بندر شهیدرجایی که از اوایل دهه ۵۰ طرح مطالعاتی و ساخت آن انجام شد و یکی از استراتژیک‌ترین بنادر منطقه و ایران محسوب می‌شود، از سال ۱۳۶۴ فعالیت رسمی خود را در غرب هرمزگان آغاز کرد و سال ۷۶ در هیات وزیرات تصویب شد.

منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز و هم‌چنین در ۱۵ کیلومتری خروجی غربی شهر بندرعباس واقع شده که با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با افزون بر ۸۰بندر معروف بین‌المللی، بیش از یک سوم تجارت دریایی ایران را پشتیبانی می‌کند.

این بندر در مرکز کریدور ترانزیتی جنوب به شمال قرار دارد و یکی از مهم‌ترین کریدورهای ترانزیت(جابه جایی) بین‌المللی در دنیا محسوب می‌شود.

موقعیت ممتاز جغرافیایی، دسترسی به آب‌های آزاد جهان از طریق خلیج فارس، اتصال به شبکه بین‌المللی راه آهن و جاده ابریشم، برخورداری از تجهیزات و امکانات مدرن، نزدیکی به مناطق آزاد کیش و بنادر حوزه خلیج فارس این بندر را به پایگاهی راهبردی تبدیل کرده است.

این بندر به عنوان یکی از مهم‌ترین بندرهای حوزه خلیج فارس در زمینه لجتسیک بندری با قرار گرفتن در میانه دریای عمان و خلیج فارس از نظر راهبردی به منظور پشتیبانی از فعالیت‌های ترانزیت، صادرات مجدد، واردات و فعالیت‌های ارزش افزوده از شرایط ویژه‌ای برخوردار است.

منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی امروز به یک بندر راهبردی و توسعه محور در کشور تبدیل شده و از سال ۷۳ تا کنون ۳۵ فقره قرارداد با مجموع سرمایه‌گذاری افزون بر ۶ هزار و ۳۶۹ میلیارد ریال بین شرکت‌های سرمایه‌گذار با بندرشهید رجایی منعقد شده است.

بهره‌مندی از معافیت حقوق و عوارض گمرکی برای ورود تجهیزات استراتژیک از خارج برای استفاده در منطقه برای شرکت‌های سرمایه‌گذار امتیازات ویژه‌ای را فراهم کرده است.

کل مساحت بندر شهید رجایی ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار است که شامل ۲۲۰هکتار محوطه بارانداز و ۲۴ هکتار انبار مسقف می‌باشد.

برخورداری از اراضی پشتیباتی برای واگذاری به سرمایه‌گذاران در راستای انجام فعالیت‌های پشتیبانی، صنعتی، نفتی و خدماتی در قالب قراردادهای bot، boot، اجاره کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، نزدیک بودن با قطب‌های اصلی تولیدی، صنعتی و پتروشیمی کشور، از ظرفیت‌های خاص این منطقه است.

از دیگر مزیت‌های این منطقه می‌توان به ورود تجهیزات، قطعات یدکی، مواد اولیه و غیره بدون پرداخت سوخت و عوارض گمرکی و هم‌چنین معافیت گمرکی برای ورود کالاهای ساخته شده در منطقه ویژه به داخل کشور به میزان ارزش افزوده و ارزش مواد اولیه و قطعات داخلی به کار رفته در کالا اشاره کرد.

بندر شهید رجایی بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین پایانه‌های کانتینری کشور را در اختیار دارد، هم‌چنین حجم قابل قبولی از عملیات جابه‌جایی کالاهای عمومی به خصوص محصولات فولادی، فله خشک(غله و سنگ آهن)، فله مایع(روغن‌های خوراکی) و فرآورده‌های نفت خام در این بندر انجام می‌گیرد.

چشم‌انداز آینده بندر استراتژیک شهید رجایی

بندرشهید رجایی هم‌چنین به عنوان یکی از مهم‌ترین بندرهای حوزه خلیج فارس در زمینه لجتسیک بندری با قرار گرفتن در میانه دریای عمان و خلیج فارس از نظر راهبردی به منظور پشتیبانی از فعالیت‌های ترانزیت، صادرات مجدد، واردات و فعالیت‌های ارزش افزوده از شرایط ویژه‌ای برخوردار است.

از سال ۷۳ تا کنون ۳۵ فقره قرارداد با مجموع سرمایه‌گذاری افزون بر ۶ هزار و ۳۶۹ میلیارد ریال بین شرکت‌های سرمایه‌گذار با بندرشهید رجایی منعقد شده است.

بهره‌مندی از معافیت حقوق و عوارض گمرکی برای ورود تجهیزات استراتژیک از خارج برای استفاده در منطقه برای شرکت‌های سرمایه‌گذار امتیازات ویژه‌ای را فراهم کرده است.

در این بخش ۲۳ شرکت‌ با بندرشهید رجایی قرارداد سرمایه‌گذاری امضا کرده‌اند.

و اما در چشم انداز آینده این بندر استراتژیک، طرح‌های مهم اقتصادی وجود دارد که می‌توان به طرح‌های توسعه ریلی، پایانه‌های کانتینری و بندر خلیج فارس در بندر شهید رجایی به عنوان طرح‌های مهم در حوزه صادرات و واردات کالاها و فرآورده‌های نفتی اشاره کرد.

به مناسبت چهل یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در راستای شناخت بیشتر و بهتر بندرشهید رجایی و اهمیت سرمایه‌گذاری در این بندر لازم است سرمایه‌گذاران با کارنامه‌ای ۲۴ ساله از بندر شهید رجایی از زبان مدیران و مسوولان این بندر استراتزیک آشنا شوند.

سرمایه‌گذاری ۸۵۲میلیارد ریالی بخش ریلی بندرشهید رجایی

بخش قابل توجهی از زمین منطقه ویژه اقتصادی به شبکه سراسری راه آهن متصل است و در این خصوص ۲ قرارداد حمل و نقل ریلی (شانتینگ یارد) کانتینری با شرکت‌های کشتیرانی کانتینر و تایدواتر منعقد شده است.

مسوول امور ریلی بندرشهید رجایی در حوزه حمل و نقل ریلی و اهمیت سرمایه‌گذاری در این بخش، مجموع سرمایه‌ گذاری منعقد شده با این دو شرکت را ۸۵۲میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: در این بخش پایانه‌ها درحال بهره‌برداری هستند.

کریم جوادی می‌خوش در گفت‌وگو با ایرنا افزود: سرمایه‌گذاری در زمینه تولید و ایجاد ارزش افزوده از مهم‌ترین اولویت‌های جذب سرمایه‌گذار در این بندر است.

وی در خصوص فعالیت‌های تولیدی و ارزش افزوده بخش ریلی ادامه داد: در این رابطه بندر شهید رجایی ۲ فقره قرداد احداث آبشیرین‌کن با مجموع سرمایه‌گذاری پنج هزار و ۲۲۸ میلیارد ریال با شرکت‌آب و فاضلاب استان هرمزگان و فیدارصنعت آبادیس و هم‌چنین یک قرارداد پردازش زایدات شناورها با شرکت پارسام گستری دریا منعقد کرده است.

وی ادامه داد: کالاهای تولیدی با پردازش شده در مناطق ویژه اقتصادی در هنگام ورود به سرزمین اصلی به میزان مجموع ارزش افزوده و ارزش مواد اولیه سداخلی و قطعات داخلی به کار رفته در آن تولید داخلی محسوب شده و از پرداخت حقوق گمرکی ورودی معاف خواهد بود.

مسوول امور ریلی بندرشهید رجایی در خصوص توسعه شبکه ریلی این بندر به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های ریلی این بندر اشاره کرد که شامل اتصال به شبکه سراسری ریلی و مسیری مطمئن برای تزانزیت دریایی ریلی کالا به کشورهای همسایه، وجود بیش از ۵۶ کیلومتر خطوط ریلی داخل بندر، برخورداری از باسکول ریلی استاتیک و دینامیک مطابق با استانداردهای روز دنیاست.

طرح‌های آینده ریلی بندرشهید رجایی

جوادی می‌خوش، بهره‌مندی از ایستگاه‌های بارگیری ریلی فله مایع(روغن) با ظرفیت افزون بر۲۰هزار تن در روز، فعالیت قطارهای برنامه‌ای روزانه برای ارائه خدمات مناسب به صاحبان کالا در بخش حمل و نقل ریلی و وجود ظرفیت بسیار بالا در ارائه خدمات حمل و نقل ریلی برای انواع کالاها از قبیل کانتینر، کالای فله‌ای و متفرقه را دیگر ظرفیت‌های بخش ریلی عنوان کرد.

وی درخصوص طرح‌های آینده ریلی نیز به احداث توقفگاه ریلی(شانتینگ یارد) مواد نفتی به وسعت ۶ هکتار شامل ۱۵ خط لوله انتقال به طول ۶۰کیلومتر و ۳ کیلومتر خط ریلی، مطالعه طرح احداث سایت سیلوی ۱۰۰هزار تنی غلات با دسترسی ریلی، احداث سایت ریلی واگن برگردان مواد معدنی، توسعه خطوط ریلی در محوطه‌ها در راستای سرعت‌بخشی در ارائه خدمات جابه جایی کالا و احداث ساختمان خدمات حمل و نقل ریلی برای حضور دائم کارگزاران و نمایندگان این بخش از جمله طرح‌های آینده بنادر و دریانوردی هرمزگان در بخش ریلی اشاره کرد.

در راستای پاسخ‌گویی به درخواست‌های متنوع صاحبان کالا، تعمیر و شستشوی کانتینر، پارکینگ کامیون‌ها، مرکز تعمیرگاهی و موتور پول تجهیزات، احداث مرکز اداری، رفاهی و خدماتی، پارکینگ طبقاتی خودرو، احداث خطوط لوله به منظور انتقال فرآورده نفتی و احداث انبار غله از دیگر قراردادهایی است که بندرشهید رجایی با شرکت‌های سرمایه‌گذار منعقد کرده است.

بندر خلیج فارس ۴۴۰ هزار متر مکعب مخازن درحال بهره‌برداری دارد

بندر خلیج فارس به عنوان مجموعه نفتی منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با هدف افزایش سهم کشور از بازار بانکرینگ، صادرات، واردات،ترانزیت و جابه‌جایی فرآورده‌های نفتی در خلیج فارس و دریای عمان درحال فعالیت است.

این بندر دارای ۱۲ پست اسکله به طول یکهزار و ۲۰۰متر و عمق متوسط ۷.۵ متر و ۳۳۰ هکتار محوطه در حال بهره‌برداری و اراضی پشتیبانی است و به دلیل موقعیت استراتژیک، قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شمال جنوب و نزدیکی به صنایع و پالایشگاه‌های منطقه به عنوان مهم‌ترین بندر نفتی زیرمجموعه سازمان بنادر محسوب می‌شود.

در اهمیت سرمایه‌گذاری بخش نفتی بندرشهید رجایی نیز مدیر بندر خلیج فارس به موضوع احداث مخزن‌های نگهداری فرآورده‌های نفتی و بانکرینگ و بسترهای سرمایه‌گذاری در زمینه ارائه خدمات دارای ارزش افزوده اشاره کرد.

کامران اژدری افزود: بندر خلیج فارس با دارا بودن ۴۴۰ هزار متر مکعب مخازن درحال بهره‌برداری و یک میلیون و ۹۰ هزار مترمکعب درحال ساخت نقش بسزایی در امر صادرات، ترانزیت و سوخت‌رسانی به کشتی‌ها در آب‌های خلیج فارس دارد.

وی مجموع سرمایه‌گذاری در این حوزه با احتساب محوطه‌های درحال ساخت و بهره‌برداری شده را افزون بر ۱۰ هزار میلیارد ریال به تعداد ۲۸ فقره قرارداد اعلام کرد و افزود: این بندر دارای ۲۱ شرکت فعال و درحال ساخت دارد.

مدیر بندر خلیج فارس بندرشهید رجایی گفت: درحال حاضر ۱۳ شرکت نفتی بخش خصوصی در این بندر فعالیت دارند و با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای تعداد شرکت‌های نفتی مستقر در این بندر به بیش از ۲۱واحد خواهد رسید.

کامران اژدری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مجموع ظرفیت فعلی مخازن نگه‌داری فرآورده‌های نفتی در بندر خلیج فارس را افزون بر ۴۴۰ هزار مترمکعب اعلام کرد که با تکمیل طرح‌های توسعه‌ای و بهره‌برداری از واحدهای درحال ساخت این رقم به یک میلیون و ۵۰۰ مترمکعب افزایش خواهد یافت.

به گفته وی، در این بندر عملیات تخلیه و بارگیری انواع فرآورده‌های نفتی از قبیل بنزین، نفت گاز، نفت کوره، قیر، نفت سفید، هیدروکربن، فورفورال و انواع روغن‌ها انجام می‌پذیرد.

مدیر بندر خلیج فارس بندرشهید رجایی از برنامه‌های آینده در بندر خلیج فارس به احداث اسکله‌های ۲۰هزار و ۱۰۰ هزارتنی و ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی اشاره کرد.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, وی هم‌چنین به احداث مخزن‌های فرآورده‌های روغنی نیز اشاره کرد که شامل ۲ شرکت فرآورده‌های روغنی ایران و مخزن‌های روغن خلیج فارس با سرمایه‌گذاری ۳۹۰میلیارد ریال در این حوزه فعال هستند و امکان استفاده صاحبان کالا در زمینه واردات، ترانزیت و صادرات فرآورده‌های روغنی از مخزن‌های این دوشرکت وجود دارد.

تکمیل پازل سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی؛ دروازه‌ای برای بازار سرمایه

در ۳ سال گذشته، عملیات اجرایی ۲ طرح بزرگ توسعه بندر شهید رجایی شروع شده است که مرحله۳ طرح توسعه این بندر( اسکله کانتینری) تا پایان امسال ۸۰۰متر آن آماده بهره‌برداری است.

طرح توسعه پایانه‌های کانتینری بندرشهید رجایی شامل ۳ مرحله اجرایی و ۲ مرحله مطالعاتی است که مرحله دوم آن در سال ۸۹ به بهره‌برداری رسید.

این ترمینال قابلیت پهلودهی بزرگ‌ترین کشتی‌های نسل هفتم دنیا با آبخور ۱۷ متر و ظرفیتی افزون بر ۱۴۰هزارتن DWT را دارد.

این ترمینال هم‌چنین قابلیت پهلودهی بزرگترین کشتی‌های کانتینری نسل هفتم دنیا با آبخور ۱۷ متر و ظرفیت افزون بر ۱۴۰هزارتن DWT را دارد و با تعداد ۸ دستگاه گنتری کرین سوپر پست پاناماکس در حال ارائه خدمات است.

از سوی دیگر به زودی تعداد ۲۰دستگاه گنتری کرین جدید ssgc و ۶۰ دستگاه ترانستینر RTG نصب می‌شود و ظرفیت بندر شهید رجایی به ۶ میلیون TEU کانتینر ارتقا می‌یابد، علاوه بر این با بهره‌برداری از مرحله ۳ که هم‌اکنون در حال ساخت است، ظرفیت این بندر از ۶ به ۸ میلیون TEU افزایش خواهد یافت.

در پایانه‌های کانتینری بندر شهید رجایی، تمامی فعالیت‌های مدیریتی و اسنادی با استفاده از فناوری اطلاعات انجام می‌شود و پیشرفته‌ترین نرم‌افزارهای کانتینری که توسط متخصصات ایرانی طراح و تولید شده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در اهمیت این موضوع نیز مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز ضمن گرامی‌داشت چهل یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از ایجاد انواع ترمینال‌های اختصاصی( فولاد، نفتی، ریلی) در بندرشهید رجایی به عنوان ظرفیت‌های اثرگذار و نقاط قوت در این بندر عنوان کرد.

الله‌مراد عفیفی‌پور در گفت‌وگو با ایرنا اظهارداشت: مرحله۳ توسعه پایانه کانتینری این بندر در مجموع شامل احداث ۱۴۰۰ متر اسکله، ۴ میلیون متر مکعب لایروبی و احداث ۱۱۳ هکتار محوطه کانتینری پسکرانه است.

وی با بیان اینکه مرحله ۳ طرح توسعه بندر شهیدرجایی ۷۰ درصد پیشرفت دارد و تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد، بیان داشت: از ۱۴۰۰ متر از اسکله کانتینری فاز ۳ از طرح توسعه بندر شهیدرجایی، ۸۰۰ متر آن برای بهره‌برداری در سال ۹۸ درنظرگرفته شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ابرازداشت: با تکمیل پازل مرحله سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی، ۲.۲ میلیون TEU به ظرفیت کانتینری آن اضافه می شود.

به گفته عفیفی‌پور، با ساخت ترمینال جدید، ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر از ۵,۸ میلیون به ۸ میلیون TEU افزایش پیدا می‌کند که به عنوان یک ظرفیت بزرگ و مزیت رقابتی توسعه اقتصادی در حوزه خلیج فارس محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه شاخص‌های توسعه در ۳ ساله اخیر نشان می‌دهد دشمنان ما هرچه بیشتر فشار بیاورند ما مقاوم‌تر و جسورانه‌تر در حوزه حمل و نقل دریایی تلاش می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم دشمنان ما نیات پلید خود در حوزه حمل و نقل دریایی محقق کنند.

عفیفی‌پور ادامه داد: امروز در حوزه صادرات مواد معدنی و نیاز به واردات صنایع فولادی در کشور، برای پاسخ‌دهی به نیازهای وارداتی محصولات اولیه فولاد، بندر(ترمینال) مکانیزه مواد معدنی در بندرشهید رجایی توسط بخش خصوصی طراحی شده که ارزش ریالی آن در سال گذشته پنج هزار میلیارد تومان بوده است.

احداث و بهره‌برداری از ۲۲ طرح بندری و دریایی در دهه فجر۹۸

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در بخش پایانی به طرح‌های حوزه دریایی و بندری در دهه فجر امسال نیز اشاره کرد و اظهارداشت: عملیات احداث و بهره‌برداری از ۲۲ طرح با اعتبار ۲هزار و ۳۹۶ میلیارد ریال در این دهه آغاز می‌شود.

عفیفی‌پور افزود: بخش عمده اعتبارات این طرح‌ها از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی و بخشی دیگر نیز از محل جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرا شده است.

وی ادامه داد: این طرح‌ها دربخش‌های سرمایه‌گذاری، توسعه‌ای، عمرانی، فنی و دریایی در بنادر شهید رجایی، شهید حقانی، لنگه، سیریک، جزایر قشم وهرمز اجرایی شده و برای حدود ۹۷۰ نفر نیز اشتغالزایی مستقیم به دنبال داشته است.

این مسوول، بهره‌برداری از یک پایانه نفتی و آغاز عملیات اجرای ۲ پایانه دیگر در بندر نفتی خلیج فارس، بهره‌برداری از چندین فروند اسکله فلزی در مبادی گردشگری بنادر و جزایر استان وهم‌چنین آغاز عملیات اجرایی اسکله تجاری بندر سیریک را از مهم‌ترین این طرح‌ها اعلام کرد.

به گفته عفیفی پور، بهره برداری از ساختمان سیمیلاتور(شبیه ساز)، وآرپا وسامانه نقشه برداری (ECDIS)، بهره‌برداری از سیستم Access Control بندر شهید رجایی (فاز درب کامیون رو)، بهره‌برداری از دیوار ساحلی و سایبان گردشگری جزیره هرمز از دیگر طرح‌هایی است که به مناسبت چهل یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افتتاح می‌شود.

بندر شهید رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.