سکینه کیانی همسر مرحوم استاد محمد بهمن بیگی چهارشنبه در حاشیه افتتاح این فرهنگسرا که با حضور استاندار فارس صورت گرفت، گفت: ایجاد این فرهنگسرا کار بسیار نیکی بود؛ ای کاش همسرم زنده بود و این روز را می دید.
وی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود:‌ بهمن بیگی پدر آموزش عشایری ایران نیازمند معرفی بیشتر به جامعه است.

سکینه کیانی همسر استاد بهمن بیگی بر معرفی بیشتر این چهره خدوم تعلیم و تربیت ایران به جامعه تاکید کرد
همسر مرحوم استاد بهمن‌بیگی در ادامه اظهار داشت: از ایجاد فرهنگسرایی بنام همسرم در شهر شیراز بسیار خرسندم و از تیم مدیریت شهری شیراز و شهردار و شورای این شهر تشکر می‌کنم که با این اقدام باعث زنده نگه داشتن نام بهمن بیگی در خطه ای از این شهر شدند.
کیانی افزود: شهرداری شیراز در سالهای اخیر تلاش زیادی برای بهره برداری از این فرهنگسرا کرده و امروز که این مجموعه به مراسم افتتاحیه رسیده جا دارد که این مرکز به امکانات مناسبی توسط مدیریت شهری و همه فعالین عشایری تجهیز شود.
وی ادامه داد: سالن ها و بخش های فرهنگسرای استاد بهمن بیگی نباید خالی از تجهیزات مناسب فرهنگی و نیروی انسانی باشد.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, همسر استاد بهمن‌بیگی اضافه کرد: باید این فرهنگسرا از دست نوشته ها،دستبافت‌های عشایری و همچنین کتب دوستان بهمن بیگی و سایر ادبا و شاعران غنی شود و این مجموعه در واقع مایه افتخار شیراز باشد.
کیانی در پاسخ به این سوال که آیا مدیریت شهری شیراز و استان فارس توانسته در حد نام استاد بهمن بیگی، وی را به جامعه معرفی کند،گفت: این فرهنگسرا می تواند به مکانی برای معرفی درست بهمن بیگی تبدیل شود.

دل مشغولی ۷۰ ساله پدر ایل
رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس نیز در آیین افتتاح فرهنگسرای استاد محمد بهمن بیگی در شیراز گفت: استاد محمد بهمن بیگی در ۲۷ بهمن ۱۲۹۹ در یکی از مناطق قشقایی ایل در منطقه ای به نام چاه کاظم زاده شد.
کوروش کمالی سروستانی افزود: پدرش در سال ۱۳۰۹ به همراه ۲۰ نفر از سران معترض ایل به تهران تبعید شد و در سال ۱۳۱۰ محمد بهمن بیگی یازده ساله به همراه مادرش به پدر در تهران پیوست.
وی با بیان اینکه بهمن بیگی لیسانس خود را در سال ۱۳۲۱ در رشته حقوق از دانشگاه تهران گرفت،ادامه داد: او لایحه دفاع از موکلینش را در سال ۱۳۲۴در قالب کتاب عرف و عادت در عشایر فارس تدوین و منتشر کرد.
رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس با تاکید بر اینکه برای تبیین نقش تاثیرگذار بهمن بیگی در تحولات فرهنگی عشایر ایران باید هم ایل را شناخت و هم شرایط زمانی و مکانی تکوین چنین اندیشه بزرگی را درک کرد،گفت: در آن دوران به باور بهمن بیگی عشایر در فقر و فلاکت ،آوارگی و بی پناهی ،جهل و بی سوادی ،جنگ و ستیز گرفتار آمده بودندو حکومت مرکزی نیز شیرازه ای گسسته داشت و شیوه برخوردی جاهلانه.
وی با بیان اینکه بهمن بیگی در سال ۱۳۳۰ نخستین مدرسه عشایری را بنیان گذاشت،افزود:در سال ۱۳۳۱ برنامه آموزش و پرورش عشایری با پیگیری و پایمردی بهمن بیگی به تصویب شورای فرهنگ کشور رسید.
کمالی سروستانی بیان کرد: بهمن بیگی از سال ۱۳۱۸ که در دانشگاه تهران به تحصیل مشغول بود تا سال ۱۳۸۹ که سرای فانی را به شوق دیدار رحمان وانهاد ،دل مشغولی ۷۰ ساله تعلیم و تربیت عشایری ایران را داشت.
وی ادامه داد: نخستین بار به همت بهمن بیگی پرچم و لوای دانش عشایری بر فراز چادرهای سفید مدارس ایلی سایه گسترد، ییلاق و قشلاق نشناخت و بی وقفه کف پوش نمدین چادر ایل را سرای آموختن و آموزاندن گردانید.
رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس در ادامه گفت: اینک بر ماست که در سال ۱۳۹۹ به مناسبت صدمین سال میلاد بهمن بیگی و به یمن نیک اندیشی ها و نیک منشی های او به همراه تمام دوستدارانش گرد هم آییم و شاهد چاپ آثاری تحلیلی از زندگی و اندیشه بهمن بیگی باشیم.
وی با اشاره به افتتاح فرهنگسرای بهمن بیگی در شیراز گفت: نشست های تخصصی با عنوان عصری با بهمن بیگی به صورت ماهانه در این فرهنگسرا باید برگزار شود و همچنینی موزه، مرکز اسناد، بهمن بیگی در همین مجموعه ساماندهی شود و دختران و پسران و هنرمندان تیره ها . طوایف مختلف در کلاس ها و غرفه های فرهنگسرا گردهم آیند.

فرهنگسرای استاد محمد بهمن بیگی در زمینی با مساحت بیش از ۷ هزار مترمربع و زیربنای ۴۲۰۰ مترمربع در مجاور شهرداری منطقه ۹ شیراز در بلوار فرزانگان افتتاح شد. بنا بر اعلام مسوولان شهرداری شیراز، این فرهنگسرا در مقطع کنونی بزرگترین فرهنگسرای این کلانشهر محسوب می‌شود.