مهدی جمال روز شنبه در گفت و گو با ما، ابراز داشت: از مجموع ۹۸ اثر تاریخی تعیین حریم شده در استان سمنان ۳۴ اثر تعیین حریم شده مربوط به شهرستان سمنان است.

وی ادامه داد: در زمان حاضر چهار اثر تاریخی در مهدیشهر، هشت اثر تاریخی در شاهرود، ۲۲ اثر تاریخی در دامغان، سه اثر در گرمسار، ۱۳ اثر در سرخه و هشت اثر در میامی، تعیین حریم شد.

وی بیان کرد: از مجموع ۹۸ اثر تاریخی استان سمنان تعیین حریم شده، حریم ۱۴ اثر تاریخی مورد اصلاح و بازنگری قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان یادآور شد: تعیین حریم اثر تاریخی نقشی مهم در جلوگیری از تعدی‌های عمدی و سهوی افراد به بافت تاریخی دارد و ادامه این رویه در دستور کار است.

جمال خاطرنشان کرد: حریم خانه حاج حشمت اللشکر، مسجد امام هادی (ع) و مسجد امام حسین (ع) واقع در شهر سرخه به ‌صورت یک حریم مشترک، آب انبار بزرگ و بنای تاریخی امامزاده پیر غریب (ع) واقع در شهر سرخه، قلعه تپه خندق و مجموعه تاریخی باغ و عمارت امیر واقع در شهر سمنان، از جمله بناها و آثار تاریخی برجسته استان سمنان است که تصویب شد.

وی یادآور شد: مولفه‌های فنی، اجرایی و نحوه مواجهه با عوامل و آسیب‌ های مخرب منظری و کالبدی در محدوده بناهای تاریخی به ‌لحاظ ارتفاع بناها، خط آسمان و دید بصری، از عوامل و معیارهای تصویب حریم آثار تاریخی در شورای ثبت و تعیین حریم آثار فرهنگی و تاریخی استان سمنان است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان خاطرنشان کرد: سمنان از جمله استان‌های برتر کشور در زمینه تعیین حریم آثار تاریخی است و اکنون حدود ۳۵۰ اثر تاریخی در استان وجود دارد که باید تعیین حریم شود.

تعیین حریم و ابلاغ نقشه معماری و حریم حفاظتی یک اثر تاریخی، ضوابط و مقررات قانونی را برای صیانت بهینه و مستدل از محدوده، کالبد، دید و منظر و بافت تاریخی پیرامونی ساختار شهر فراهم و زمینه حفظ و احیای بافت‌ها و بناهای تاریخی استان و کشور را به شکل هر چه بیشتر و با مبنی قانونی صحیح ایجاد می کند.