فرماندار تبریز گفت: ۳۸ نفر در تبریز تخلف انتخاباتی کردند که دو نفر منجر به صدور حکم شده است
بهروز مهدوی امروز در نشست خبری به مناسبت فرارسیدن زمان تبلیغات کاندیداهای مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو ، گفت: افرادی که در فضای مجازی به رقبای دیگر توهین و یا کاندیداهای دیگر را تخریب می‌کردند نیز جزو تخلفات انتخاباتی است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از فارس، وی با بیان اینکه فرمانداری تبریز جلوتر از برنامه زمان‌بندی اعلام شده از سوی وزارت کشور است، گفت: با حضور هیات اجرایی شعب اخذ رای در تبریز، آذرشهر و اسکو نهایی شده و کل مرکز حوزه انتخابیه یک هزار و ۲ شعبه وجود دارد که ۸۰۰ مورد در تبریز بوده همچنین تبریز دارای یک شعبه فرعی ارامنه نیز است که در مجموع ۸۰۰ شعبه شده است.
فرماندار تبریز ادامه داد: بخش مرکزی تبریز در سردرود و باسمنج۷۷ شعبه، خسروشاه ۳۹ شعبه، تبریز ۶۸۳ شعبه است به‌طوریکه ۶۷۷ شعبه ثابت و ۶ شعبه سیار در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو داریم به‌طوریکه دوره قبل ۲۰ شعبه سیار داشتیم که این دوره آن را کاهش دادیم که هدف تسهیل امور است.
وی خاطرنشان کرد: ۱۰۰ شعبه بعد از ۴۰ سال از گذشت انقلاب در تبریز افزایش یافته است زیرا با بررسی سه دوره انتخابات به این نتیجه رسیدیم که علت تراکم زیاد شعبات منجر به طولانی شدن شمارش آرا می‌شد.
مهدوی ابراز کرد: در شعبه فرعی اسکو ۱۱۷ شعبه و آذرشهر ۸۴ شعبه وجود دارد همچنین در شهر آذرشهر ۱۹ صندوق ثابت، ۲ سیار و در بخش مرکزی و روستاها، ۲۵ ثابت و پنج سیار و در شهرستان ممقان ۱۰ ثابت و یک سیار و در گوگان ۲۱ ثابت و یک سیار وجود دارد.
وی گفت: واجدین شرایط در حوزه انتخابیه تبریز یک‌میلیون و ۳۷۹ هزار و ۷۷۰ نفر است که به‌عبارت دیگر ۷۰ درصد جمعیت شهرستان واجد شرایط رای دادن هستند.
فرماندار تبریز ادامه داد: ۳۳۸ نفر ثبت‌نام‌کننده در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو وجود داشت که ۱۵۰ نفر تائید شده، ۵۰ نفر انصراف دادند که نشان‌دهنده این است که ۴۴ درصد تائید شده و ۴۶ درصد رد و انصراف داده‌اند.
وی تصریح کرد: ۱۳۸ نفر نامزد در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو نیز در لیست نهایی هستند که ما برای آنها نشست توجیهی گذاشته و مصادیق مجاز تبلیغات را توضیح دادیم.
مهدوی خاطرنشان کرد: طبق قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی، هر نامزد باید شماره حساب برای خود باز کرده و مسوول مالی برای خود انتخاب کند که ما نیز این اطلاعات را به وزارت کشور داده تا باید تمام دخل و خرج تبلیغات خود را باید از آن طریق انجام دهد.
وی متذکر شد: امروز از ۱۲ بامداد به صورت قانونی تبلیغات شروع شده و به مدت هفت روز تبلیغات ادامه خواهد داشت اما در رابطه با آثار تبلیغاتی که در سال‌های گذشته برای بنر، جزوه و غیره متفاوت بود، این دوره شرایط فرق کرده و تمام آثار تبلیغات به استناد ماده شفافیت و ماده ۶۵ مکرر قانون نباید بیشتر از ۷۰ در ۵۰ باشد.
فرماندار تبریز تصریح کرد: حدنصاب کسب نمایندگی ۲۰ درصد کل آرای ماخوذه صحیح است که به‌عبارتی یک پنجم آرای ماخوذه صحیح می‌باشد.
وی ادامه داد: تمام مصادیق مجاز و غیرمجاز تبلیغات در قوانین مشخص شده است.
مهدوی گفت: نامزدهای شهر تبریز در هر منطقه شهرداری می‌توانند یک ستاد بزنند ولی می‌توانند در هر منطقه دو ستاد اعم از بانوان و آقایان داشته باشند که البته باید محل ستاد را در دست نوشته و با اندازه تعیین شده مشخص کنند.
وی با تاکید بر اینکه عکس‌های کاندیداها باید برای سال‌جاری باشد، بیان داشت: تمام اوراق مشارکتی باید با تائید ستاد رصد تبلیغات در فرمانداری مشخص شود که البته این ستاد دارای کمیته‌های ویژه است.
فرماندار تبریز خاطرنشان ساخت: به نامزدها اعلام کردیم که باید عکس‌های خود را در محل‌های مجاز نصب کنند به‌طوریکه بنر به طول‌های غیرمجاز و در محل‌های نامناسب خلاف می‌باشد.
وی توضیح داد: در کل شهر تبریز کارتن پلاست‌هایی از سوی شهرداری خریداری شده و در محل مجاز نصب شده است و در محل‌های شخصی نیز باید با مالکیت فرد انجام گیرد.
مهدوی اضافه کرد: البته برای اینکه مردم به راحتی رای خود را بدهند کارتون پلاست در شعبات ایجاد شده است.
فرماندار تبریز متذکر شد: از مردم خواهشمندیم تا رای خود را به آخرین لحظات موکول نکنند بلکه رای خود را در ساعات اولیه در صندوق بیاندازند همچنین حتما اسامی را در داخل کادر بنویسند و کد نامزد را هم بنویسند.
وی یادآور شد: متولدین ۲ / ۱۲ / ۱۳۸۰ و قبل از آن امکان شرکت در انتخابات را دارند.
مهدوی با بیان اینکه در دوره‌های قبل به مهر شناسنامه توجه می‌کردند ولی الآن دستگاه احراز هویت تعیین می‌کند که این فرد سن لازم برای رای را دارد، فوت نشده و رای دیگری هم در شعبه دیگر نداده است، ادامه داد: هفت نفر اعضای شورا داریم و در هر سه شعبه یک بازرس خواهیم داشت و در کنار این عزیزان، سه نفر مامور نیروی انتظامی برای تامین امنیت خواهند داشت.
وی افزود: شمارش آرا این دوره با دقت زیادی خوانده می‌شود زیرا با هر قرائت شمارش، آن رای در سامانه با برگ رای وارد خواهد شد.
فرماندار تبریز با اشاره بر اینکه این دوره آموزش‌ها به صورت جدی پیگیری شد به‌طوریکه آموزش کاربر رایانه را به مسوولان شعبات نیز ارائه شده است، افزود: به ازای هر ۶ شعبه نامزدها می‌توانند یک نماینده انتخاب کنند که البته این افراد حق دخالت در فرآیند رای‌‌گیری ندارند و اگر اشکالی در روند باشد، می‌توانند کتباً آن را به رئیس شعبه اعلام کنند.
وی اضافه کرد: سه نفر از نیروهای انتظامی در هر شعبه جهت تامین امنیت انتخابات حضور خواهد داشت.
مهدوی تعداد کل واجدین شرایط برای شرکت در انتخابات حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو را یک میلیون و ۵۸۱ هزار و ۲۳۷ نفر اعلام کرد.
وی با اشاره بر اینکه ۳۸ نفر تخلف انتخاباتی کردند که دو نفر منجر به صدور حکم شده است، گفت: افرادی که در فضای مجازی به رقبای دیگر توهین و یا کاندیداهای دیگر را تخریب می‌کردند نیز جزو تخلفات انتخاباتی است.
فرماندار تبریز در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال نامساعد بودن شرایط جوی در روز انتخابات گفت: شهرداری امکانات لازم را نداشت و بنده عذرخواهی کردم زیرا باید شهرداری با مردم تعامل داشته باشد و به مردم اعلام می‌کرد که دو روز صبر کرده و با ما همکاری کنید تا مسیرها بازگشایی شود.
وی متذکر شد: البته فرهنگ صبر نیز در بین مردم کم است زیرا وقتی به مردم با خودروی شخصی بیرون نیایید نه تنها خودرو بیرون می‌آورند بلکه از دیدن برف با خودرو هم لذت می‌برند و این یک ترافیک بزرگی را ایجاد می‌کند.
مهدوی در پاسخ به این سوال مبنی بر محدودیت رای افراد غیربومی در یک شهر دیگر، گفت: اینکه یک هموطن در هر جای کشور که بخواهد می‌تواند رای دهد و ما منع قانونی نداریم ولی خرید و فروش آرا خلاف بوده و برخورد جدی می‌شود به‌طوریکه اگر خرید و فروش اثبات شود و در صورت تاثیرگذاری در سرنوشت نامزدها تاثیر داشته باشد، جزو جرائم انتخاباتی است ولی اگر تاثیری نداشته باشد فقط افرادی که این کار کرده‌اند را جزو عوامل مجرم می‌شناسند.