به گزارش خبرنگار جارچی اخبار از یزد، « غلامعلی دهشیری» در نشست با قضات و تعدادی از اعضای شوراهای حل اختلاف یزد، بیان کرد: وقتی پرونده ای در شورای حل اختلاف با صلح و سازش ختم می شود، در واقع همان کلمه واقعی است که با اراده و توافق طرفین اختلاف به صورت اساسی حل می شود و رضایت از موضوع بر طرفین حاکم می شود.

 

وی تصریح کرد: ایجاد صفا و صمیمیت در افراد و کاهش انشقاق و افتراق در جامعه اقدامی مأجور درگاه الهی است که قضات و اعضای در شورای های حل اختلاف به صورت حرفه ای و سازمان یافته به آن مشغولند.

 

این مقام قضایی، با اشاره به فلسفه ذاتی تشکیل شوراهای حل اختلاف با عنایت مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی، بنیانگذار شوراهای حل اختلاف کشور ابراز داشت: هدف از شکل گیری شوراهای حل اختلاف، حل اختلاف مردم بود که با مرور زمان و امر مقنن به امور حکمی قضایی هم وارد شد.

 

وی افزود: با اصلاح قانون شوراهای حل اختلاف، شوراها به اصل رسالت خویش بازخواهند گشت و باید تمام اهتمام خود را به مسئله صلح و سازش اختصاص دهند.

 

رئیس کل دادگستری استان یزد، بر ضرورت آموزش های علمی و کاربردی در خصوص فنون سازش و اقناع، تأکید کرد و بیان داشت: باید با استفاده از اساتید مجرب، راه های نفوذ در افراد، روانشناسی اجتماعی و شیوه ها و شگرد های اثر گذار در موضوع زمینه سازی صلح و سازش را به اعضای شورا آموزش داد.

 

وی تفقد از کارکنان بازنشسته شورا و بهره گیری از تجربیات و جمع آوری خاطرات آنان را خواستار شد و اظهار داشت: با جمع آوری خاطرات افرادی که سالها در مسیر ایجاد صلح و سازش بین افراد همت گمارده اند، می توان یک تجربه گرانبها را در اختیار جوانان شاغل در شوراهای حل اختلاف قرار داد.

 

دهشیری، به توجه و اهتمام به مسئله پیشگیری از وقوع جرم نیز تأکید کرد و گفت: در ارجاع برخی پرونده ها باید فرایندهای را ایجاد کرد که از تکرر جرم و بزه در جامعه پیشگیری شود.

 

وی افزود: اگر فردی برای رانندگی بدون پروانه به شورا ارجاع می شود باید به گونه ای مسئله مدیریت شود که این فرد به سمت اخذ گواهینامه رانندگی رهنمون شود و از تکرار جرم رانندگی بدون پروانه جلوگیری شود.