رییس دانشگاه تبریز گفت: این دانشگاه قرار گرفتن در بین ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا را جزء برنامه های کلان خود قرار داده است
به گزارش جارچی اخبار، دکتر رضا مجیدی که به همراه جمعی از معاونان دانشگاه تبریز، به مناسبت دهه مبارک فجر با خبرنگاران سخن می گفت اظهار داشت: توسعه همکاری های بین المللی، دیپلماسی علمی، جذب دانشجویان خارجی و جهانی شدن از دیگر راهبردهای مهم دانشگاه تبریز به شمار می رود.
وی با بیان اینکه با اجرای طرح های مشترک، تبادل استاد و دانشجو، تولید مقالات مشترک، جذب دانشجویان خارجی، عملیاتی نمودن تفاهم نامه های همکاری های بین المللی و … در صدد ورود به ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان هستیم، افزود:: توسعه دیپلماسی علمی، عضویت در اتحادیه های دانشگاه های جهان، جذب دانشجویان خارجی، تولید مقالات مشترک، اجرای طرح ها و … از جمله گام های موثر برای بین المللی تر شدن دانشگاه تبریز است که در این راستا در سال های اخیر گام های موثری برداشته شده است.
وی گفت: هم اکنون بیش از ۳۰۰ دانشجوی خارجی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که با برنامه ریزی و اقدامات موثر از جمله امضای تفاهم همکاری با دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، می خواهیم این تعداد در آینده نزدیک افزایش چشمگیری داشته باشد.
وی با اشاره به نقش و رسالت دانشگاه های نسل اول تا چهارم گفت: دانشگاه نسل چهارم، دانشگاه کارآفرین و بین‌المللی بوده که اکنون دانشگاه تبریز در این خصوص در حرکت است.
رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به برخی طرح های اجرا شده در این دانشگاه برای توسعه ارتباط با صنعت در سال های اخیر نیز گفت: طرح‌های بسیاری در دانشگاه تبریز اجرا شده که از جمله آنها می توان به افتتاح طرح فرآوری محصولات لبنی، سیستم آب قنات، صرفه جویی در مصرف برق و آب، چابک سازی و … اشاره کرد.
وی ادامه داد : دانشگاه تبریز برای برقراری ارتباط با صنعت و جامعه، تفاهم نامه‌های مختلفی همچنین با سازمان‌ها منعقد کرده و در این زمینه نیز مصصم برای حل مشکلات صنعت و مسایل مربوط به آسیب‌های اجتماعی است.
دکتر مجیدی با بیان اینکه مهم ترین وظیفه دانشگاه ها تولید علم وفناوری است، تأکید کرد: دانشگاه ها باید دررفع مشکلات جامعه قدم بردارند
رییس دانشگاه تبریز گفت: این دانشگاه بر اساس اعلام رتبه های جهانی و کشوری جزو دانشگاه های برتر و جامع کشور بوده و همچنین، به عنوان سه دانشگاه حامی پژوهش و دومین دانشگاه از نظر ارتباطات بین الملل در کشور مطرح است.
وی یادآور شد: قبل از انقلاب دانشگاه تبریز ۱۲ هزار دانشجو تربیت کرده بود ولی اکنون بیش از ۲۰ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد ۴۰ درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند.
دکتر مجیدی ادامه داد:۲۰ دانشکده و آموزشکده، ۱۲ مرکز پژوهشی، ۴ قطب علمی، ۳۰۰ آزمایشگاه در این دانشگاه فعال است.
رئیس دانشگاه تبریز همچنین با تاکید بر اینکه این دانشگاه در گسترش آموزش عالی در منطقه نیز نقش مهم و تعیین کننده ای داشته است، خاطر نشان کرد: دانشگاه های علوم پزشکی تبریز، اردبیل، مراغه و بناب حاصل رشد و توسعه این دانشگاه است.
رییس دانشگاه تبریز در خصوص زمین های تحت تصرف این دانشگاه و دارای شاکی خصوصی نیز گفت: در هیچ جای دنیا علیه دانشگاه شکواییه ارایه نمی شود و مردم زمین های خود را به دانشگاه بخشش می کنند.
بر پایه همین گزارش؛ در این نشست خبری همچنین دکتر اعلمی قائم مقام رئیس و معاون پشتیبانی و توسعه منابع ، دکتر عسگری، معاون پژوهش و فناوری و دکتر حیاتی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز نیز به برخی سوالات اصحاب رسانه در خصوص مسایل مختلف پژوهشی، آموزشی، رفاهی، اجتماعی و دانشجویی از جمله ایجاد رشته های جدید بر اساس نیاز منطقه، جذب دانشجویان خارجی، چابک سازی، تبدیل وضع نیروها، بودجه دانشگاه، در آمد اختصاصی، مسایل زیست محیطی، تولید مقالات مشترک،مشکلات تملک زمین‌های دانشگاه، توسعه دیپلماسی علمی، همکاری بین المللی، اجرای طرح، توسعه ارتباط صنعت و جامعه، بحث انتخابات اخیر، حضور فعال دانشگاه تبریز در پروژه‌های محصولات و صنایع شیمی و پتروشیمی، ماموریت دانشگاه در ورد به حل برخی چالش های استان و … پاسخ دادند.