مدیر منطقه ۴ شهرداری اصفهان گفت: با توجه به ساخت محل جدید برای ساخت نمایشگاه بین المللی به دنبال این هستیم تا در زمین محل فعلی نمایشگاه بین المللی اصفهان، پردیس فرهنگی شهر اصفهان قرینه پردیس هنر با کاربری های لازم و مورد نیاز ساخته شود.

به گزارش جارچی اخبار و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، رضا اخوان در پنجاهمین نشست خبری از سلسله نشست های سه شنبه ها با رسانه، اظهار کرد: محل نمایشگاه های بین المللی اصفهان به لحاظ زیست محیطی برای سیما و منظر شهری مناسب نیست بنابراین به دنبال تغییر کاربری آن هستیم. پیشنهاد داده ایم با جا به جایی این محل، در محل فعلی نمایشگاه در جوار پل شهرستان، پردیس فرهنگی اصفهان احداث شود که شامل باغ کتاب هم خواهد بود و این باغ در امتداد باع گلها، باغ جوان و باغ تندرستی و فن آوری احداث می شود.

وی ادامه داد: منطقه ۴ شهرداری اصفهان از مناطق خاص و استراتژیک شهر اصفهان با وسعت ۷ هزار ۵۰۰ هکتار مساحت بوده که دومین منطقه شهری اصفهان از لحاظ وسعت محسوب می شود.

وی سرانه فضای سبز منطقه را حدود ۷۰ متر برای هر نفر ذکر کرد و افزود: مساحت فضای سبز در اختیار منطقه ۴ شهرداری اصفهان حدود ۱۰۰۰ هکتار از ۳ هزار و ۷۰۰ هکتار مساحت در اختیار فضای سبز شهرداری اصفهان است. سال گذشته با توجه به خشکسالی منطقه حفظ و نگهداری فضای سبز با تدابیری ویژه از حوزه های مختلف مانند خدمات شهری با انجام کارهایی مانند اجاره آب، اجاره ماشین آلات برای حمل آب و با هزینه های زیاد صورت گرفت و خوشبختانه موفق به عبور از بحران شدیم؛ امروز خدا را شاکریم که هیچ یک از فضاهای سبز شهری وسیع منطقه نه تنها آسیب ندید بلکه همزمان در راستای توسعه و گسترش فضای سبز شهرداری ۵۰ هکتار به صورت دیم در محل پردیس اشراق (کوه نخودی) به فضای سبز منطقه اضافه شد.

مدیر منطقه ۴ شهرداری اصفهان با اشاره به ابرپروژه میدان شهدای هسته ای و خیابان های منتهی به آن، تصریح کرد: تاکنون برای آزادسازی این میدان و خیابان سلمان فارسی ۸۰ میلیارد تومان هزینه شده و البته بخشی از آزادسازی‌ ها از طریق ماده ۹ انجام شده است. در مجموع برای آزادسازی کامل این پروژه ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. این پروژه شامل یک میدان با وسعت ۴۰ هزار متر مربع با شکل هندسی خاص همراه با سه خیابان اصلی منتهی به این میدان است، ادامه خیابان سلمان فارسی با طول ۷۰۰ متر یکی از این خیابان هاست که نزدیک به ۴۰ هزار مترمربع آزادسازی مربوط به آن انجام شد.

وی با تاکید بر اینکه آزادسازی های میدان شهدای هسته ای با حدود ۳۰ هزارمتر مربع و آزادسازی ادامه خیابان سلمان فارسی با ۴۰ هزار متر مربع صورت گرفته است، اضافه کرد: در ایام دهه فجر عملیات اجرایی این پروژه ها توسط معاونت عمران با برنامه ای سه ماهه آغاز شد و حلقه ترافیکی میدان شهدای هسته ای و خیابان سلمان فارسی تا پایان اسفندماه در اختیار شهروندان قرار می گیرد و سایر امورات آن مانند فضای سبز، بدنه سازی، پیاده روسازی و … تا پایان فروردین و اوایل اردیبهشت ماه انجام می شود.

اخوان، ادامه خیابان ارغوانیه به طول ۹۰۰ متر و خیابان روشن شهر با طول ۱۹۰۰ متر را از دیگر پروژه های ابرپروژه میدان شهدای هسته ای ذکر کرد و افزود: از ۱۹۰۰ متر خیابان روشن شهر ۱۵۰۰ متر آماده و روشنایی های آن احداث شده است اما ۴۰۰ متر باقیمانده در داخل بافت محله پینارت قرار دارد که آزادسازی های آن به دلیل شرایط کالبدی خاص محل مشکل بوده است و امیدواریم آزادسازی های دو خیابان ذکر شده انجام و مجموعه پروژه میدان شهدای هسته ای سال آینده به طور کامل در اختیار شهروندان قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه منطقه ۴ شهرداری اصفهان از دیرباز جزو مناطق برخوردار شهر اصفهان بوده است، ادامه داد: این منطقه از گذشته به عنوان محل سکونت شهروندانی که به دنبال شاخص ها، ملاک ها و معیارهای ویژه ای بودند انتخاب شده و به عنوان عروس مناطق شهر اصفهان مطرح بوده است.

مدیر منطقه ۴ شهرداری اصفهان گفت: متاسفانه این منطقه بنا به دلایلی طی سالیان گذشته از شرایط ویژه برخورداری فاصله گرفته است اما باززنده سازی این عروس مناطق شهری اصفهان آغاز شده و تلاش می شود این منطقه باز هم به عنوان یکی از بهترین مناطق مسکونی در راس مناطق شهر اصفهان قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: شهرداری منطقه ۴ به عنوان بستر ساز و زمینه ساز پروژه هایی مانند محل جدید نمایشگاه بین المللی یا بازار گل و گیاه فعالیت چشمگیری داشته است، بزرگترین بازار گل و گیاه استان با مختصات بسیار بزرگ در محدوده منطقه ۴ در محل باغ تندرستی در پارک طبیعی شرق در دست احداث است.

*جا به جایی بازار گل و گیاه به بلوار رضوان برای کاهش بار ترافیکی منطقه ۴ 

اخوان با بیان اینکه متاسفانه به دلیل بارگزاری های متعدد سالیان قبل روی بازار گل و گیاه فعلی شهر اصفهان واقع در خیابان همدانیان در منطقه ۴، ترافیک بسیاری در این محدوده ایجاد شده است، افزود: تصمیم مدیریت شهری با نیازسنجی و آسیب شناسی های صورت گرفته به دلیل تقاضا و عرضه گل و گیاه و ماهی های زینتی، جانمایی بازار جدید گل و گیاه در حاشیه شهر اصفهان و بلوار رضوان با مساحتی حدود ۱۶ هکتار زمین و ۲۰ هزار مترمربع مساحت انجام گرفته که تاکنون فاز اول آن ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی اضافه کرد: از دیگر پروژه هایی که باعث رشد و توسعه منطقه می شود محل جدید نمایشگاه بین المللی شهر اصفهان است که بسترسازی و پیشتیبانی آن با شهرداری منطقه ۴ است، این پروژه از طریق شرکت نمایشگاه ها در حال مدیریت و احداث است.

مدیر منطقه ۴ شهرداری اصفهان با بیان اینکه محل فعلی نمایشگاه بین المللی شهر اصفهان با توجه به جانمایی نامناسب، مطلوب شهر اصفهان نبوده، گفت: با توجه به ساخت محل جدید برای نمایشگاه به دنبال این هستیم تا در زمین محل فعلی نمایشگاه بین المللی اصفهان، پردیس فرهنگی شهر اصفهان قرینه پردیس هنر با کاربری های مورد نیاز ساخته شود.

وی با اشاره به فضاهای بلاتکلیف ضلع جنوبی محور خیابان مشتاق حدفاصل میدان بزرگمهر تا پل اشکاوند، گفت: با همت و مشارکت شهروندان و مالکان برای فضاهای بلاتکلیف برنامه ریزی شده تا به عنوان مثال کارخانه خورشید به وسعت ۱۴ هزار متر مربع که سالها است بلا استفاده است با کاربری ویژه مورد استفاده قرار گیرد.

اخوان با بیان اینکه در دو سال گذشته جلسات متعددی با مالکان این کارخانه برگزار و به این جمع بندی رسیدیم که با مشارکت مالکان، کاربری ‌های همگن با محیط اطراف آن تعریف کنیم، افزود: این جلسات با محوریت معاونت شهرسازی و معماری و معاونت مالی و اقتصادی شهرداری پیگیری و به زودی نهایی می شود.

وی در ادامه با اشاره به کارخانه رنگرزی زهره در مجاورت تاسیسات سازمان آب منطقه‌ ای، تصریح کرد: این کارخانه واقع در حاشیه رودخانه زاینده رود در آینده نزدیک تعیین وضعیت خواهد شد و با کاربری متناسب با محیط اطراف و سازه ‌های متفاوت باززنده سازی و احیا می ‌شود.

مدیر منطقه ۴ شهرداری اصفهان با بیان اینکه در محدوده منطقه ۴ بزرگترین پارک طبیعی استان وجود دارد، اضافه کرد: پارک طبیعی شرق اصفهان ۳ هزار و ۴۰۰ هکتار است که بخش عمده ای از آن در اختیار منطقه ۴ است، مقرر شده با توجه به نیازسنجی و شرایط زیست محیطی و با توجه به نیاز شهروندان برخی از کاربری ‌ها در محدوده دو هزار و ۴۰۰ هکتاری در اختیار منطقه چهار، طراحی شود.

 

وی با بیان اینکه فاز نخست پارک طبیعی شرق شامل محوطه سازی، پیاده رو سازی، فضای سبز و … سال گذشته به بهره برداری رسید، گفت: این آمادگی وجود دارد تا فاز دوم و سوم پردیس اشراق به عنوان یک مجموعه فرهنگی، تفریحی و رفاهی در راستای گردشگری احداث شود که البته با توجه به آماده نبودن زیرساخت ها بهره برداری از آن زمانبر است.

*شهرداری آماده ادامه کاوش در تپه اشرف است

اخوان در ادامه از تپه تاریخی اشرف به عنوان یکی از مناطق تاریخی و میراثی شهر اصفهان نام برد و افزود: این تپه در عرصه‌ ای به وسعت هفت هکتار از اراضی حاشیه رودخانه زاینده رود و خیابان مشتاق واقع شده که در اختیار میراث فرهنگی است.

وی ادامه داد: سال گذشته با پیگیری های انجام شده یک مرحله کاوش در تپه اشرف به مدت زمان دو ماه انجام شد و البته شهرداری منطقه چهار برای ادامه و اتمام کاوش تپه اشرف آمادگی خود را اعلام و بستر لازم را فراهم می ‌کند. هر چند میراث فرهنگی اعلام کرده که اعتبار لازم برای ادامه کاوش و اقدامات بعدی را ندارد. امیدواریم با برنامه ریزی های لازم این موضوع نیز حل و فصل و این تپه از شرایط فعلی رهایی یابد.

مدیر منطقه ۴ شهرداری اصفهان در ادامه با اشاره به امکانات شهرک زاینده رود، اظهار کرد: متاسفانه این منطقه در سال ۸۵ بدون مطالعات لازم زیرساختی تحت شرایطی با چند روستای دیگر مانند پینارت، کلم خواران و… به شهرداری اصفهان الحاق شد.

وی با بیان اینکه منطقه زاینده رود شامل چندین تفکیکی است، تاکید کرد: این تفکیکی ها قبل از الحاق به شهر اصفهان تفکیک شده اما متاسفانه قدر و سهم خدمات مانند مسائل بهداشتی، آموزشی، فضای سبز و … برای آن در نظر گرفته نشده بود، شهرداری باید بخشی از زمین مستحدثات را در راستای سهم خدمات در اختیار داشته باشد تا بتواند ابنیه ها را روی آن ساخته و امکان احداث فضاهای مورد نیاز برای شهروندان را داشته باشد.

اخوان اضافه کرد: این منطقه از حداقل امکانات مانند خیابان، پیاده روسازی، جدول و … برخوردار نبود، ‌از سال گذشته تاکنون حدود ۵۰۰ میلیون تومان در این محدوده هزینه شده اما این هزینه ها به قدری زیاد است که نیاز به یک بودجه ویژه دارد.

*بودجه ویژه برای رسیدگی به کردآباد

وی با اشاره به محله کردآباد، افزود: این محله ۶۳ سال است که به شهر اصفهان الحاق شده اما در کمال تاسف به دلایل مختلف همچنان بافت روستایی دارد. یک خیابان سالها پیش به عنوان دسترسی محلی برای این محله پیش بینی و طراحی های آن انجام شده است، بودجه هایی از سالیان گذشته پیش بینی شده اما تاکنون اقدامی روی دسترسی های آن صورت نگرفته است، شهرداری منطقه ۴ امسال به این پروژه ورود و طراحی های آن را تثبیت کرد، بودجه ای به مبلغ ۵ میلیاردتومان هم برای آن در نظر گرفته شده است اما برای خیابان کردآباد بر اساس برآوردهای امروز حدود ۱۵۰ میلیارد تومان نیاز است.

مدیر منطقه ۴ شهرداری اصفهان با اشاره به مشکل پارک خودروها در مجموعه اداری، ذکر کرد: زمانی که قرار بود مجموعه اداری احداث شود مقرر شده بود که بارگذاری ‌ها محدود و با شرایط ویژه همراه باشد با این وجود در حال حاضر بارگذاری‌ ها به حدی زیاد شده که حتی جای پارک خودروها نیست؛ شهرداری منطقه چهار برای رفع مشکل پارک خودروهای مراجعان، زمینی به متراژ دو هزار مترمربع در مجموعه اداری امیرکبیر تملک کرده که به پارکینگ سه طبقه تبدیل شود.

*چاره اندیشی برای مشکلات ترافیکی خیابان همدانیان 

اخوان در ادامه با اشاره به مشکلات ترافیکی خیابان همدانیان، گفت: ۳۰ درصد معضلات خیابان همدانیان مربوط به صنف میوه فروشان این خیابان است البته مقرر شده محوطه پارک خودروها متعلق به بازار کوثر۵ به یک پارکینگ تبدیل شود.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان در پاسخ به پرسشی پیرامون چگونگی وضعیت مادی های منطقه چهار ابراز داشت: مادی ها به عنوان رگ های حیاتی شهر اصفهان هستند و در حدود ۲۳ کیلومتر از مادی های شهر اصفهان در منطقه ۴ قرار دارد.

وی با بیان اینکه طراحی و فضاسازی مادی با سازمان پارک ها و فضای سبز است و دستورالعمل های خاص خود را دارد، ادامه داد: با این وجود تلاش ما بر این است که تاجایی که امکان دارد اگر مادی ها دستخوش تغییری شدند، بازسازی و احیا شوند چراکه به این موضوع در سرزندگی منطقه بسیار موثر است.

اخوان اضافه کرد: هر ساله به دلیل محدودیت منابع و بودجه می توانیم فقط بخشی از مادی ها را احیا و بازسازی کنیم  تا شرایط مادی ها منطقه به نحو مطلوب بهتر شود و درصددیم در راستای باززنده سازی و باز آفرینی آنها اقدام کنیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه در حال حاضر خیابان همدانیان با نابسامانی های زیادی روبرو شده است و برای این موضوع چه تدابیری اندیشیده شده است، گفت: در گذشته محل خیابان همدانیان باغی بوده و زمین های زراعی در اطراف وجود داشته است. اولین اقدام شهرداری این بوده است که ترمینالی در شرق اصفهان و در این محدوده جانمایی کرده است. همان زمان استانداری از شهرداری درخواست می کند پمپ گاز در این محل جانمایی کند و به ترتیب بازار کوثر و بازار گل و گیاه در این منطقه احداث می شود که در حال حاضر با توجه به  افزایش جمعیت و ترافیک زیاد در این منطقه، معضلات بسیاری به وجود آمده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری که مربوط به افزایش بارترافیکی زیاد در خیابان علامه امینی شرقی بود، گفت: عرض خیابان علامه امینی کم است و به دنبال دسترسی جدیدی هستیم. مقرر شده است طی تعاملی با اعضای حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان رینگ مناسبی در این محدوده احداث کنیم و این موضوع جز برنامه های پیشنهادی ماست. برخی از کوچه ها خود به خود محل ترافیک هستند که باید گلوگاه ها باز شود. تعریض این خیابان در دستور کار تدریجی ما قرار دارد. همچنین به دنبال بارگزاری جدیدی در خیابان همدانیان نیستیم.

اخوان در پاسخ به پرسش دیگری درباره ساماندهی و تعریض خیابان بازارچه، گفت: تردد در خیابان بازارچه به دلیل کم عرض بودن آن مشکل است. تعریض خیابان بازارچه در دستور کار شهرداری قرار دارد. بخش هایی از آن آزادسازی شده است اما آزادسازی گلوگاه های اصلی باقی مانده است. برخی مسائل میراثی در این محدوده باعث شده است که عرض خیابان ها به ۲۴ متر برسد که امیدواریم در سال آینده این محدوده هم سرو سامان پیدا کند.

وی تاکید کرد: از ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار مساحت منطقه ۴ ، یک هزار و ۱۳۵ هکتار در محدوده قانونی است که از این مقدار در حدود ۹۵ درصد نوساز و ۵ درصد آن در بافت فرسوده قرار دارد. احیای بافت های فرسوده در سال آینده یکی از رویکردهای ماست اما متاسفانه امکان صدور پروانه وجود ندارد و در این زمینه با مشکلاتی روبرو هستیم.

اخوان با بیان اینکه اصلاح ترافیکی در خیابان مفتح انجام شده است، تصریح کرد: برخی ادارات در دل بافت فرسوده هستند که باعث افزایش ترافیک در این محدوده شده است که در صورت مراجعه مالکان و اهالی نسبت به آزادسازی و رفع گلوگاهها اقدام  می کنیم.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر میزان بودجه میدان شهدای هسته ای، گفت: برای آزادسازی میدان شهدای هسته ای ۸۰ میلیارد تومان هزینه شده است و حدود ۱۲ میلیارد تومان هم هزینه اجرای آن می شود.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان خاطر نشان کرد: خیابان ارغوانیه کاربری کشاورزی در حریم شهر دارد. همچنین سه نوع کاربری برای باغات وجود دارد. بخش ساختمانی مسکونی تعریف می شود و بخش اشجار کشاورزی و بخشی دیگر هم تاسیسات است. کمتر پروژه ای مانند میدان شهدای هسته ای داریم که تلفیقی از کاربری ها در آن تعریف شده باشد.

وی افزود: نمی توانیم در خیابان ارغوانیه اقدامی انجام دهیم چون از میدان شهدای هسته ای تا تقاطع دکتر حسابی در حریم شهرداری قرار دارد. برای بقیه این محدوده هرگز نمی توانیم پروانه ای صادر کنیم و عملیات عمرانی خاصی در آن انجام دهیم.

اخوان ادامه داد: منطقه ۴ به لحاظ تعداد و متراژ صدور پروانه ۴۷ درصد افزایش نسبت به مدتمشابه ۱۰ ماه گذشته داشته است، به دستور اکید شهردار مبنی بر کوتاه شدن مسیر و صدور پروانه عمل کردیم. شهرداری منطقه ۴ اکنون توانسته است ۴۳ درصد از پروانه ها را قبل از ۳۰ روز صادر کند که این موضوع نشان دهنده کاهش بروکراسی های اداری است.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر ازدحام مشاغل در خیابان نیرو، خاطر نشان کرد: ما نمی توانیم مغازه هایی را که در خیابان نیرو هستند به مکان های دیگری منتقل کنیم. چون کسبه آن محدوده سالهاست حق کسب و پیشه در این محل دارند و ما اگر قولی می دهیم باید به آن عمل کنیم و حرفی بزنیم که تحقق پذیر باشد.

وی گفت: در همه بخش ها باید ساز و کارها، ساختار و روش هایمان را بهبود ببخشیم و تغییر دهیم.

اخوان گفت: شهرداری برای اجرای طرح های تفصیلی مجری است و نقش کمتری در تصویب طرح های فرادستی دارد. چهارچوب بازنگری طرح  های تفصیلی برای ما مشخص شده است.

*بازسازی و دگردیسی باغ غدیر

اخوان با اشاره به ظرفیت ‌های باغ غدیر تاکید کرد: باغ غدیر یک مرکز فرهنگی، گردشگری، رفاهی و تفریحی به شمار می ‌رود که در آن امکانات زیادی همچون کانون پرورش فکری، مرکز ادبی قلمستان، استخر و زمین‌های تنیس و فضاهای ورزشی قرار دارد که مجموعه این کاربری‌ ها باعث شده باغ غدیر از طراحی مدنظر طراح، فاصله بگیرد.

وی ادامه داد: باغ غدیر به لحاظ تجهیزات و زیرساخت ‌ها فرسوده شده و نیاز به بازسازی دارد، البته فضاهایی نیز به نسبت شرایط زمان و مکان مورد نیاز است؛ از این رو پیش طرح بازخوانی، بازنگری و دگردیسی در برخی از فضاهای باغ غدیر پیشنهاد شده و در حال بررسی است. در تمام فضاهای باغ غدیر باید امکانات موجود به لحاظ تاسیساتی بازسازی شود.

مدیر منطقه ۴ شهرداری اصفهان با بیان اینکه بودجه شهرداری در سال ۱۱۵ میلیارد تومان بوده است و ۹۴ درصد تحقق بودجه داشتیم. امسال بودجه منطقه چهار با افزایش ۱۷ درصدی به عدد ۱۳۵ میلیارد تومان رسید که تاکنون ۷۵ درصد آن محقق شده است و پیش بینی می‌ شود تا پایان امسال درصد تحقق بودجه به عدد ۹۰ برسد.

وی تاکید کرد: بودجه سال آینده شهرداری منطقه چهار با ۲۷ درصد افزایش به رقم ۱۷۴ میلیارد تومان رسیده است.

اخوان با اشاره به پروژه محرک توسعه منطقه چهار گفت: در این راستا پروژه پردیس اشراق معرفی شده و با مشارکت بخش خصوصی اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات فرهنگی انجام شده در منطقه چهار تاکید کرد: در زمینه اقدامات فرهنگی سعی کردیم از اجرای برنامه‌های تکراری کلیشه‌ ای و مناسبت محور فاصله گرفته و مسئله محوری و رویداد محوری را مورد توجه قرار دهیم.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان با بیان اینکه بخشی از فعالیت ‌های فرهنگی انجام شده در قالب آموزش بیش از ۲۰ هزار نفر ساعت انجام شده است، افزود: برخی از برنامه ‌ها بر مبنای پژوهش و توجه به مساجد انجام شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته نخستین پویش هنرمندان اسلامی با عنوان پویش رسول مهر برگزار شده است، تصریح کرد: همچنین پنج محله منطقه چهار مستندسازی شده و سیر تغییر و تحول آنها ثبت تصویری شده است.