری هر زمان مسائل زیست محیطی را رعایت کنیم که البته در هوای سرد باید این موارد بیشتر رعایت شود.
به گفته هراتی، اجتناب از تردد و سفرهای غیر ضروری درون شهری از مهمترین نکات قابل توجه در چنین شرایطی است چرا که وسایط نقلیه انبوهی از آلودگی را تولید می کنند که برای انسانها و گیاهان آسیب زا هستند. باید انرژی بهینه استفاده شود و در این صورت از سوخت کمتری استفاده می کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم مدیریت پسماند در روزهای سرد زمستان، گفت: در صورت عدم رعایت این موارد مبلمان، منظر و زیبایی شهر به خطر می افتد و از سوی دیگر حیوانات مختلف به سراغ این زباله ها می آیند و در واقع خودمان حیوانات را به خیابان‌های شهر می آوریم و نباید اعتراضی در این خصوص داشته باشیم.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز خاطرنشان کرد: . اگر مواد غذایی نباشد حیوانات نیز به هیچ عنوان نمی آیند که برای رعایت این موضوع شهروندان باید ساعت جمع آوری زباله را رعایت کنند تا خودروهای جمع آوری زباله روزانه تنها یکبار در سطح شهر تردد کنند.