سیاوش امیرمکری روز پنجشنبه در آیین تودیع و معارفه رییس فرودگاه بجنورد اظهار داشت: در سال هایی که کشورهای همسایه درگیر جنگ بودند تعداد پروازهای ایرلاین های خارجی از آسمان ایران روزانه به یک هزار و ۵۰۰ پرواز نیز می رسید اما هم اکنون با توجه به برخی مسائل، تعداد پروازها از آسمان ایران نیز کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: شرکت های هواپیمایی بر اساس برنامه اقتصادی و همچنین امنیتی برنامه پروازی خود را از آسمان کشورها تنظیم می کنند.

وی با بیان اینکه فضای ایران برای پرواز ایرلاین ها بسیار امن است گفت: درخواست افزایش ظرفیت از کشورمان نیز زیاد است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: استکبار جهانی بعد از انقلاب با ایجاد محدودیت ها، موانع زیادی برای صنعت هواپیمایی ایجاد کرده است که همواره با چالش هایی مواجه بوده ایم، هم اکنون محدودیت برای تامین ناوگان داریم.

امیرمکری با بیان اینکه همین محدودیت ها باعث شده است که نتوانیم نیاز و تقاضای کشور را با هم همسو کنیم اظهار داشت: در دوره کوتاه برجام فرصتی برای خرید تعدادی ناوگان ایجاد شد اما دوباره محدودیت ها بر سر راه قرار گرفت.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, وی با بیان اینکه در فرودگاه های کشور ظرفیت زیادی برای توسعه ایجاد شده است افزود: اما محدودیت ناوگان باعث شده است نتوانیم این صنعت را به نحو مطلوب گسترش دهیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در بخش دیگری از سخنانش به فرودگاه بجنورد نیز اشاره کرد و گفت: ۵۳ فرودگاه در مالکیت این شرکت است که از نظر زیر ساخت ها ترمینالی و عوامل پروازی و تجهیزات ناوبری به روز هستند.

امیرمکری اظهار داشت: هم اکنون در فرودگاه بجنورد ظرفیت اعزام و پذیرش تا ۴۰۰ هزار مسافر در سال را دارد اما به دلایل مختلف از جمله کمبود ناوگان، مسائل فنی پرواز، این ظرفیت کامل نشده است.

وی افزود: در ۱۰ ماه امسال در این فرودگاه ۲۴ هزار مسافر با ۴۱۲ پرواز در مسیر تهران – بجنورد جا به جا شدند که در مقایسه با سال گذشته ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی بر ثبیت پروازها در فرودگاه بجنورد تاکید کرد و گفت: همچنین باید پرواز به عتبات عالیت نیز از این فرودگاه داشته باشیم.

رضا رجب زاده بر توسعه متوازن در بحث ناوگان هوایی در کشور تاکید کرد و افزود: مهاجرت ها و آسیب هایی که بعد از آن در مناطق محروم ایجاد می شود ناشی از نبود توسعه متوازن در زمینه های مختلف است.

شرکت های هواپیمایی ماهان، ایران ایر و آسمان در سال جاری تعداد زیادی از پروازهای فرودگاه بجنورد را به علت مشکلات فنی، بازرگانی، آب و هوایی و یا بدون اقامه دلیلی خاص لغو کرده اند.

فرودگاه بجنورد به علت شرایط خاص اقلیمی و مکانی، نیاز به هواپیمای خاص دارد که هم اکنون عمدتا هواپیماهای فوکر در این فرودگاه برنامه پروازی دارند و در فصل زمستان شمار زیادی از پروازها به علت بدی آب و هوا لغو می شوند.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور قرار دارد که فاصله بجنورد، مرکز این استان تا تهران افزون بر ۷۰۰ کیلومتر و تا مشهد ۲۵۰ کیلومتر است.

فرودگاه بجنورد به عنوان فرودگاه مرز هوایی فعال است که دارای یک باند به ابعاد ۴۲۰۰ در ۴۵ متر، اپرون به ابعاد ۲۴۵ در ۱۱۸ متر، تاکسی وی عمود به ابعاد ۲۳ در ۱۲۰ متر و ساختمان ترمینال مسافری به مساحت ۱۷۰۰ متر مربع و ترمینال جدید به مساحت ۴۶۰۰ مترمربع است.

هم اکنون در هفته ۹ پرواز رفت و برگشت در مسیر تهران – بجنورد توسط شرکت های ماهان، آسمان و ایران ایر انجام می شود.

در این آیین از سیدمهدی رزاز قدردانی و محمد قدمگاهی به عنوان رییس فرودگاه بجنورد معرفی شد.