حمید اخوان روز یکشنبه در حاشیه آیین مجمع سلامت استان و شهرستان سمنان در سالن اجتماعات دانشکده دندانپزشکی سمنان در گفت و گو با ما، اظهار داشت: نوارهای مرزی و فرودگاه‌های کشور از لحاظ بیماری با منشا ویروس کرونا کنترل می‌شود و هیچ مشکلی وجود ندارد، کرونا به کشور ورود نکرده و مردم به شایعات توجه نکنند.

وی اضافه کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستگاه‌های متولی امنیت کشور مانند نیروی انتظامی بر شرایط کشور در مورد کرونا کنترل دارند و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

مسوول برگزاری مجامع سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: عده ای نباید با دامن زدن به شایعات آرامش را از جامعه سلب کنند، تا این لحظه موردی از کرونا در کشور مشاهده نشده است.

حبیب‌الله خجسته‌پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان نیز در گفت و گو با ما گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان و شاهرود در این استان به صورت روزانه به پایش و رصد مستمر روند بیماری ناشی از کرونا اقدام می کنند و بر اجرای طرح‌های پیشگیرانه در تمام نقاط استان نظارت و کنترل می شود و براساس گزارش‌ها و بررسی‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان و شاهرود تاکنون هیچ مورد ابتلاء به ویروس کرونا در این استان مشاهده نشده است.

مجمع سلامت به منظور درگیر کردن تمام دستگاه‌های اجرایی و آحاد جامعه در مقوله سلامت اجتماعی شکل گرفته و امروز دومین مجمع سلامت استان سمنان با حضور مسوول برگزاری مجامع سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و محمدحسین سالاریان زاده مشاور دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی وزارت بهداشت و درمان و جمعی از مسوولان استان سمنان برگزار شد.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, چین در تازه‌ترین آمار خود از تلفات کرونا اعلام کرد که شمار قربانیان آن در داخل این کشور به ۱۶۶۵ نفر و تعداد مبتلایان به ۶۸ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است. در بسیاری از کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا و نیز، آمریکا، استرالیا، کانادا، سوئد، اسپانیا، فرانسه و امارات متحده عربی این بیماری مشاهده شده است.

دوره کمون یا نهفتگی نسبتا طولانی این بیماری تنفسی مرگبار بین چند روز تا دو هفته متغیر است و همین امر موجب می‌شود مبتلایان تا پیش از بروز علائمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

این ویروس برخلاف ویروس سارس که در سال ۲۰۰۳ در چین شیوع یافت و پس از سرایت به ۲۶ کشور جهان ۸ هزار و ۱۰۰ نفر را مبتلا کرد، در دوره نهفتگی نیز از فرد به فرد قابل انتقال است.