داریوش نعمت اللهی روز چهارشنبه در حاشیه گردهمایی کارگروه ملی مدیریت چرا و تنظیم تقویم کوچ عشایر که در مرکز آموزش دکتر جوانشیر واقع در کرج برگزار شد، افزود: اکنون حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در قالب حدود ۲۱۳ هزار خانوار عشار به عنوان بهره بردار در سطح حدود ۳۵ میلیون هکتار از مراتع کشور فعالیت دارند که بیش از یک/ سوم مراتع کشور را تشکیل می دهد.

در کشور ۸۴ میلیون هکتار مرتع وجود دارد که ۷۷ میلیون هکتار آن ممیزی شده و برای ۳۴ میلیون هکتار آن طرح مرتعداری تهیه شده است.

وی اظهار داشت: عشایر در سراسر کشور دارای ۲۳ میلیون واحد دامی بوده که حدود ۲۸ درصد از دام سبک کشور را شامل می شود.

نعمت اللهی در خصوص کوچ عشایر گفت: بیشترین عشایر کوچ رو در کشور در منطقه زاگرس متمرکز هستند و از مجموع ۳۱ استان کشور ۳۰ استان دارای عشایر کوچ رو می باشند. (گلستان فاقد عشایر کوچ رو است.)

کوچ این عشایر در مسافت های مختلف از ۳۰ کیلومتر تا یک هزار کیلومتر در بعضی از استان ها انجام می شود.

وی ادامه داد: یکی از استراتژی ها و راهبردهای سازمان امور عشایر پشتیبانی و ساماندهی کوچ عشایر است که در این راستا بحث خدمات و پشتیبانی، آبرسانی، تامین سوخت اعم از نفت و گاز و تامین علوفه زمستانی است.

مدیر کل دفتر بهسازی و امور تولید سازمان امور عشایری ایران با بیان اینکه این امور توسط تشکل های عشایری صورت می گیرد، افزود: تشکل های عشایری با دارا بودن حدود ۲۱ اتحادیه استانی و یک اتحادیه مرکزی و ۲۱۷ تشکل شرکت تعاونی عشایری این خدمات را انجام می دهند که یک ظرفیت بسیار خوب است.

وی بیان داشت: سلسله مراتب ایلی و طایفه ای به خصوص پس از پیروزی انقلاب اسلامی دستخوش تغییراتی شده و این تشکل ها جایگزین این سلسله مراتب شده اند و خدمات را ارایه می دهند ضمن اینکه یک حلقه ای بین بخش دولتی و بخش خصوصی هستند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, نعمت اللهی در خصوص احیا و اصلاح مراتع و پروژه های آبخیزداری گفت: با توجه به بند «ب» ماده ۲۹ قانون احکام دایمی، تشکل های عشایری می توانند در این راستا خدمات ویژه ای داشته باشند و این پروژه ها را برای کارفرمایی و پیمانکاری انجام دهند.

عشایر در سراسر کشور با ۲۳ میلیون واحد دامی حدود ۱۹۰ هزار تن گوشت قرمز، ۴۰۰ هزار تن شیر، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصولات زراعی، یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصولات علوفه ای و بالغ بر ۴۶۰ هزار تن محصولات باغی را دارا هستند که ظرفیتی که باعث تولید این محصولات می شود حدود ۷۹۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی متعلق به عشایر کشور است.

گردهمایی کارگروه ملی مدیریت چرا و تنظیم تقویم کوچ با حضور مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری، روسای ادارات مرتع و فرمانده یگان حفاظت و مدیران کل ادارات امور عشایری ۱۰ استان زاگرسی برگزار شد.

استان های اصفهان، ایلام، بوشهر، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، فارس، کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد، لرستان و همدان ۱۰ استان زاگرس نشین کشور هستند.