به گزارش جارچی اخبار و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان در این آیین گفت: امروزه با توجه به فراگیری فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی و شیوه ‌های عملی اجرای امور به شکل قابل ملاحظه ای تغییر کرده، به گونه ای که سازمان ها در صورت همسو نبودن با  این جریان فناورانه، قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود.

سیدحمیدرضا ابطحی تصریح کرد: در این راستا سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان در سال های گذشته اقدامات مختلفی در خصوص تولید و یکپارچه سازی سامانه‌های حوزه های شهرداری انجام داده که نتیجه آن افزایش سرعت خدمات رسانی به مناطق، معاونت ها و سازمان‌ها، و تسهیل در سیاستگذاری، مدیریت و تصمیم گیری این حوزه ها بوده است. بر این اساس همزمان با چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب و در آستانه میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) ، تعدادی از این سامانه ها رونمایی شده و به صورت عملی در اختیار کاربران قرار می گیرد.

سامانه جامع منابع انسانی

وی هدف اصلی تولید سامانه جامع منابع انسانی را پیاده سازی و یکپارچه ‌سازی سرویس ‌های منابع انسانی ذکر کرد و افزود: این سامانه شامل تهیه انواع فرم ها و گزارش ‌ها و تسهیل مدیریت یکپارچه اطلاعات و فرآیندهای این حوزه بوده است. مدیریت اطلاعات پایه، مدیریت اطلاعات فردی، مدیریت اطلاعات پرسنلی، تشکیلات و ساختار سازمانی، مدیریت احکام پرسنلی، حقوق و دستمزد، بیمه تکمیلی، مدیریت کاربران و مدیریت خدمات رزرو سفر، از جمله زیر سیستم های این سامانه است. این سامانه به صورت داخلی تولید و به بهره برداری نهایی رسیده است.

سامانه مالی- اقتصادی(فاز اول)

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان با بیان اینکه یکی از سامانه ‌های اصلی و محوری شهرداری که نقش تعیین کننده ای در برقراری ارتباط میان حوزه های مختلف و شفاف ‌سازی موضوعات مالی بر عهده دارد، سامانه یکپارچه مالی- اقتصادی است، افزود: اهداف اجرای این سامانه، ایجاد بانک اطلاعاتی، مدیریت ثبت و نگهداری و تهیه انواع گزارش از اطلاعات مالی، همچنین خودکار سازی فرآیندهای مرتبط با عملیات مالی و ارتباط به هنگام با سایر سامانه های مرتبط در شهرداری است. این سامانه به صورت داخلی تولید شده و در مرحله استقرار است.

سامانه بازرسی

وی در ادامه با اشاره به سامانه بازرسی تاکید کرد: با عنایت به نقش حساس اداره کل بازرسی، در نظارت بر فعالیت های افراد و بخش های گوناگون شهرداری و نیاز مبرم به یک سامانه قابل اطمینان برای جمع آوری اطلاعات مربوط به فعالیت های این حوزه، نیاز به تولید این سامانه به صورت داخلی، کاملا احساس می شد.

ابطحی گفت: هدف اصلی تولید این سامانه، پیاده سازی و یکپارچه ‌سازی مباحث مربوط به مدیریت شکایات، مدیریت انتصابات و مدیریت تخلفات است. این سامانه نیز به صورت داخلی تولید شده و در مرحله استقرار است.

سامانه شهر یادگیرنده

وی با اشاره به سامانه یادگیرنده، اضافه کرد: این سامانه بر اساس مطالعات تطبیقی انجام شده در آموزشگاه های معتبر دنیا و نیاز روز بازار آموزش ایران تهیه شده است.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان هدف از تولید این سامانه را، آموزش مبانی و توسعه مفاهیم شهر هوشمند به روش غیر حضوری و حرکت به سمت پرورش شهروند هوشمند و تحقق شهر هوشمند در اصفهان و سایر شهرهای استان ذکر کرد و افزود: این سامانه با مشارکت شرکت های دانش بنیان اصفهان و مرکز آموزش سازمان فاوا تولید و با نشانی الکترونیکیlcity.ir در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

هوشمند سازی بیشتر شهر با رونمایی از ۴ سامانه

شهردار اصفهان گفت: سازمان فاوا از لحاظ زیرساخت،‌ دانش و نیروی انسانی دارای توانمندی های لازم بوده و انتظار می رود محور اصلی توسعه در زمینه نوآوری ها و خلاقیت ها باشد.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، آیین رونمایی از سامانه های تولید شده در سازمان فاوا شهرداری اصفهان شامل سامانه جامع منابع انسانی شهرداری اصفهان، سامانه مالی و اقتصادی شهرداری اصفهان، سامانه بازرسی و سامانه شهر یادگیرنده با هدف یکپارچه سازی، مدیریت بهینه و افزایش شفافیت در مسیر هوشمندسازی، تولید شده توسط مهندسان و کارشناسان سازمان فاوا به صورت داخلی، برگزار شد.

شهردار اصفهان در چهل و یکمین برنامه اصفهان در مسیر امید و آیین رونمایی از سامانه های تولید شده در سازمان فاوا که با حضور رییس شورای اسلامی شهر اصفهان، رییس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای شهر و جمعی از معاونین و مدیران شهرداری برگزار شد، اظهار کرد: هر یک از چهار سامانه سازمان فاوا شهرداری که امروز رونمایی می شود نقش موثری در مسیر هوشمند شدن شهر داشته و شهروندان نیز می توانند با استفاده از این سامانه ها با آموزش های لازم از امکانات و تکنولوژی های نوین بهره مند شوند.

قدرت اله نوروزی با بیان اینکه انتظار از سازمان فاوا این است که محور اصلی توسعه در زمینه نوآوری ها و خلاقیت ها باشد، تصریح کرد: دلیل این انتظار ظرفیت های بالای موجود در این سازمان است، این سازمان از لحاظ زیرساخت،‌ دانش و نیروی انسانی دارای توانمندی های لازم بوده و توان اجرای آرمان ها و ایده های مدیران شهری را دارد؛ سیاست مدیریت جدید شهرداری و شورای شهر که در بودجه ها خود را نشان داده تحقق این خواسته از سازمان فاوا است.

وی ادامه داد: مجموعه این عناصر می تواند با مدیریت صحیح و اقدامات به موقع و افزایش انگیزه برای تحقق شعارها و برنامه ها، مسیر را به سویی ببرد که فاوای شهرداری در سطح آنچه که شایسته شهر اصفهان است قرار بگیرد.

نوروزی ضمن تاکید بر استقلال مالی سازمان فاوا، تاکید کرد: این سازمان لازم است استقلال خود را در همه زمینه ها پیدا کرده و بتواند همه نیازهای شهری مرتبط با تخصص خود را تامین کند؛ اراده ای لازم است تا این موارد تحقق پیدا کند، مجموعه مدیران سازمان تاکنون گام های موثری در این زمینه برداشته اند، همه می خواهند این سازمان مرکز تحول در عرصه نوآوری ها بوده و نسبت به برآورده کردن نیازهای شهر تلاش کند.

وی با بیان اینکه شهرداری با تمرکزگرایی مخالف است، گفت: به دنبال اجرای سیاست عدم تمرکز در همه جا هستیم اما در این تمرکز زدایی سازمانی که ماموریت برای انجام کاری پیدا می کند باید ماموریتش متمرکز انجام شود؛ بنابراین نمی توانیم ۱۸ سازمان به همراه ۱۸ فاوا داشته باشیم. لازم است هر فردی کار خودش را انجام دهد. اگر سازمان ها و شرکت های دیگر نیاز به خدماتی دارند باید خدمات خود را از سازمان فاوا دریافت کنند.

شهردار اصفهان ضمن تاکید بر مطالبه گری سازمان فاوا، ادامه داد: این سازمان حق دارد بتواند در همه دستگاه های زیرمجموعه شهرداری مداخله کند؛ لازم است اقتدار فاوا بدون اخلال در سازمان های دیگر حفظ شود و ما از این موضوع حمایت می کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان فاوا باید دستگاه خدمت رسان به همه سازمان های دیگر در حوزه فاوا باشد، تصریح کرد: فاوا باید در سال ۹۹ به جای ۴ سامانه تعداد بیشتری سامانه تولید کرده تا نیازهای دیگر شهر و شهرداری مرتفع شود؛ بنابراین لازم است درآمد سازمان افزایش پیدا کرده و بدهی نداشته باشد.

فاوا برای مدیریت وقت مردم برنامه ریزی کند

رییس شورای شهر اصفهان نیز در این آیین ضمن تاکید بر کاهش سخنرانی ها و برگزاری جلسات مختلف، اظهار کرد: روی موضوعاتی مانند تفویض اختیار و تمرکز زدایی غفلت شده که این موضوعات منجر به ختم شدن همه مسائل به افراد خاص می شود، لازم است هم وقت خود و هم وقت دیگران را مدیریت کنیم و ماموریت سازمان فاوا باید مقتضی چنین رفتاری باشد.

علیرضا نصر با بیان اینکه بالغ بر دو میلیون جمعیت در شهر اصفهان زندگی می کنند، تصریح کرد: سازمان فاوا می تواند با طرح ها،‌ ایده ها و برنامه های خود و با سامانه های مختلف از تلف شدن وقت مردم و مدیران جلوگیری کند؛ بخش عمده ای از رفت و آمدها، ترافیک های سنگین و گرفتاری های ناشی از آن که در شهر ایجاد شده به عدم مدیریت صحیح در وقت و عدم قرار دادن تسهیلات لازم برای شهروندان مربوط می شود. به همین جهت ماموریت همکاران ما در سازمان فاوا ماموریتی بسیار سنگین است.

وی ادامه داد: سازمان فاوا باید به گونه ای برنامه ریزی کند که وقت مردم مدیریت شده و اضطراب و استرس در شهر کاهش یابد.

رییس شورای شهر اصفهان با بیان اینکه امروز، بودجه سال ۹۹ شهر اصفهان پس از چندین ماه تلاش و کوشش همکاران به تصویب رسید که اتفاق خوبی برای شهر است، اضافه کرد: بودجه سال آینده پس از حدود سه هزار نفر ساعت در حوزه برنامه ریزی، ۳۵۰ نفر ساعت در کمیسیون های تخصصی شورای شهر، ۷۰۰ نفر ساعت در جلسات تلفیق شورای شهر و حدود ۴ ماه درگیری به اتفاق آرا و در زمان مقرر در دو حوزه مدیریت اجرایی و مدیریت نظارتی تصویب شد.

وی بودجه مصوب سازمان فاوا در سال جاری را ۴۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ذکر کرد و افزود: مصوب بودجه این سازمان برای سال آینده ۶۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است؛ در بخش اعتبارات سازمان فاوا برای پشتیبانی نرم افزارها، سخت افزارها و شبکه سال جاری ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود که این بودجه برای سال آینده به عدد ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است. در بخش اعتبارات عمرانی سازمان فاوا نیز در زمینه ارتقاء مرکز داده، بودجه ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی سال جاری به رقم ۱۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای سال آینده افزایش یافته است.

نصر اصفهانی با بیان اینکه برای تحقق پروژه‌های «آی سی تی» سازمان فاوا در سال آینده، ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است. تاکید کرد: در بخش اعتبارات عمرانی سازمان فاوا در زمینه ارتقاء مرکز داده بودجه ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی سال جاری به رقم ۱۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای سال آینده افزایش یافته است. بودجه هوشمندسازی شهر در سال جاری پنج میلیارد تومان بود که برای سال آینده نیز همین رقم تصویب شده است.

وی با بیان اینکه در موضوع شهرسازی الکترونیک فاز دوم ۸۰۰ میلیون تومان برای سال جاری بوده که به یک میلیاردتومان برای سال آینده افزایش پیدا کرده است، افزود: سازمان فاوا از توانمندی لازم به لحاظ تخصص برخوردار و قدرت رقابت پذیری دارد.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: اگر تمام نیازها با کیفیت قابل توجه و حداقل هزینه رقم بخورد، دلیلی برای سپردن امور به بخش‌های بیرونی نداریم البته این به معنای نادیده گرفتن توان بخش خصوصی نیست اما باید بخش زیادی از نیازها را در سازمان فاوا مرتفع کنیم.

وی تاکید کرد: باید کاستی ها را در سازمان جبران کرده و با تلاش مضاعف اعتمادها را بازسازی و نیازهای شهر را برطرف کنیم.

تخصص و توانمندی فاوا فرصت استفاده بهینه از ظرفیت های شهر را فراهم کند

همچنین رئیس کمیسیون حمل ‌و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه لازم است سازمان فاوا درآمدزا، بهینه و فراگیر باشد، گفت: تخصص و توانمندی فاوا فرصت بهینه استفاده از ظرفیت های شهر را فراهم کند.

به گزارش اداره ارتباطات رسانهای شهرداری اصفهان، احمد زندآور در آئین رونمایی از سامانه‌ های تولید شده در سازمان فاوا شهرداری اصفهان، اظهار کرد: ظرفیتی که در سازمان فاوا با وجود متخصصین و کارشناسان آنها که دارای سوابق و تحصیلات بسیار خوبی هستند وجود دارد در کمتر جای دیگری یافت می شود و لازم است از افکار و توانمندی این جمع برای رشد و توسعه و هوشمندسازی شهر استفاده کرد.

احمد زندآور با بیان اینکه لازم است سازمان فاوا درآمدزا، بهینه و فراگیر باشد، تصریح کرد: این سازمان باید فرصت ها و ظرفیت های برابر برای شهرداری و شهر ایجاد کرده و خدمات بیشتری به شهرداری های استان و شهرهای دیگر کشور بدهد.

وی استفاده بهینه از ظرفیت فعلی شهرداری اصفهان را مورد تاکید قرار داد و افزود: با توجه به جمعیت عظیم متخصص در سازمان فاوا امیدوارم در آینده شاهد برنامه ‌ها، اهداف و تحقق اهداف مهم‌ تری در سازمان فاوا باشیم.

لازمه عقب نماندن از دنیا استفاده از فناوری های روز نوآورانه است

معاون برنامه ریزی و توسه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان نیز در این آیین گفت: این نرم افزارها قرار است فراگیر و محل درآمدی برای سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد.

علیرضا صادقیان تصریح کرد: دنیایی که امروزه در آن زندگی می کنیم دنیای واقعی آمیخته با فضای مجازی است بنابراین چاره ای نداریم جز اینکه خودمان را با این دنیا تطابق دهیم زیرا اگر این کار را انجام ندهیم دیگران در این موضوع از ما پیشی گرفته و پس از مدتی متوجه می شویم در جایگاهی که باید باشیم نه تنها نیستیم بلکه فاصله بسیاری از دنیا گرفته ایم که رسیدن به آن امکان پذیر نخواهد بود.

وی ادامه داد: سازمان فاوا قرار است مأموریت حضور جدی شهرداری را در این حوزه ها داشته باشد به نحوی که از دنیا عقب نمانیم. امیدواریم این نرم افزارها بتواند بخش هایی از مشکلات جاری شهرداری را مرتفع کند.

گفتنی است رونمایی از سامانه ‌های تولید شده در سازمان فاوای شهرداری اصفهان شامل سامانه جامع منابع انسانی، سامانه مالی و اقتصادی، سامانه بازرسی، سامانه شهر یادگیرنده، یکپارچه سازی، مدیریت بهینه و افزایش شفافیت در مسیر هوشمندسازی تولیدشده توسط مهندسان و کارشناسان سازمان فاوا به صورت داخلی است.