با حضور مسئولان شهری و دست اندرکاران، از پلتفرم کیف پول الکترونیک شهروندی و اپلیکیشن موبایلی با عنوان “اصکیف” به عنوان کیفی هوشمند برای انجام تراکنش های شهری در حوزه های مختلف ترافیک، عوارض خودرو، شهرسازی و …. رونمایی شد.

به گزارش جارچی اخبار و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت اله نوروزی در آئین رونمایی از زیرساخت کیف پول شهرداری اصفهان (اصکیف) با اشاره به اینکه یکی از هفت محور مدیریت شهری اصفهان تحقق شهر هوشمند بود، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم فضایی ایجاد کنیم تا فناوری اطلاعات به روز شود و فعالیت های خوبی در عرصه شهر هوشمند صورت گیرد. 

وی ادامه داد: شهر هوشمند اهداف مختلفی دارد و ما در این راستا به دنبال کاهش هزینه ها و صرفه جویی هستیم. همچنین می توان با شهر هوشمند سرگرمی هایی برای شهروندان ایجاد کرد. 

شهردار اصفهان تصریح کرد: باید همزمان با پیشرفت تکنولوژی شهر را به جلو ببریم که ما در این زمینه از سال گذشته، قراردادهایی را در زمینه «ای وی ال» و «ای اف سی» با شرکت صاایران منعقد کردیم تا سیستم حمل و نقل عمومی شهر، هوشمندتر شود و مثلا شهروندان در خصوص زمان رسیدن اتوبوس بعدی  و … اطلاع داشته باشند.

وی با بیان اینکه این فعالیت ها برای استفاده بهینه شهروندان از خدمات شهری انجام می شود، گفت: سامانه ای که امروز در حوزه کیف پول الکترونیکی رونمایی شد بر اساس تکنولوژی نوین ساخته شده و ما برای ارائه بهتر خدمات شرکت “به پرداخت ملت” را که در این زمینه توانمند است، انتخاب کردیم.

نوروزی با تاکید بر اینکه فناوری اطلاعات شهر هوشمند باید به روز باشد تا شهروندان هم به روز باشند، اظهار کرد: شهروندان باید حضوری قوی در هوشمندی شهر داشته باشند چراکه شهر برای شهروندان هوشمند می شود و عضو اصلی در شهر هوشمند، انسان است. از همین رو لازم است معاونت برنامه ریزی شهرداری اصفهان آموزش های لازم شهروندی را در زمینه شهر هوشمند ارائه کند.   

ارائه خدمات اتوبوسرانی تا اردیبهشت ماه سال آینده متحول می شود

در ادامه این مراسم، مرتضی طهرانی، معاون مالی اقتصادی شهرداری اصفهان اظهار کرد: ابزار کیف پول الکترونیکی، در کشورهای پیشرفته برای استفاده آسان مردم در استفاده از خدمات به کار می رود که امیدواریم این امکان در شهر اصفهان بتواند به خوبی به کار رفته شود. 

وی ادامه داد: همچنین با قراردادی که شهرداری اصفهان با شرکت صاایران منعقد کرده، تحولی در کنترل اقدامات اتوبوسرانی و تسهیل رفت و آمد انجام می گیرد. در صورت اجرایی شدن این قرارداد، تا اردیبهشت ماه این طرح هم رونمایی شده و مورد استفاده قرار می گیرد.   

معاون مالی اقتصادی شهرداری اصفهان با اشاره به رونمایی از اصکیف، گفت: در این زمینه رقابتی بین کلانشهرها وجود دارد و اصفهان در این زمینه جزو اولین هاست. از همین رو از اصفهان این انتظار وجود دارد این ابزار را به خوبی مدیریت کند و انتظار است شهروندان هم از این وسیله به نحو شایسته استفاده کنند.  

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از تبعیض از همه شرکت هایی که قادر به ارائه چنین خدماتی باشند، استعلام کردیم و بهترین و مناسب ترین شرکت یعنی شرکت «به پرداخت ملت» انتخاب شد. البته اگر شرکت یا موسسه دیگری خدمات بهتر و ارزان تری را ارائه کند با آنها هم وارد مذاکره خواهیم شد و از خدمات آنها استفاده خواهیم کرد.

طهرانی افزود: بنای ما رقابت است و اگر شرکتی خدمات بهتر و ارزان تری ارائه کند ما با همان طرح را محقق می کنیم. هدف ما از این اقدامات ارائه خدمات بهتر و ارزان تر به شهروندان اصفهانی است. 

۴.۸ میلیون قطعه کارت شهروندی در اصفهان توزیع و صادر شده است 

نادر آخوندی، مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان نیز در ادامه با اشاره به اینکه در مولفه های شهر هوشمند، حکمروایی هوشمند، شهروند هوشمند، اقتصاد هوشمند، محیط زندگی هوشمند، حمل و نقل و انرژی هوشمند تعریف شده و ما به دنبال توزیع عادلانه منابع شهرها بین شهروندان هستیم، اظهار کرد: تا سال ۲۰۵۰ حدود ۸۰ درصد جمعیت در کشورهای توسعه یافته در شهرها ساکن می شوند و این آمار در کشورهای رو به توسعه حدود ۶۰ درصد است.

وی افزود: اگر بتوانیم اطلاعات و آمار را در سرویس دهی به مردم احصا کنیم شرکت اتوبوسرانی می تواند به صورت هوشمند با تعداد محدودی خودرو که در اختیار دارد به خوبی به مردم خدمت رسانی کند. 

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان با اشاره به مدیریت پول خرد در سطح شهر، گفت: با ایجاد یکپارچه سازی پرداخت های الکترونیکی شهرها از سال ۸۹ کارگروهی متشکل از معاونت های مختلف شهرداری و سازمان های مرتبط، به نام کارگروه ITS شهرداری اصفهان تشکیل شد و از سال ۹۱ اصفهان کارت به عنوان یک برند شکل گرفت. 

وی افزود: امروز به همت مدیریت شهری و «پی اس پی (شرکت خدمات پرداخت )» که گفته می شود از نظر خدمات در سطح خاورمیانه اول است، توانستیم اصفهان کیف را شکل دهیم تا از حالت بلیت کاغذی که در گذشته وجود داشت بتوانیم به سمت ابزار موبایلی پیش برویم.   

آخوندی افزود: هسته مرکزی این طرح، شهرداری اصفهان، شرکت به پرداخت ملت و شرکت اصفهان کارت است و بانک های ملت و ملی هم بانک های عامل ما به شمار می روند. 

وی با بیان اینکه پذیرنده های اصفهان کارت روز به روز در حال گسترش است و سازمان های خارج از شهرداری همچون استانداری، دانشگاه ها و سایر سازمان ها به اصفهان کارت متصل شده اند، گفت: سازمان فاوای شهرداری و شرکت نیک اندیش هم در زمینه زیرساخت اصفهان کارت و اصفهان کیف، فعال اند. 

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان با اشاره به وضعیت فعلی اصفهان کارت، افزود: ما در دولایه اعتباری به صورت آنلاین و آفلاین سرویس دهی می کنیم. همچنین حدود ۹ هزار پذیرنده در قسمت آفلاین و ۱۵۰ هزار پذیرنده در بخش آنلاین داریم.

وی تصریح کرد: حدود ۹۰۰ جایگاه خدمات شارژ را در بخش آفلاین در شهر اصفهان انجام می دهند و خدمات اعتباری هم به صورت متمرکز در دفتر اصفهان کارت انجام می شود. 

آخوندی با اشاره به انواع کارت ها در شهرداری اصفهان اظهار کرد: کارت منزلت، کارت طلایی، کارت پرسنلی، کارت شهروندی از انواع این کارت هاست.  

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۴.۸ میلیون قطعه کارت توزیع و صادر شده است، گفت: ۱۳۰ هزار مورد آن با نام و مابقی بی نام است و روزانه حدود ۷۵۰ هزار تراکنش صورت می گیرد که با طرح اصکیف افزایش خواهد داشت.

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان ادامه داد: ۲.۲ میلیون کارت فعال داریم به این معنا که حداقل یک بار از کارت استفاده شده است. 

وی با اشاره به اینکه سعی ما این بوده کار به صورت انحصاری انجام نشود و از خدمات مختلف بهره بگیریم، گفت: در این زمینه شرکای تجاری متعددی با شهرداری همکاری می کنند که حمایت از تولیدکننده داخلی سرلوحه کار ما بوده است.

یکپارچگی در ابزارهای پرداخت از ویژگی های اصکیف است

همچنین گلی، مدیرعامل شرکت اصفهان کارت، اظهار کرد: امیدواریم، امسال با همکاری شرکت صاایران و کارگروه «ای وی ال» و «ای اف سی» در شهرداری اصفهان تجهیزات اتوبوسرانی فعال شده و بتوانیم زیرساخت های جدید مانند اصکیف را در این حوزه بهره برداری کنیم. 

وی ادامه داد: یکپارچگی در ابزارهای پرداختی یکی از سیاست های معاونت مالی اقتصادی شهرداری اصفهان بود که ما سعی کردیم در این کار آن را لحاظ کنیم تا پذیرنده های مختلف هرجایی که هستند بتوانند با یک کارت یا ابزار، انواع تراکنش ها را انجام دهند.

مدیرعامل شرکت اصفهان کارت تصریح کرد: ایجاد سهولت برای شهروندان و استفاده از پتانسیل «پی اس پی» های مختلف از دیگر سیاست های ما در طراحی این کار بوده است که البته هرچند شرکت به پرداخت ملت، «پی اس پی» اصلی ما به شمار می رود اما از سایر شرکت ها هم استفاده شده است.

وی بیان کرد: امیدواریم با همکاری معاونت های مختلف شهرداری ارتباطات سامانه ای در سامانه های شهرسازی، ترافیک، پارک حاشیه ای، عوارض خودرو، پروفایل شهروندی، را ارتقا دهیم تا شهروندان بتوانند با هر ابزار تراکنش انجام دهند.  

گلی افزود: اصکیف نرم افزاری است که از طریق گوگل پلی یا کافه بازار قابلیت دانلود دارد و مشابه بسیاری از اپلیکیشن ها یک سری خدمات عمومی و برخی خدمات ویژه شهرداری را ارائه می دهد.

وی اظهار کرد: کیف پول می تواند رمز دار و بدون رمز باشد تا شهروندان هم از بابت امنیت آن دغدغه ای نداشته باشد.

کیف پول شهرداری اصفهان در سایر شهرها قابل استفاده است

در ادامه، خلیلی، مدیرعامل شرکت به پرداخت ملت، با اشاره به اینکه تکنولوژی باید خود را به هوشمندسازی شهرها برساند، اظهار کرد: با آمدن اینترنت «۵ جی» مفهوم هوشمندسازی اقتصادی تر خواهد شد.

وی ادامه داد: شرکت به پرداخت ملت، یکی از شرکت های حوزه فناوری اطلاعات است که بیش از شش میلیارد تراکنش در سال دارد و به عنوان بزرگترین «پی اس پی» در خاورمیانه و ایران به شمار می رود. 

مدیرعامل شرکت به پرداخت ملت افزود: شرکت به پرداخت از ۴ سال پیش با شهرداری اصفهان همکاری هایی داشته است و اکنون نیز در زمینه هوشمندسازی و الکترونیکی شدن خدمات این همکاری را ادامه داده است.

وی در خصوص کیف پول اصفهان هم گفت: این کیف پول به گونه ای است که در تمام شهرهای کشور که زیرساخت های مربوط به این کار را داشته باشد، قابل استفاده است.

در مسیر هوشمندسازی شهر نباید با تردید گام برداریم

علیرضا صادقیان، معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان هم در رونمایی از زیرساخت کیف پول شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه هوشمندسازی شهرها اولویت ماست، اظهار کرد: باید حاکمیت و مردم هر دو به هوشمندسازی باور داشته باشند و با توجه به اینکه شهرها به سرعت به سمت هوشمندسازی پیش می روند، نباید با تردید در این مسیر قدم برداریم.

وی ادامه داد: شفافیت، سرعت در ارتباط موثر با مردم، ایجاد دقت و بهره وری از مزایای تحقق شهر هوشمند است که یکی از اقداماتی که در این زمینه انجام شده است، بهره برداری از کیف پول شهرداری اصفهان است. 

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان افزود: امیدواریم در سال ۱۴۰۵ در همه اقدامات شهر اصفهان هوشمندسازی جاری شود.