به گزارش جارچی اخبار،مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان در نشست رسانه ای خود به مناسبت دهه فجر از اقدامات انجام شده به منظور دسترسی عادلانه تر بیمه شدگان و ارتقای کمی و کیفی خدمات خبر داد و افزود: تشکیل شورای هماهنگی درمان استان اصفهان، تشکیل دپارتمان تخصصی، گسترش نهضت الکترونیک، تحولاتی در ساخت و ساز، تجهیز و نوسازی بیمارستان ها و مراکز درمان تامین اجتماعی بخشی از این اقدامات است.

دکترعلی اعتصام پور با اشاره به جمعیت ۲میلیون و ۴۰۰هزارنفر مشمول بیمه تامین اجتماعی و قرارداد با ۴هزارو۲۰۰پزشک بصورت خرید خدمت گفت: دو شیوه درمان مستقیم و غیرمستقیم داریم که بیمارستان های شریعتی، غرضی و فاطمه الزهرای نجف آباد با مجموع ۸۷۶ تخت مصوب، ۲۷پلی کلینیک و درمانگاه به درمان مستقیم می پردازند. همچنین، بیمه شدگان تامین اجتماعی از ۴هزارو۱۹۵مرکز طرف قرارداد، خدمات دریافت می کنند.

وی گفت: با وجود افزایش ۵۰ درصدی هزینه ها در درمان غیرمستقیم که نتیجه طرح ناپخته تحول سلامت است با تمهیدات صورت گرفته سرعت خدمات ما در دو هفته آینده از ۲ماه به ۲هفته تقلیل خواهد یافت.

دکتر اعتصام پور، با ابراز نگرانی از تاثیروتهدید آلودگی های زیست محیطی و ریزگردها برای سلامتی مردم که قطعا فرایند درمان و شبکه های درمانی را تحت الشعاع قرار داده است، تمرکز بر روش های آموزش و اصلاح سبک زندگی مردم را ضروری دانست و درمان را نوعی چالش نامید که اگر مدیریت در درمان مستقیم و غیرمستقیم به درستی اعمال شود، سهولت دسترسی و سطح رضایتمندی مردم افزایش می یابد.

تامین اجتماعی ۱۸۰میلیاردتومان از دولت طلب دارد

وی تامین اجتماعی را بزرگترین بیمه گذار کشور نامید و با تاکید براستقبال از انتقاد سازنده در خصوص بدهی ها، میزان بدهی به دانشگاه های علوم پزشکی و غیر دانشگاهی را حدود ۷۰۰میلیارد در طی ۶ماه  اعلام کرد و گفت: پیگیری برای پرداخت بدهی وجود دارد و سازمان ها باید سیستم های درون سازمانی خودشان را اصلاح کنند.  تامین اجتماعی نیز حدود ۱۸۰ میلیارد تومان از دولت طلب دارد که اگر تهاتر بدهی بین دولت و سازمان تامین اجتماعی به موقع انجام گیرد، مانع از انباشت بدهی ها می شود.

مدیردرمان تامین اجتماعی استان اصفهان با اشاره اینکه درسال ۹۷، ماهیانه ۴۵۶ هزارو۹۴۶ویزیت سرپایی در بیمارستان ها و مراکز درمانی تامین اجتماعی انجام شده است، افزود: در درمان غیرمستقیم، ۲۷میلیون و ۷۰۰هزار نسخه سرپایی ۳۷۸هزارو۹۰۰ بستری دربیمارستان های طرف قرارداد داشته ایم.

وی به تعداد بالای مراجعان و محدودیت هایی که در درمان سرپایی وجود دارد، اشاره کرد و از برنامه ریزی های صورت گرفته با هدف ارتقای سطح دسترسی به خدمات، راه اندازی کلینیک سیار و مراجعه پزشکان و متخصصان برای ویزیت بیماران در روستاها و مناطق مختلف استان، کاهش موارد نارضایتی، کاهش زمان انتقال، استقرار میز خدمت در مراکز و راه اندازی درمانگاه های جدید برای پوشش درمانی، سرویس های تخصصی در بیمارستان شریعتی و دیگر بیمارستان ها و سامان بخشی سیستم نوبت دهی خبر داد.

اجرای کامل سیستم ارجاع، حل مشکلات درمان

انعقاد قرارداد ترجیحی با مراکزی مثل عسگریه و دیگر مراکز درمانی بمنظور انجام سونوگرافی و ام آر آی بدون هزینه برای بیماران تحت پوشش از دیگر اقداماتی است که دکتر اعتصام پور مطرح کرد و افزود: از اول اسفند، درمانگاه هایی برای پوشش های درمانی بیشتر راه اندازی خواهیم کرد ولی تا زمکانی که سیستم ارجاع بطور کامل اجرا نشود، مشکلات در این حیطه ادامه دارند.

وی در مورد ارتقای دسترسی به خدمات دراشاره به پایه گذاری نهضت الکترونیک در سال ۹۴ وبررسی مشکلات در سال ۹۶و استقرار سیستم الکترونیک در مراکز تامین اجتماعی در سال ۹۷ گفت: اکنون با گسترش این سیستم حدود۷۶۰ نفر از پزشکان طرف قرارداد در پروسه نسخ الکترونیک بدون نیازبه دفترچه فعال هستند.

دکتراعتصام پور درتشریح اقدامات زیربنایی و تحولات خوبی که درساخت وساز و نوسازی بیمارستان های تامین اجتماعی صورت گرفته، از ارتقای سیستم نوبت دهی تلفنی، توسعه سایت بیمارستان ها، به روزرسانی تجهیزات پزشکی، خرید دستگاه های سی تی اسکن، آمبولانس و آنژیوگرافی برای مراکز خبر داد و گفت: در دهه فجر،

سی تی اسکن بیمارستان فاطمه الزهرای نجف آباد رونمایی می شود.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان گفت: مدیریت مصارف در بخش درمان مستقیم تامین اجتماعی، کمیته های مختلفی ازجمله دیابت، ام اس و آی سی دی، کمیته علمی تعویض زانو ومفصل تشکیل داده تا علاوه بر پاسخگویی به نیاز بیماران، تبدیل به الگویی در کشور شود. ضمن آنکه، علاوه بر تشکیل بیش از ۱۰۷ هزار  پرونده الکترونیکی بیماریهای مزمن فشارخون و دیابت، حدود ۱۰۰پزشک در استان متمرکز بر دیابت و فشارخون هستند و در مراکز خدمات لازم را به مبتلایان ارائه می دهند.

دکترعلی اعتصام پور با اذعان به نهادینه سازی خوشرویی در بیمارستان های تامین اجتماعی،  برگزاری دوره های آموزشی برای اینترن ها، پزشکان و پرستاران با عناوین آموزش مهارتی و هوش هیجانی، هنر طبابت و راه اندازی ستاد هدایت و مشاوره بیمار را درراستای ارتقای تعاملات درمان مطرح کرد.

مدیردرمان تامین اجتماعی استان اصفهان در تشریح طرح های دهه فجر از راه اندازی بخش نو سازی شده و افزایش تعداد تخت در بیمارستان غرضی، بخش آنژیوگرافی و اتاق عمل اختصاصی در بیمارستان شریعتی، اتاق زایمان اختصاصی و زایمان بدون درد، و CSR  در بیمارستان دکتر غرضی استقرار نخستین پد بالگرد همسطح و سی تی اسکن بیمارستان فاطمه الزهرای نجف آباد با هماهنگی هوانیروز، احداث بخش های تصویربرداری  و آزمایشگاه در درمانگاه کمالپور و درمانگاه های دیگری در سطح استان خبر داد.

تامین اجتماعی صرفا متولی درمان نیست

دکتر حمید مهاجر، معاون مدیریت درمان تامین اجتماعی استان اصفهان با بیان آنکه متولی درمان صرفا مراکز تامین اجتماعی نیستند، گفت: میزان اشغال تخت بیمارستان های ما بالای ۸۵درصد است که حاکی از وفور بیماران است و ما نمی توانیم پاسخگوی همه بیمه شدگان باشیم و در بحث درمان فقط ۳۰درصد خدمات را می توانیم ارائه دهیم. وی در اشاره به ارتقای طولی خدمات و موفقیت دراین امر، از احداث درمانگاه در شهرستان های خوانسار، دولت آباد و نقاط دیگر استان خبر داد.

وی با اشاره به عدم هماهنگی بین ارگانی، تصریح کرد: اگر دست اندازی های شهرداری نبود، بیمارستان میلاد در دست احداث بود. وی با اشاره به اینکه بیش از ۶۵درصد بیمه شدگان را سالمندان تشکیل می دهند، لزوم متمرکز خدمات درمانی این گروه را مطرح کرد و افزود: افراد بالای ۷۰ سال بدون انتظار در مراکز تامین اجتماعی پذیرش می شوند.

دکتر مهاجر در بیان مسئولیت درمان اینترها یادآور شد: هیچ مسئولیت درمانی بعهده دانشجویان پزشکی و اینترن ها نیست و بیماران حتی نسخه ای از آنها دریافت نمی کنند و دخالت مستقیمی در درمان ندارند.

بیشترین اعمال جراحی و بستری در بیمارستان شریعتی

در ادامه این نشست دکترمهدی ناقوسی، رئیس بیمارستان شریعتی اصفهان از بیشترین اعمال جراحی و بستری در قدیمترین بیمارستان اصفهان خبر داد وبا صحبت از بازسازی بخش عمده ای از بیمارستان، افزود: دردهه مبارک فجر بخش های جدید افتتاح می شوند. وی گفت: راه اندازی اتاق عمل، بخش نوزادان و ان آی سی یو(NICU)، اکومری به عنوان اولین مرکز در استان، اندوسکوپی، کلونوسکوپی، بایوفیدبک در بخش فیزیوتراپی برای مبتلایان به یبوست و مشکل دفع و بازسازی بخش های دیگر مثل ارتوپدی، مامایی و درمانگاه، تجهیز هواساز اتاق عمل به مدیکال وفیلترها و نصب دستگاه آنژیوگرافی با یک ونیم میلیاردتومان اعتبار همزمان با اتاق عمل قلب و امکان جراحی عمل قلب باز انجام گرفته است.

دکترناقوسی از بازسازی هتلینگ بیمارستان شریعتی و انعقاد قرارداد ۲ میلیاردو۲۰۰میلیون تومانی خبرداد و افزود: بدلیل اختلافات ارزی و مشکلات پیمانکاران هزینه ها افزایش یافت.

بازسازی و ارتقای هتلینگ بیمارستان غرضی

دکتر آرش علیزاده، رئیس بیمارستان غرضی بیان کرد: راه اندازی پروژه ال دی آر(LDR) که شامل اتاق های جداگانه زایمان برای بیمار و فرد همراه در هنگام وضع حمل و اتاق نگهداری است، همچنین، ۳۵۰ متر فضای استانداردسازی و استریل تجهیزات، ۷۷۶ متر طراحی هتلینگ در بخش جراحی، بازسازی واحد بهداشت، ارتقای هتلینگ راهروها، تعویض دستگاه های قدیمی و تکمیل سیستم اعلام حریق و بخش های CSR و LDR در دهه فجر به بهره برداری خواهند رسید.

دکتر علیزاده تعداد مراجعان اورژانس غرضی در ۱۰ ماه گذشته را ۸۸هزارو۴۸۷ مورد و مراجعان به درمانگاه را ۴۹۲هزارو۴۷۹نفر اعلام کرد و افزود: روزانه ۱۸۰۵ بیمار در درمانگاه های صبح و بعداز ظهر ویزیت می شوند. وی از انجام ۱۲هزارو۷۹۹عمل جراحی در ۹ماهه امسال و درصد اشغال تخت۷۵/۹۰درصد در بیمارستان غرضی خبرداد.