شهردار منطقه ۵ تبریز گفت: در راستای ایمن‌سازی و پیشگری از ریزش کوه در شهرک باغمیشه ۶۰ هزار مترمکعب عملیات ترانشه‌برداری و خاکبرداری انجام شد.
به گزارش جارچی اخبار، میرعلی اصغر نساج، با بیان اینکه برآورد اولیه میزان خاکبرداری در این شهرک برای رفع خطر ۱۷۰ هزار مترمکعب بود، افزود: در صورت ترانشه برداری و خاکبرداری ۳۰ هزار مترمکعب عملیات پایدارسازی و ایمن سازی در این شهرک به اتمام می رسد.
وی اظهار داشت: ایمن سازی این شهرک پس از ریزش کوه در خیابان شهید ولی پور باغمیشه از سوی پیمانکار از مهر امسال شروع شده و با اجرای دیوارهای بتنی و فنس کشی این کار انجام و نگرانی مردم در این منطقه رفع شد.
شهردار منطقه ۵ تبریز اعتبار اجرای این طرح را ۲۲ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از این میزان اعتبار ۱۵ میلیارد ریال از محل اعتبارهای استانی و بقیه از اعتبارهای شهرداری تامین می شود.
نساج، با اشاره به اینکه تکمیل این پروژه نیاز به تخصیص اعتبارهای ملی و استانی است، ادامه داد: مکاتبات لازم با استانداری و دستگاه های ذیربط انجام شده تا طرح اساسی برای رفع مخاطرات این منطقه اجرا شود.
وی یادآوری کرد: هم اکنون هیچ خطری شهروندان این شهرک را در وضعیت معمولی تهدید نمی کند و تلاش می شود این پروژه براساس زمانبندی تا پایان امسال به اتمام برسد.
نساج، با بیان اینکه شهرداری منطقه ۵ با بسیج امکانات و ماشین آلات لازم اقدام به رفع خطر و آوار برداری این منطقه کرده است، افزود: همکاری و مشارکت شهروندان با شهرداری باعث تسریع در اجرای این پروژه از مرحله رفع خطر تا ترانشه برداری شده است.
اواخر شهرویور امسال در خیابان ولی امر شهرک باغمیشه تبریز بخشی از کوه به دلیل بارش ها و نرم شدن شروع به ریزش کرده و جاده را مسدود کرد که به دلیل در امان ماندن ساکنان محل و جلوگیری از هرگونه خسارت احتمالی ۱۰۰ خانوار محل منازل خود را تا ایمن کردن دیواره کوه به دستور مقامات مسوول تخلیه کردند.
شهرک باغمیشه تبریز در منطقه زلزله خیز شمال تبریز و در دامنه ارتفاعات موسوم به «عینالی» در امتداد غربی- شرقی احداث شده است.
در زمان آغاز احداث این شهرک و شهرهای مجاور آن از قبیل «رشدیه» و «ولی امر» در حدود سه دهه قبل، رسانه ها به کرات با استناد به اظهارات اساتید دانشگاه و مهندسان درباره خطرات احتمالی شهرک سازی در این منطقه واقع شده بر روی گسل میشو – میانه هشدار دادند، اما دلالان زمین و مدیران وقت نهادهای مربوط، بی توجه به امنیت جانی شهروندان و خطرات آتی احتمالی، و برای سودآوری بیشتر، آنچه را در سر داشتند، عملی کردند و اکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر در این منطقه زلزله خیز ساکن هستند.
شهرک سازی در این منطقه در سه اخیر در حالی اجرا شده و توسعه یافته که در غرب و جنوب شرق تبریز، اراضی صاف و هموار گسترده ای وجود دارد که ساخت و ساز و ایجاد زیرساخت های خدماتی و رفاهی در آنها مستلزم کمترین هزینه است.