برابر تفاهم نامه بین سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی،تلاش برای ثبت جهانی استخر و باغ «شاه گولی» جدی تر ‌شد.
به گزارش جارچی اخبار، پس از ثبت مجموعه تاریخی تفریحی ائل گولی در ۲۷ بهمن سال ۱۳۸۷ با شماره ۲۴۷۷۴ در فهرست آثار ملی، گام دوم برای حفظ این اثر تاریخی با امضای این تفاهم نامه برداشته شد.
سازمان سیما، منظر و زیباسازی شهرداری تبریز در راستای ثبت جهانی استخر و باغ «شاه گولی» (به معنای شاه استخر) اقدامات مقدماتی از قبیل نهایی کردن سند مالکیت، تعیین حریم و گونه های گیاهی و جانوری را انجام داده است.
باغ و استخر «شاه گُلی» که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به «ائل گُولی» تغییر نام داد، از مهم‌ترین گردشگاه‌های تبریز است که بر اساس نقشه های قدیمی، در جنوب شرق این شهر و در ۷ کیلومتری مرکز آن واقع شده‌ و در زمان آق‌قویونلوها ایجاد و در دوره صفویان گسترش یافته‌ است.
عمق دریاچه استخر و باغ «شاه گولی» ۱۲ متر بوده و در محوطه آن قایقرانی انجام می‌شود.
شهربازی (لوناپارک)، غذاخوری، فست فود و کافی شاپ‌های متعددی در داخل این گردشگاه وجود دارد و دارای هتل و مسافرخانه و دفتر جهانگردی فعال است و با احداث هتل پارس ائل گلی، این گردشگاه جنبه جهانی پیدا کرده‌ است.