یزد ـ سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا گفت: تا صبح امروز یزد هنوز از استان‌های پاک در زمینه ابتلا به کرونا است.

 

به گزارش خبرنگار جارچی اخبارازیزد، محمدرضا دهقان، ظهر دوشنبه در نشستی خبری با اشاره به اینکه جامعه مضطرب و هیجان زده است، اظهار داشت: امیدواریم رسانه‌ها بتوانند با اطلاع رسانی درست فضای آرامی را در جامعه حکمفرما کنند.

 

وی عنوان کرد: این بیماری فقط با پیشگیری مدیریت می‌شود و باید این جو ملتهب را آرام و به مردم اطلاع رسانی کنیم که این بیماری از آنفلوانزا بدتر نیست و درمان می‌شود و تنها در گروه‌های خاص سنی علائم شدید می‌شود که در این گروه سنی، دو درصد ممکنن است منجر به مرگ و میر شود.

 

دهقان با اشاره به شایعات مختلف که در فضای مجازی به سرعت در حال انتشار است، تاکید کرد: رسانه‌ها اخبار را از منابع موثق و مردم نیز اخبار را از رسانه‌های رسمی دنبال کنند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد خاطرنشان کرد: حتی اگر موردی مثبت اعلام شود، به این معنا نیست که فرد فوت می‌شود و تنها اقدامی که باید انجام شود، جلوگیری از شیوع بیماری است.

 

دهقان در بخش دیگری از سخنان خود در مورد توزیع ماسک در استان بیان کرد: توزیع ماسک از طریق کارخانجات ممنوع شده و ۸۰ درصد تولیدات توسط وزارت بهداشت خریداری می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد و فرآیند پیش بینی شده این است که هر خانواده یک بسته بهداشتی رایگان شامل ماسک و بسته‌های آموزشی، دریافت می‌کند.

 

وی ادامه داد: استفاده از ماسک برای پرسنل بیمارستانها یا افرادی که از بیمار مراقبت می‌کنند همچنین برای بیماران سرماخورده ضروری است و همه افراد جامعه نیاز به ماسک ندارند.

 

دهقان با تاکید بر اینکه یزد تا صبح امروز از استان‌های پاک در زمینه کرونا بوده است، افزود: نمونه‌گیری از هشت بیمار مشکوک انجام شده اما با توجه به شرایط بیماران از هم‌اکنون اطمینان داریم که ۹۰ درصد این موارد منفی است.

 

وی تصریح کرد: مورد فوتی در اردکان یا مورد فوت یک کودک هیچ ارتباطی به کرونا ندارد و متأسفانه در شبکه‌های اجتماعی، موارد فوتی عادی نیز به کرونا ارتباط داده شده است که به شدت تکذیب می‌کنیم.

 

دهقان در مورد تجهیزات نمونه گیری عنوان کرد: کیت‌های نمونه برداری در استان موجود است اما آزمایش تشخیصی آن در استان انجام نمی‌شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد مسائلی که در شبکه‌های اجتماعی در مورد مصرف خوراکی‌ها مطرح می‌شود، افزود: مردم از میوه و سبزیجات دارای برگ سبز تیره بیشتر استفاده کنند، گوشت و مواد پروتئینی را کامل بپزند و از مصرف غذاهای پرچرب و فست فودها خودداری کنند.