مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی از تخصیص اعتباری معادل ۶ میلیارد ریال در سالجاری برای مرمت و صیانت از مقبره چهار منار تبریز خبر داد.
به گزارش جارچی اخبار، مرتضی آبدار روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با تاکید بر لزوم صیانت از این اثر تاریخی، میزان پیشرفت فیزیکی مرمت و بازسازی آن در زمان حاضر را ۷۰ درصد اعلام و اضافه کرد: این عملیات در قالب آواربرداری و تخلیه نخاله‌، برداشت دیوارهای فرسوده و در حال ریزش،‌ بازسازی و استحکام‌ بخشی دیوارها و اجرای پایه‌های آجری و احداث سرویس بهداشتی تداوم دارد.
وی اظهار داشت: با توجه به ویژگی‌های فاخر مقبره چهار منار تبریز و اهمیت صیانت از آن به‌ عنوان بنایی که در دوران انتقال مرکز حکومت به تبریز احداث‌ شده است، مرمت و ساماندهی این مقبره همواره در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی قرار دارد.
آبدار افزود: اقدامات مذکور که در راستای ساماندهی به این اثر فاخر انجام‌ گرفته است، طبق برنامه‌ ریزی صورت گرفته در نیمه اول سال ۹۹ به پایان خواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه مقبره چارمنار یا چارمنار یکی از محلات ۲۴ گانه تبریز قدیم بود، گفت: این محل در حاشیه و محدوده قسمت شمالی بازار بزرگ تبریز قرار دارد.
آبدار ادامه داد: در قسمت پایینی این بنای فاخر که در دوره‌های تاریخی مختلف مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است بقایای مربوط به دوره سلجوقی و در بخش فوقانی تزئینات دوره ایلخانی قابل‌ مشاهده است.
به گفته وی این بنا در دوره صفوی به‌ طور کامل و در دوره قاجار بخش فوقانی گنبد آن مرمت و بازسازی‌ شده است.
مقبره چهارمنار تبریز به شماره ۱۶۵۱۵ در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.