به گزارش خبرنگار جارچی اخبار از یزد، « اکبر غفوری» در هفدهمین نشست اندیشه‌ورزی «والعصر» که با موضوع «توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم» به همت حوزه هنری یزد و اداره کل تبلیغات اسلامی استان در سالن اجتماعات این اداره برگزار شد با اشاره به اهمیت انتخابات دوم اسفند گفت: اگر مجلس انقلابی شکل بگیرد، وضعیت اقتصاد ایران هم بهتر خواهد شد بنابراین باید آگاهانه و با تحقیق نمایندگان اصلح را انتخاب کنیم و به مجلس بفرستیم.

 

مدرس دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی اجتماعی مشارکت حداکثری در انتخابات را امنیت‌ساز و عزت آفرین دانست و حضور پرشور و حداکثری مردم در این دوره حساس را ضامن تثبیت و بقای انقلاب و شکست دشمنان عنوان کرد.

 

وی در ادامه به توصیه‌های هفت‌گانه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم اشاره و خاطر نشان کرد: معنویت و اخلاق یکی از این رهنمودهاست، بر این اساس ملاک و معیار گزینش افراد از جمله در انتخابات باید اخلاص، ایثار، ایمان، توکل، خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمندان، راست‌گویی، شجاعت، تواضع، اعتماد به نفس و پاکدستی باشد.

 

این استاد دانشگاه، علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و سبک زندگی را توصیه‌های رهبر انقلاب در این بیانیه برشمرد.

 

وی با اشاره به اهمیت علم و پژوهش و تأکید رهبر معظم انقلاب برای قوی شدن ایران گفت: تاکنون فعالیت‌ها و اقدامات بسیار خوبی در زمینه علم در کشور صورت گرفته است؛ امروز ایران اسلامی در بسیاری از عرصه‌های علمی و فناوری در رتبه‌های برتر جهان قرار دارد که این موفقیت و جایگاه خوب با تکیه بر توان داخلی و همت جوانان برومند این مرز و بوم محقق شده است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد افزود: به اذعان برخی منابع و رسانه‌های غربی، ایران سریع‌ترین رشد علمی دنیا را دارد و این رشد، بسیار قوی است به نحوی که نرخ رشد علمی در ایران ۱۱ برابر میانگین جهانی است.

 

غفوری اضافه کرد: امروز کشورمان در حوزه‌های دفاعی، علمی، بهداشتی، ورزشی، کشاورزی و تولید مواد غذایی رشد و پیشرفت‌ بسیار خوبی داشته که این روند همچنان ادامه دارد، این در حالی است که قبل از انقلاب در عرصه‌های مختلف به آمریکا و غرب وابسته بودیم.

 

وی با بیان این که در حال حاضر ایران در زمینه ثبت اختراعات و ابداعات، رتبه دوم دنیا را به خود اختصاص داده، ادامه داد: در زمینه کسب مدال‌های علمی نیز در جایگاه دهم دنیا قرار داریم و امروز ۹۷ درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود.

 

این تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی با اشاره به جایگاه نهم ایران در زمینه چاپ و انتشار کتاب گفت: در حوزه الهیات، جایگاه دوم و در حوزه کتاب‌های هنر و تفریح در رتبه ۱۸ دنیا قرار داریم.

 

وی با بیان این که ایران هم اکنون تنها تولید کننده ایمپلنت چشمی و نخستین کشور در زمینه پیوند نای زیست مصنوعی در جهان است، رتبه اول دنیا در زمینه تولید پودر استخوان و تولید پودر گیاهی مقابله با ایدز، دومین کشور سازنده دریچه قلب، دومین کشور تولید کننده نانو دارو، سومین کشور تولیدکننده داروی بیماری (ام اس) و پیشگام مهندسی ژنتیک را از دیگر افتخارات نخبگان جوان ایرانی برشمرد و ادامه داد: در زمینه سلول‌های بنیادی نیز رتبه دوم و در عرصه زیست فناوری رتبه اول منطقه و ۱۳ جهان را در اختیار داریم.

 

این مدرس دانشگاه بیان کرد: امروز شاخص‌های بهداشتی در ایران نسبت به پیش از انقلاب ۴۰۰ برابر شده و امید به زندگی از ۵۲ به ۷۵ سال رسیده است.

 

غفوری با اشاره به جایگاه خوب کشورمان در زمینه هنر گفت: یکی از اشکال‌های ما پس از انقلاب این بود که به رغم استعدادهای بسیار خوب، افراد و گروه‌های مذهبی، حزب‌اللهی و بسیجی کمتر به سراغ هنر از جمله تئاتر و موسیقی رفتند.

 

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر اهمیت علم و دانش گفت: باید با تلاش، همت مضاعف و سرعت بیشتر به قله‌های علمی دست یابیم چرا که علم و دانش عزت‌بخش و قدرت آفرین است.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به لزوم فراگیری و ترویج «معنویت و اخلاق» در جامعه که یکی از توصیه‌های مهم رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم به شمار می‌آید، افزود: ایشان می‌فرمایند «وجود معنویت و اخلاق، محیط زندگی را حتی با کمبودهای مادی، بهشت می‌سازد و نبودن آن حتی با برخورداری مادی، جهنم می‌سازد».

 

این کارشناس خاطر نشان کرد: نمی‌توان با دستور و فرمان، معنویت و اخلاق را در جامعه ایجاد کرد بلکه باید منش و رفتار اخلاقی را در خومان ایجاد کنیم و سپس آن را رواج دهیم، همچنین باید با کانون‌های ضد معنویت نیز برخورد شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد در بخش دیگر سخنان خود به اقتصاد به عنوان یکی دیگر از توصیه‌های مهم رهبر انقلاب اشاره کرد و ضعف مدیریت و عیوب ساختاری را از جمله چالش‌های درونی اقتصاد کشور برشمرد.

 

غفوری تصریح کرد: با اصلاح چالش درونی، چالش‌های بیرونی نیز کم اثر و بی اثر خواهد شد.

 

وی افزود: باید با تکیه بر اقتصاد مقاومتی و تقویت اقتصاد مستقل مبتنی بر تولید انبوه و با کیفیت و مصرف به اندازه، در زمینه اقتصادی قوی شویم و با بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌های موجود از چالش‌ها و تحریم‌ها با سربلندی عبور کنیم.

 

در این نشست که جمعی از روحانیون، طلاب، پژوهشگران، و فعالان فرهنگی هنری حضور داشتند، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد به پرسش شرکت کنندگان نیز پاسخ داد.

 

این برنامه، سومین جلسه اختصاصی در زمینه توصیه‌ها و رهنمود‌های امام خامنه‌ای در بیانیه گام دوم بود.