رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: ۱۰۹ واحد لبنی و فرآوری شیر با ظرفیت ۹۸۶ هزار تن در این استان فعالیت می‌کنند.
به گزارش جارچی اخبار، اکبر فتحی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تعداد ۵۵۰ هزار تا ۶۰۰ هزار راس گاو و گوساله در این استان وجود دارد، افزود: از این تعداد ۴۰ هزار راس گاو اصیل، ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار گاو آمیخته یا ۲ رگ و بقیه گاوهای بومی هستند.
وی با بیان اینکه نزدیک به سه میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک در آذربایجان شرقی داریم، اظهار کرد: میزان تولید شیر در سال ۹۷ بیش از ۵۵۷ هزار تن بوده و انتظار می رود این حجم در پایان سال جاری به ۵۵۹ هزار تن برسد.
رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی افزود: برای تکمیل زنجیره تولید و ایجاد صنایع فرآوری، ۱۰۹ واحد لبنی و فرآوری شیر در استان فعال هستند واحدهایی که بیشتر محصولاتشان زبانزد است.
فتحی با بیان اینکه دامداران آذربایجان شرقی باید تلاش کنند ظرفیت‌های خودشان را اقتصادی کنند، افزود: ۲۰۰ هزار رأس گاو بومی در استان داریم که به لحاظ شیر و گوشت قابل قیاس با گاو اصیل نیست، یکی از برنامه‌هایی که داریم این است که این گاوها را به گاو ۲ رگ و اصیل تبدیل کنیم.
رییس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به مشکل تأمین نهاده‌های دامی گفت: یکی از مشکلاتی که در استان ما وجود دارد تولید علوفه است، گفت: بیشتر دامداری‌ها بدون ملاحظه این مساله، اقدام به راه اندازی گاوداری کرده اند.
فتحی با اشاره به راه اندازی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی اظهار کرد: این صندوق، تسهیلات با ۹ درصد کارمزد در اختیار کشاورزان و دامداران قرار می‌دهد.
وی ایجاد زنجیره های تولید تامین وتوزیع گوشت و شیر، استفاده از ظرفیت تشکل های تولید و تقویت تشکل ها بعنوان زنجیره مشارکتی و تامین نهاده ها، استفاده از تلقیح مصنوعی برای اصلاح نژاد و جلوگیری از انتقال بیماری ها، استفاده از خوراک آماده برای تغذیه مناسب دام ها، ترویج و ترغیب بهسازی و نوسازی اماکن دامی (روستایی و نیمه صنعتی)، مکانیزاسیون واحدهای دامداری، معرفی و آموزش ماموران تلقیح مصنوعی و افزایش کارشناسان دامپروری برای توسعه و افزایش ضریب نفوذ، استفاده از ظرفیت نظام مهندسی کشاورزی در زمینه انتقال دانش به واحدهای دامداری، پیگیری اعتبارات و تخصیص و معرفی واجدین برای تسهیلات و پیگیری و تخصیص نهاده ها برای تنظیم بازار و کاهش قیمت محصول را از جمله برنامه های فعلی سازمان در خصوص اقتصادی کردن تولید در بخش دام عنوان کرد.
فتحی افزود: استفاده از نژادهای ۲ منظوره گاو (همچون سیمنتال) برای دامداری های روستایی و نیمه صنعتی در راستای افزایش تولید گوشت، فعالیت مرکز اصلاح نژاد شماغرب (شیخ حسن) برای تولید مواد بیولوژیکی برای استفاده در اصلاح نژاد دام، اجرای پروژه های اصلاح نژادی در قالب قراردادهای با شرکتهای فنی و مهندسی و دامداران، رکوردگیری و آنالیز شیر در آزمایشگاه برای استفاده برای بدست آوردن اطلاعات واحدهای دامداری، ثبت مشخصات دام های سنگین و سبک در سامانه های مربوطه، استفاده از ظرفیت صندوق حمایت استان برای واردات نهاده ها در راستای تامین و کاهش قیمت جو و سایر نهاده ها، ساماندهی واحدهای دامداری روستایی از طریق صدور کارشناسایی روستایی و اجرای طرح هویت گذاری دام ها براساس مصوبات قانونی از دیگر برنامه های اجرایی سازمان در این حوزه می باشد.